مدیرعامل بورس انرژی مطرح کرد؛

جزئیات راه‌اندازی قراردادهای آتی انرژی

بازار آتی به تولیدکنندگان و خریداران این امکان را می‌دهد که در معاملات حامل‌های انرژی از مزایای این بازار مانند پوشش ریسک و شاخص‌سازی قیمت استفاده کنند.

جزئیات راه‌اندازی قراردادهای آتی انرژی

به گزارش زنهار از روابط عمومی بورس انرژی ایران، علی نقوی با تاکید بر این که راه‌اندازی قراردادهای آتی با همکاری هیئت‌مدیره سازمان بورس بررسی و تصویب شد، افزود: در فاز نخست عرضه‌ انواع فرآورده‌های نفتی مانند متانول، میعانات گازی، نفتا، بنزین و گازوئیل در دستور کار قرار دارد و در فازهای بعدی معاملات نفت خام و نفت کوره اجرایی می‌شود.

او در توضیح ریسک بالای قراردادهای آتی، تشریح کرد: معاملات آتی در مقایسه با معاملات سهام، ریسک‌پذیری بالاتری برای سرمایه‌گذاران دارد، این درحالی است که همین معاملات ابزاری برای پوشش ریسک تولیدکنندگان به حساب می‌آید. به بیان دیگر کسانی که سهم را خرید و فروش می‌کنند، اگر تصمیم به ورود به بازار آتی بگیرند ریسک بالاتری را نسبت به خرید و فروش سهم متحمل می‌شوند، چراکه ابزار پیچیده‌تری است.

به گفته مدیرعامل بورس انرژی ایران استفاده از ابزار آتی مستلزم آشنایی حرفه‌ای‌تر با بازارهای جهانی و هم‌چنین جزئیات معاملاتی این ابزار است، به بیان دیگر ورود به این بازار دانش مالی بالاتری نسبت به معاملات سهام می‌طلبد.

نقوی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌ها برای بازار معاملات آتی در بورس انرژی آماده است، نیز گفت: نرم‌افزار مرتبط با انجام معاملات توسط شرکت مدیریت فناوری بورس از چندماه گذشته آماده و تست‌های طرح نیز انجام شده‌است. ضمن آن‌که هم‌اکنون نیز با ابلاغ دستورالعمل در حال انجام تست‌های نهایی هستیم و پس از اطمینان یافتن از نظر زیرساختی این بازار را افتتاح خواهیم‌کرد.

نقوی در پایان با بیان این نکته که یکی از مطالبات دیرینه مدیران وزارت نفت راه‌اندازی بازار آتی بود، ادامه داد: این بازار یک فرصت تاریخی برای وزارت نفت است که از آن برای فروش بیش‌تر نفت و هم‌چنین پوشش ریسک خود استفاده کند، مسئولان شرکت ملی نفت نیز از این موضوع استقبال کردند و امیدواریم که با همکاری وزارت نفت عمق این بازار را افزایش دهیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار