مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری:

سالانه ۲۰ میلیون تن انواع میوه تولید می‌شود

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن انواع میوه در باغات کشور تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

سالانه ۲۰ میلیون تن انواع میوه تولید می‌شود

به گزارش زنهار از وزارت جهاد کشاورزی، «داراب حسنی» با بیان اینکه سیب درختی، کشمش و پسته بیشترین میوه صادراتی ایران به بازارهای ۳۵ تا ۸۰ کشور جهان است، اظهار داشت: اکنون سه میلیون هکتار باغ میوه در کشور وجود دارد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار باغ‌های سردسیری و خشک و بقیه گرمسیری و نیمه‌گرمسیری است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: از سطح باغ‌های کشور، ۳۰۰ هزار هکتار درختان میوه دانه‌دار، ۳۰۰ هزار هکتار درختان میوه هسته‌دار، ۳۵۰ هزار هکتار درختان ریزمیوه، ۸۰۰ هزار هکتار درختان میوه‌های خشک با گروه‌های محصولی مختلف است.

حسنی یادآور شد: انواع درختان میوه دانه‌دار شامل گلابی، به و سیب، هسته‌دار مانند زردآلو، هلو، شلیل، آلو، گیلاس و آلبالو، درختان میوه خشک مثل گردو، پسته، بادام و فندق و درختان ریزمیوه شامل انگور، زرشک و عناب، ازگیل و ذغال‌اخته است.

وی با اشاره به تنوع بالای کشت درختان میوه در باغات کشور، گفت: در میوه‌های سردسیری ۱۵ گونه مهم وجود دارد که هر کدام از این گونه‌ها ۱۰ رقم تجاری است که در مجموع ۱۵۰ رقم را در برمی‌گیرند.

این مقام مسوول ادامه داد: از مجموع این ارقام ۴۰ رقم مهم‌تر از بقیه است که تکثیر آن‌ها در دستور کار دفتر میوه‌های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

حسنی به وجود مشکلات ناشی از خشکسالی، کمبود منابع آب و لزوم مدیریت در مصرف بهینه آب اشاره و تاکید کرد: مدیریت باغ‌ها و تغییر الگوی کشت به سمت و سوی محصولات سازگار با کم‌آبی با تولید بیشتر مانند انگور و بادام در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: برای توسعه باغ‌های کشور در زمین‌های شیب‌دار، کشت هشت گونه کم‌آب‌بَر در نظر گرفته شده است که افزون‌بر نیمی از این زمین‌های باغی برای کشت انگور و بادام اختصاص می‌یابد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار