حداقل حقوق کارکنان در سال آینده اعلام شد

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده گفت: موضوعات مختلفی درباره افزایش چندین برابری حقوق مطرح بود.

حداقل حقوق کارکنان در سال آینده اعلام شد

به گزارش زنهار؛ حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در نشست خبری اظهار کرد: ما علیرغم سختی ها بررسی لایحه بودجه را در شرایطی به اتمام رساندیم که در سال آینده تراز عملیاتی بودجه کسری نخواهد داشت و میزان تغییرات محدود و بسیار ناچیز است، اما در نهایت رضایتمندی عمومی از مصوبات تلفیق حاصل شده است.

وی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: لایحه بودجه سال آینده با رقم ۱۳۷۲ هزار هزار میلیارد تومان به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و دولت مصارف و منابعی برای سال آینده تعریف کرد. دولت موفق نشد تاییدیه برداشت ۲۰ درصدی از صندوق توسعه ملی را دریافت کند، این موضوع بدان معناست که ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع دولت در بودجه کاهش پیدا کرد و  دولت نیز برای این منابع مصارفی تعریف کرده بود.

وی اضافه کرد: ما منتظر بودیم دولت در نامه ای برای این ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابعی معرفی کند یا این رقم را از مصارف کاهش دهد که این اتفاق نیفتاد. در جلساتی جمع بندی داشتیم که باید دولت آن را به مجلس ابلاغ می کرد.

حاجی بابایی درباره وضعیت کالاهای اساسی و یارانه ها گفت: در این باره تصمیم مهمی در بودجه گرفته شد؛ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان به مبلغی که دولت در لایحه پیش بینی کرده بود، اضافه کردیم که در مجموع ۱۳۷ هزار میلیارد تومان و ۸۰ هزارمیلیارد تومان یعنی حدود ۲۲۰ همت می شود ما باید این عددی که موجود نبود را تعیین تکلیف می کردیم که اقدام بسیار مشکلی بود.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ توضیح داد: باید کمیسیون تلفیق تصمیم بسیار سخت و تعیین کننده ای می گرفت مبنی بر اینکه آیا ارز ترجیحی در سال آینده باقی بماند یا خیر؟ چون مهمترین موضوع در کشور بحث ارز ترجیحی بود و مردم نگرانی بسیاری در این باره داشتند، کارشناسان مطرح می کردند که ارز ترجیحی دارای فساد و دلالی است که قسمتی از آن درست است اما نگرانی شدید ما این بود که اگر ارز ترجیحی حذف شود چه اتفاقی خواهد افتاد پس کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۱ مصوب کرد. علاوه بر این رقم، حدود ۴ میلیارد دلار نیز به صورت ریالی برای گندم پیش بینی شد به عبارتی برای یارانه کالاهای اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ همت منابع پیش بینی شد. در صورتی که دولت تنها ۱۷۲ همت پیش بینی کرده بود و ما به این عدد حدود ۸۰ همت اضافه کردیم.

وی ادامه داد: قیمت گندم در سال آینده به هر کیلوگرم ۹۵۰۰ تومان افزایش پیدا می کند پس با توجه به این عدد در سال آینده به واردات گندم نیازی نداریم. هر سال حدود ۳ تا ۴ میلیارد دلار واردات گندم داشتیم که در سال آینده با توجه به قیمت ۹۵۰۰ تومانی گندم، کشاورزان کشت خود را افزایش می دهند و میزان اشتغال در این حوزه بیشتر خواهد شد.

حاجی بابایی اضافه کرد: با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق برای قیمت گندم، میزان مصرف از ۱۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن می رسد و قاچاق آن از بین خواهد رفت. علاوه بر این دولت همچنان آرد را به نانوایان با نرخ کیلویی ۶۶۰ تومان تحویل می دهد. در نهایت آن چه رخ داد این بود که با وجود همه فشارهای کارشناسانه کمیسیون تلفیق معیشت مردم را مدنظر قرار داد. به عبارت دقیق تر تخصیص ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای سال آینده این پیام را می دهد که مجلس مشکلات مردم را لمس کرده و از آنها آگاه است و تمام تلاش خود را برای بهبود معیشت مردم به کار گرفته است. 

وی با اشاره به تبصره ۱۴ گفت: جدول تبصره ۱۴ در کمیسیون تلفیق با حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بسته شد که از این عدد حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای کمک به ارز ترجیحی و نهاده های کشاورزی و گندم اختصاص شده است. در سال آینده حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می شود که حدود ۲۲ همت از این محل برای مناطق محروم به منظور تامین مسکن، آب، راه، مدرسه و خانه های بهداشت است.

حاجی بابایی ادامه داد: تبصره ۱۴ جزئی از موضوع نفت است، پس پیوستی در تبصره ۱ آمده که در آن میزان درآمد نفتی، هزینه ها و موارد دیگر شفاف و مشخص خواهد بود. این جدول همچون چراغ روشن و نورانی بر تاریکخانه نفت است و با این جدول بودجه نفت هر سال شفاف تر خواهد شد.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده گفت: موضوعات مختلفی درباره افزایش چندین برابری حقوق مطرح بود. در نهایت تلفیق تصویب کرد که حداقل دریافتی بازنشستگان ۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارمندان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد که این یعنی حداقل حقوق ها ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند. افزایش حقوق سایر افراد ۱۰ درصد است. حقوق ها تا ۵ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف هستند همچنین پرداخت حقوق از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان، شامل ۱۰ درصد مالیات می شود. مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیون ۱۵ درصد و مازاد ۲۵ میلیون تا سقف ۷ برابر ۲۰ درصد مالیات است. از آن به بالا شامل کارانه پزشکان و برخی موارد ۳۰ درصد مالیات است. حداکثر حقوق ۷ برابر اعلام شده است. این شامل همه شرکت های دولتی و موضوع ماده ۲۹ می شود.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از قانون تجارت برای تغییر سقف حقوق ممنوع شد. کسانی که روی سکوهای نفت کار می کنند مستثنی شده اند.

حاجی بابایی گفت: تعرفه پرستاری  ۵ هزار میلیارد تومان شد و بودجه رتبه بندی معلمان از ۲۵ به ۴۰ هزار میلیارد تومان برای معوقه ۱۴۰۰ و اجرا در ۱۴۰۱ رسید. ادامه همسان سازی بازنشستگان نیز تصویب شد. بحث محیط زیست و کارمندان قوه قضاییه نیز مورد توجه قرار گرفت. علاوه بر این ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی و مطالبات جانبازان و ایثارگران به ویژه جانبازان ۷۰ درصد تعیین شد. همچنین برای اولین بار، پدر و مادر شهدا حداقل حقوق را دریافت خواهند کرد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار