رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تاکید کرد؛

ضرورت تخصیص یک درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران در نشست کارگروه شهرک‌های صنعتی کمیسیون صنایع اتاق ایران بر لزوم اختصاص یک درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شرکت های مدیریت خدمات شهرک های صنعتی تاکید کرد.

ضرورت تخصیص یک درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده

به گزارش زنهار از اتاق ایران، نشست کارگروه شهرک های صنعتی کمیسون صنایع اتاق ایران با موضوع بررسی مشکلات شهرک های صنعتی و تامین منابع پایدار جهت بازسازی و ایجاد زیرساخت شهرک های صنعتی با حضور علی رسولیان معاون وزیر صنعت و رئیس شرکت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، علیرضا کلاهی صمدی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، فرهاد بشیری نماینده پاکدشت، محمدرضا احمدی نایب نماینده رشت، رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق، اعضای هیات مدیره شهرک های صنعتی و جمعی از صنعتگران برگزار شد.

در ابتدای جلسه علیرضا کلاهی‌صمدی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، به موضوع شکاف بین صنایع بالادست و پایین دست در کشور پرداخت و بر اهمیت توجه ویژه دولت به شرکت های پایین دست که از ارتباطات کافی برای انتقال و حل مشکلات خود برخوردار نیستند تاکید کرد.

او به موضوع لغو معافیت عوارض صادراتی مواد خام اشاره کرده و خواستار تخصیص بخشی از درامد ناشی از این موضوع به وزارت صنعت برای حمایت از صنایع پایین دست خصوصا در حوزه تامین مواد اولیه شد.

کلاهی با انتقاد از وضعیت حمایت ها از شهرک های صنعتی، بر لزوم اختصاص یک درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به شرکت های مدیریت خدمات شهرک های صنعتی تاکید کرد.

در ادامه این نشست اسلام زاده مدیرعامل شهرک صنعتی عباس آباد و رئیس کارگروه شهرک های صنعتی کمیسیون صنایع اتاق ایران به مسئله اهمیت تخصیص بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به شرکت های خدماتی اشاره کرد و از عدم اجرای آن با وجود تصویب آن در قانون برنامه ششم توسعه انتقاد کرد.

در ادمه این جلسه مهدی بستانچی رئیس دبیرخانه مردمی صنعتگران ایران و رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان تهویه مطبوع کشور، اهمیت بخش صنعت در شرایط تحریمی کشور را مورد تاکید قرار داد و خواستار توجه ویژه مسئولین به صنایع کوچک و متوسط شد. چراکه به اعتقاد او این صنایع نزدیک به ۷۰ درصد از اشتغال صنعتی کشور را به خود اختصاص داده اند و این واحدها به واسطه اندازه کوچک، از قدرت چانه زنی بالایی برخوردار نیستند. او با توجه به اهمیت این صنایع در کمک به تولیدات صنعتی کشور در تحریم ها (در شرایط انفعال صنایع بزرگ) خواستار توجه مسئولان به مشکلات واحدهای کوچک و متوسط شد.

پس از او عباسی عضو هیات مدیره شرکت های صنعتی زنجان و دبیرکارگروه شرکت های صنعتی ایران نیز به مشکلات شهرک های صنعتی اشاره کرد. او با اشاره به فرآیند شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی در سال ۱۳۶۲، روند توسعه این شهرک‌ها تاکنون را تشریح کرده و گفت: منابع درآمدی شرکت های خدماتی شامل حق شارژ، آب بها، فاضلاب بها و هبه اشخاص ثالت و ... حتی تکافوی هزینه های جاری این شهرک ها را نیز نمی دهد.

عباسی با تاکید بر این موضوع که این منابع پایدار نیستند بیان کرد: بسته به میزان استهلاک شهرک صنعتی، منابع مورد نیاز برای مدیریت شهرک ها نظیر تامین اب، برق، جاده و راه، دفع فاضلاب و تصفیه آن، ایجاد امنیت، هماهنگی امور رفاهی از جمله خدمات درمانی و... و. بسیار بیشتر از درآمدهای اندک شهرک های صنعتی از محل حق شارژ است.

او با اشاره به این که در سال ۱۳۹۳ بخشی از بودجه کشور از طریق شرکت شهرک های استانی به شهرک ها تخصیص داده می شد، از خروج شهرک ها از حیط نظارت شرکت شهرک های استانی و منابع مالی خدمات مورد نیاز شهرک ها انتقاد کرد. به گفته عباسی در حال حاضر منابع درآمدی برای مدیریت شهرک های صنعتی وجود ندارد.

او با اشاره به سابقه تلاش شهرک های صنعتی برای تامین منابع پایدار به فرآیند تصویب تبصره ۴ و ۵ ماده ۴۲ قانون ارزش افزوده در سال ۱۳۹۷ گفت: مطابق با آن درصدی از مالیات و عوارض به شهرک های صنعتی و پارک های علم و فناوری اختصاص می یافت اما متاسفانه در ادامه شهرک های صنعتی (تبصره ۴) از این قانون حذف شدند. عباسی اظهار امیدواری کرد که با همراهی نمایندگان مجلس، موضوع تخصیص منابع پایدار به شهرک های صنعتی اتفاق افتد.

در ادامه این جلسه برخی از صنعتگران و اعضای شرکت های شهرک های صنعتی به بیان مشکلات خود پرداختند.

در پایان جلسه رسولیان رئیس شرکت صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بر پیگیری موضوع اختصاص منابع مالی از محل مالیات بر ارزش افزوده به شرکت شهرک های صنعتی تاکید کرد. همچنین احمدی نماینده رشت نیز بر پیگیری این موضوع در مجلس برای تامین منابع پایدار برای شهرک های صنعتی تاکید کرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار