هزینه اکتشاف معدن 300 برابر شد

آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت از وضعیت صدور مجوزهای معدنی طی ۹ ماهه سال جاری نشان می دهد که از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه در مجموع ۳۳۴۱ میلیارد ریال صرف هزینه‌های اکتشاف شده است که ۲۹۴.۴ درصد بیشتر از هزینه مصرفی در مدت مشابه سال گذشته به جهت عملیات اکتشاف معدنی است؛ اما در مقابل در این مدت از میزان اشتغال افراد به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری ۹.۹ درصد کاسته شده است.

هزینه اکتشاف معدن 300 برابر شد

به گزارش زنهار، طبق آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، طی ۹ ماهه ابتدایی سال جاری از میزان صدور گواهی کشف، پروانه بهره‌براری و میزان اشتغال در معادن به واسطه پروانه بهره‌برداری (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) کاسته شده است. اما صدور پروانه اکتشاف و هزینه صرف شده به جهت عملیات اکتشاف افزایشی رقم خورده اند.

در مجموع ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ قریب به ۷۹۷ فقره پروانه اکتشاف صادر شده که نسبت به ۷۰۰ فقره صادره در مجموع ۹ ماه نخست سال گذشته افزایش ۱۳.۹ درصدی یافته است.  

از ابتدای فروردین تا پایان آذر ماه ۱۳۹۹ در مجموع ۳۶۸ فقره گواهی کشف معادن صادر شده که تعداد آن در مدت مشابه سال جاری به ۳۵۵ فقره رسیده و ۳.۵ درصد افت داشته است.

همچنین طبق آمار وزارت صمت، در صدور پروانه بهره‌برداری تا پایان آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته صدور مجوز مربوط به پروانه بهره‌برداری نیز با کاهش ۱۷.۷  درصدی از ۴۶۲ فقره به ۳۸۰ فقره رسیده است.  

علاوه بر مجوزهای معدنی، میزان اشتغال به واسطه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز کاهش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. در حالی که از ابتدای فروردین تا پایان آذرماه سال گذشته ۳۷۰۹ نفر مشغول کار بودند، این تعداد در مدت مشابه امسال به ۳۳۴۱ نفر رسیده و کاهش ۹.۹ درصدی اشتغال را ثبت کرده است.

در مقابل اما سرمایه صرف شده برای عملیات اکتشاف طی ۹ ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹۴.۴  درصد افزایش یافته است.

سرمایه مجوزهای صادره برای اکتشاف معادن که معادل هزینه صرف شده برای عملیات اکتشاف بوده است، در ۹ ماهه سال جاری معادل ۳۵۹۳ میلیارد ریال است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ۹۱۱ میلیارد ریال صرف شده بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار