برنج ۹۵ هزار تومان شد

رکوردشکنی قیمت برنج ایرانی و افزایش نرخ برنج خارجی در بازار مصرف موجب شد، ستاد تنظیم بازار، پس از چند ماه تأخیر و تعلل، به عرضه نامحدود برنج هندی و تایلندی در بازار مصرف رأی دهد.

برنج ۹۵ هزار تومان شد

به گزارش زنهار؛ با وجود سیر نزولی قیمت دلار، نرخ خرده فروشی انواع برنج خارجی در بازار مصرف همچنان در حال افزایش است به‌نحوی که قیمت برنج هندی و پاکستانی به مرز ۳۳تا ۳۵هزار تومان رسیده است. پیش از این نرخ برخی انواع برنج مرغوب ایرانی از ۹۵هزار تومان عبور کرده بود.

افزایش ۵هزار تومانی قیمت مصوب برنج هندی و پاکستانی

برخی منابع مطلع به همشهری گفته‌اند؛ از پنجشنبه هفته گذشته، شرکت بازرگانی دولتی قیمت‌ برنج هندی و پاکستانی را ۵هزار تومان افزایش داده و خواستار واریز مابه‌التفاوت ۵هزار تومانی برای خریداران عمده قبلی این نوع برنج شده است. برخی بنکداران از تأثیر منفی این اقدام بر افزایش بیشتر قیمت خرده فروشی برنج خارجی خبر داده و اعلام کردند، تاکنون برنج هندی در بندر ۱۷هزار تومان قیمت می‌خورد، بنکداران هر کیلوگرم برنج دولتی هندی را به نرخ۲۲هزار تومان دریافت می‌کردند که با احتساب ۳درصد سود و هزینه حمل، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج هندی دولتی به ۲۲هزار و ۸۵۰تومان و نرخ مصرف‌کننده آن به ۲۴هزار تومان می‌رسید.

همچنین قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج پاکستانی، با توجه به نرخ ۱۹هزار تومانی آن در بندر و با لحاظ سود ۳درصدی بنکداری و هزینه حمل، ۲۴هزار و ۹۰۰تومان و نرخ خرده فروشی آن ۲۶هزار تومان است. به‌گفته فعالان صنفی، با نرخ مصوب جدید، قیمت انواع برنج خارجی در بازار آزاد نیز افزایش می‌یابد. اکنون قیمت عمده فروشی برنج هندی خاطره در بازار تجاری(آزاد) ۲۹هزار و ۵۰۰تومان است.  قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی در بازار مصرف به ۳۳هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت تجاری(آزاد) برنج پاکستانی در بندر ۲۷هزار و ۷۰۰تومان است که، قیمت عمده فروشی آن به ۲۸هزار و ۵۰۰تومان و قیمت خرده فروشی این نوع برنج در بازار ۳۲تا ۳۴هزار تومان است.

اصلاح قیمت مصوب برنج دولتی 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ضمن تأیید افزایش قیمت مصوب برنج هندی و پاکستانی به میزان ۵هزار تومان، براساس مصوبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، گفت: سودجویی در فروش برنج دولتی در بازار موجب از بین رفتن انگیزه بخش خصوصی برای واردات برنج شده بود. یزدان سیف، افزود: متأسفانه توزیع برنج دولتی هندی ۱۸هزار ۵۰۰تومانی و برنج پاکستانی ۲۰هزار و ۵۰۰تومانی تأثیرگذاری خود را در بازار مصرف از دست داده بود. برخی افراد با تعویض کیسه‌های برنج شرکت بازرگانی دولتی، این برنج را با قیمت تجاری(آزاد) برنج هندی در بازار عرضه می‌کردند.  

او با بیان اینکه حتی توزیع اینترنتی برنج دولتی از طریق سامانه بازرگام نیز مانع این سودجویی نشد، افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، از هفته گذشته قیمت عمده فروشی دولتی برای هر کیلوگرم برنج هندی از ۱۸هزار و ۵۰۰به ۲۴هزار تومان و نرخ مصوب برنج پاکستانی از ۲۰هزار و ۵۰۰به ۲۵هزار تومان افزایش یافت. سیف افزود: با اصلاح قیمت مصوب برنج هندی وپاکستانی، توزیع ۲۰۰هزار تن برنج دولتی بدون هیچ محدودیتی برای تقاضا آغاز شده است زیرا با اصلاح قیمت‌ها دیگرانگیزه‌ای برای تخلف از طریق تعویض کیسه و فروش برنج دولتی با قیمت بالاتر وجود نخواهد داشت.

برنج معطر هومالی در راه ایران

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه تا پیش از ماه مبارک رمضان و با رشد عرضه، بازار برنج ایرانی و خارجی تثبیت می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد، گفت: ثبت سفارش برای واردات برنج معطر خارجی (هومالی) از تایلند انجام شده، این نوع برنج تا اسفند به بازار می‌رسد که با توزیع این نوع برنج قیمت انواع برنج ایرانی حداکثر تا ۱۵فروردین ماه سال آینده و پیش از ماه مبارک رمضان کاهش خواهد یافت. سیف در مورد میزان واردات و قیمت این نوع برنج، افزود: ۱۰۰هزار تن برنج معطر خارجی وارد می‌شود که بخشی از آن خریداری شده که با قیمت حداکثر هر کیلوگرم ۳۵تا ۴۰هزار تومان عرضه خواهد شد. به‌گفته او علاوه بر برنج معطر تاکنون ۳۰۰هزار تن از سایر انواع برنج خارجی هم خریداری شده و توزیع برنج با نرخ مصوب دولتی همچنان ادامه خواهد یافت.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار