یک کارشناس بورس:

نیمی از سهام‌های بورس ارزان است

کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر رابطه مستقیم شاخص کل و قیمت نفت تقریبا کاهش یافته است.

نیمی از سهام‌های بورس ارزان است

به گزارش زنهار، نیما آزادی گفت: رشدی که بورس و شاخص کل در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تجربه کرد به حدی بود که در آن مقطع بسیاری از اتفاقات از جمله، نفت ۹۰ دلاری و دلار ۳۰ هزار تومانی را پیشخور کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما در ۲۰ ماه اخیر ریزش شاخص کل بورس بسیاری از مسائل را جبران کرد و حتی در برخی از نمادها شاهد تشکیل حباب منفی و ارزان‎تر شدن قیمت سهم از ارزش ذاتی آن هستیم.

زمانی می‌توان اثر رشد و یا کاهش قیمت نفت را به شکل مستقیم به بازار سرمایه ارتباط داد که دولت توانایی فروش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت و ورود ارز آن را به کشور را داشته باشد و همراه آن بودجه عمرانی افزایش پیدا کند. در غیر این صورت تنها می‌توانیم اثر افزایش قیمت نفت را بر روی نرخ فروش شرکت‌های مرتبط مانند پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی‌ها بسنجیم. بنابراین در حال حاضر همگرایی شاخص کل بورس و نفت (که در سال‌های بدون تحریم بسیار بالا بود) تقریبا کاهش یافته است و الزما با افزایش قیمت نفت، شاخص کل و قیمت سهام افزایش پیدا نمی‎کند.

به گفته نیما آزادی، با توجه به قیمت کنونی دلار و نفت، نصف سهام‌های بورسی ارزان و زیر ارزش ذاتی آن‎ها در حال معامله شدن است. با گذر زمان نیز هر چه این دو فاکتور تقویت شود و قیمت نفت و دلار افزایش پیدا کند ارزندگی بازار بیش از این افزایش می‌یابد. همچنین با توجه به پیش‌بینی رسیدن قیمت نفت به ۱۲۰ دلار، اگر این اتفاق رخ دهد (و شاخص کل در همین محدوده باقی بماند) فاصله بازار و عمق عقب ماندگی آن از رشد، افزایش می‌یابد.

آمار‌ها نشان می‌دهد در یک ماه گذشته قیمت نفت در جهان افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت به بیش از ۹۳ دلار رسیده که این به معنی رشد بیش از ۱۴ درصدی قیمت آن در یک ماه اخیر است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار