کدام شرکت‌های ایرانی در جام جهانی قطر حضور دارند؟

در فاصله چند ماه تا آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به نظر می‌رسد ظرفیت‌های اقتصادی برگزاری این مسابقات بزرگ در نزدیکی ایران برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی موقعیتی مهم محسوب می‌شود.

کدام شرکت‌های ایرانی در جام جهانی قطر حضور دارند؟

به گزارش زنهار، در جریان سفر اخیر رئیس جمهوری به قطر، امیر این کشور ضمن دعوت از ابراهیم رئیسی برای حضور در جام جهانی دوحه، اعلام کرد که این کشور برای حضور ایرانی‌ها، آماده است و از آن استقبال خواهد کرد.

در کنار حضور گردشگران ایرانی، به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی جغرافیایی محل برگزاری جام جهانی به ایران، امکان آن که برخی شرکت‌های ایرانی نیز در این فرایند بزرگ داخل شده و در حوزه‌های مختلف آن سرمایه گذاری و البته سودآوری کنند، وجود خواهد داشت.

هر چند با توجه به اینکه این رویداد جهانی با حضور بسیاری از غول‌های اقتصادی برگزار می‌شود، رقابت دشوار خواهد بود اما شرکت‌های ایرانی می‌توانند در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل فعالیت قابل قبولی داشته باشند، موضوعی که رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق ایران نیز بر آن تاکید دارد.

علی حسینی در این رابطه به سایت اتاق ایران گفته: ایران از نظر موقعیت جغرافیایی، فاصله بسیار کوتاهی با قطر دارد و می‌تواند با استفاده از این مزیت در تامین نیازهای این کشور در دوران برگزاری بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ که حدود یک ماه به طول می‌انجامد، اقدام کند.

این فعال اقتصادی مذاکره با مقامات قطری درباره امکان حضور لنچ‌های ایرانی در بنادر این کشور را ضروری خواند و گفت: ایران در دورانی که قطر توسط برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تحریم شد، تنها کشوری بود که تحریم‌ها را شکست و مسیر را چه از نظر دریایی و چه هوایی باز گذاشت. بنابراین امروز ایران باید از موقعیت استفاده و از طریق رایزنی با مقامات قطری زمینه حضور خود در این بازار را مهیا کند.

بر اساس اظهارات حسینی امکان صادرات انواع مواد غذایی تازه، سبزیجات، انواع میوه و مواد غذایی فرآوری شده در دوران بازی‌های جام‌جهانی از ایران به قطر ممکن است و می‌تواند با صرف کم‌ترین هزینه و زمان ارسال شود.

او ادامه داد: این رایزنی‌ها می‌تواند سرآغاز احیای فعالیت‌های سیستم دریایی و کشتیرانی ایران در بین کشورهای حوزه خلیج فارس باشد. باید در ابتدا خطوط سنتی و ارتباطات گذشته خود را در این حوزه احیا کنیم و در پی آن خطوط کشتیرانی و سطح فعالیت خود را گسترش دهیم.

حسینی از انعقاد ۴ موافقت‌نامه در حوزه بندری و لجستیک بین ایران و قطر طی سفیر رئیس‌جمهور و وزیر راه‌وشهرسازی ایران به قطر خبر داد که البته هنوز جزئیات آن مشخص نیست. این فعال اقتصادی با توجه به امکان دسترسی آسان‌تر قطر به بازار ترکیه و پاکستان، احیای مناسبات بین دو کشور را برای هر دو طرف لازم و مفید ارزیابی کرد و گفت: اگر امروز رایزنی‌های خود را با این کشور به نتیجه برسانیم، زمینه توافقات بلندمدت در آینده بین ایران و قطر فراهم می‌شود و با این روند می‌توانیم سطح همکاری‌های تجاری خود را در منطقه گسترش دهیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار