کارشناس ارشد حوزه انرژی:

درآمد نفتی دولت بیشتر می‌شود

یک کارشناس ارشد حوزه انرژی گفت: شرایط فعلی بازار نفت نشان می دهد که با کاهش تبعات ویروس کرونا و افزایش تقاضا، فضا برای حضور ایران در بازار نفت افزایش یافته و اوپک نیز برای این مساله مدیریت خوبی خواهد داشت؛ بی شک ورود ایران به بازار نفت می تواند بسیاری از چالش های فعلی را نیز کاهش دهد.

درآمد نفتی دولت بیشتر می‌شود

به گزارش زنهار، سیدمهدی حسینی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بازار نفت و تاثیر ورود ایران در این شرایط به این بازار، اظهار کرد: اگر وضعیت بازار را با توجه به مجموعه عواملی که در حوزه اقتصادی بر بازار حاکم است در نظر بگیریم، باید بگوییم که اکنون بازار نفت در شرایطی است که قیمت ها رو به افزایش بوده و اکنون کمی وضعیت قیمت ها بهتر شده اما در کل طی این مدت قیمت ها شرایط نوسانی را تجربه کرده و به ۱۰۰ دلار نزدیک شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت نفت به حدود ۹۵ دلار رسیده است، اظهار کرد: دلیل این مساله وقوع برخی اتفاقات است؛ اتفاق اول را باید باتوجه به شرایط کرونایی نگاه کنیم که طی دو سال گذشته باعث شد اقتصاد کشورها خصوصا کشورهایی که مصرف کننده بزرگ هستند، کوچک و فعالیت بسیاری از واحدهای اقتصادی آن ها یا کند و یا به طور کامل متوقف شود.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: به طور کلی اقتصاد کشورها در دنیا کوچک شد، بدین معنا که دنیا عادت کرده بود که یک رشد اقتصادی سه تا چهار درصدی را سالانه تجربه کند اما شاهد بودیم که طی این سالها رشد اقتصادی منفی و حتی در یک مقطعی قیمت نفت نیز منفی شد و تقاضایی برای آن وجود نداشت، به گونه ای که بازار با مازاد عرضه مواجه بود.

حسینی با اشاره به تاثیرات کرونا بر بازار نفت، گفت: این ویروس تاثیر زیادی را در رشد اقتصادی دنیا گذاشت و تقاضا در این سال ها برای نفت به شدت سقوط کرد، چراکه رابطه مستقیمی بین رشد اقتصادی و رشد تقاضا وجود دارد، بی شک هرچه رشد اقتصادی وجود داشته باشد، تقاضا نیز برای انرژی خصوصا نفت و گاز افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهدیم که کرونا به تدریج کنترل شده و این مساله موجب شده تا شاهد رشد اقتصادی در دنیا باشیم و اکنون رشد مثبت اتفاق بیفتد و دنیا به این سمت در حال حرکت است که به شرایطی بازگردد که رشد اقتصادی خوبی را تجربه کند.

این کارشناس اظهار کرد: نکته دیگری که در همین راستا مطرح بوده، موضوع مسائل فصلی است، پیش بینی کرده بودم که در فصل زمستان قیمت ها به حدود ۹۵ دلار برسد که این اتفاق نیز افتاد، اکنون نیز پیش بینی من این است که ممکن است در بهار تقاضا کاهش یابد اما در تابستان و با کنترل کرونا و شروع فصل سفرها مجدد شاهد افزایش تقاضا باشیم.

حسینی با بیان اینکه میزان تقاضا در بازار رو به افزایش پیش بینی می شود، تصریح کرد: فاکتورهایی وجود دارد که این تقاضا را کنترل می کند، ملاحظات زیست محیطی نیز وجود دارد که تلاش دارد میزان مصرف را کاهش دهد، اقداماتی که برای توسعه تجدیدپذیرها صورت میگیرد و اقداماتی که در حوزه توسعه خودروهای برقی انجام می شود، همگی در کاهش تقاضا تاثیر دارند اما در مجموع پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۴۰ باز هم مجموعه نفت و گاز که امروز ۶۰ درصد سهم را در سبد انرژی دنیا به خود اختصاص داده، در آن زمان ۵۰ درصد برسد.

وی تاکید کرد: قطعا تقاضا برای نفت و گاز در دنیا صفر نخواهد شد و معنای کربن صفر نیز این نیست که تقاضا برای نفت و گاز به عدد صفر برسد، ممکن است تقاضا برای گاز بیشتر و نقش زغال سنگ کمتر شود اما در مجموع تا ۲۰ سال آینده باز هم نفت و گاز سهم بالایی در سبد سوخت انرژی خواهند داشت.

او با اشاره به شرایط سیاسی دنیا و تاثیر آن بر بازار نفت نیز، اظهار کرد: مساله اوکراین و جنگ سردی که روسیه با آمریکا و اروپا به راه انداخته که خود را به جایگاه شوروی سابق از لحاظ ابرقدرتی بازگرداند، شرایط فعلی را ایجاد کرده است، من اصلا اعتقاد ندارم و نداشتم که جنگی اتفاق بیفتد و روسیه تنها قصد دارد از این طریق قدرت خود را پس بگیرد.

حسینی با بیان اینکه معمولا گرفتاری های سیاسی روی بازار نفت و قیمت ها تاثیر می گذارد و گاهی تقاضا را به صورت کاذب افزایش می دهد و عده ای از کشورها نیز شروع به ذخیره سازی می کنند که همین مساله روی افزایش تقاضا تاثیرگذار است، گفت: اگر مجموعه این تحولات را کنار هم قرار دهیم، در می یابیم که بازار فعلی در حال توسعه تقاضاست و ورود ایران در این شرایط می تواند موفقیت آمیز باشد.

وی ادامه داد: افزایش تولید ۱.۵ میلیون بشکه ای نفت ایران در شرایط فعلی با توجه به افزایش تقاضایی که وجود دارد، امکان پذیر است اما این مساله کار آسانی نیست و در  زمانی کوتاه نمی توان شاهد اتفاقات سریع بود. ما باید روی بازاریابی به خوبی کار کنیم و به سراغ بازارهای سنتی برویم چراکه بسیاری از زیرساخت های آن ها با نفت ایران شکل گرفته و علاقه مند به خرید نفت ایران هستند.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه باید روی بازارهای چین، کره، ژاپن، یونان، ایتالیا و برخی از کشورهای اروپای غربی بیشتر متمرکز شویم، اظهار کرد: مساله بعدی نقش اوپک و اوپک پلاس در این مساله است که فضا را برای ورود ایران باز کنند، کشورهایی مانند عراق، عربستان و روسیه سهم ما را از بازار گرفته اند، اعتقاد من این است که اوپک مدیریت خوبی بر بازار داشته است تا شوکی به بازار وارد نشود لذا اکنون نیز این اتفاق مجدد خواهد افتاد و اوپک تلاش خود را برای بازگشت ایران خواهد کرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار