ضرر وحشتناک این دارو که نمی‌دانید

داروی کلیدینیوم سی، ترکیبی از دو داروی کلیدینیوم و کلردیازپوکساید است.

ضرر وحشتناک این دارو که نمی‌دانید

به گزارش زنهار؛ از قرص کلیدینیوم سی به همراه داروهای دیگر برای درمان مشکلات معده و روده مانند زخم معده، ریفلاکس معده، سندرم روده تحریک پذیر و عفونت روده استفاده می‌شود. کلیدینیوم سی به کاهش علائم گرفتگی عضلات معده و روده کمک می‌کند.

کلیدینیوم سی در داروخانه ها در دسترس می باشد که جهت آرامبخشی و کاهش اضطراب گوارشی و کاهش اسید معده و ترشحات روده تجویز می شود. مصرف لیبراکیم باعث شل شدن عضلات گوارشی می شود و گرفتگی های معده و روده را تسکین می بخشد.

اخطار: مصرف کلردیازپوکساید به همراه داروهای مخدر (مانند کودئین و هیدروکدون)، ممکن است احتمال اثرات سوء بسیار جدی، از جمله مرگ را افزایش دهد.

نحوه عملکرد داروی کلیدینیوم سی

داروی کلیدینیوم سی با آرام کردن عضلات معده و روده، حرکات طبیعی شکم را کند می‌کند. کلیدینیوم از خانواده داروهایی است که آنتی کولینرژیک (یا مانع تاثیر استیل کولین) / ضد اسپازم (گرفتگی) شناخته می‌شوند. کلردیازپوکساید با ایجاد اثری آرام‌بخش بر روی مغز و اعصاب، به کاهش اضطراب کمک می‌کند. کلردیازپوکساید از خانواده داروهایی است که بنزودیازپین نام دارند.

نحوه مصرف کلیدینیوم سی و دوز مصرفی

پیش از شروع مصرف قرص کلیدینیوم سی و قبل از هر بار مصرف راهنمای نحوه‌ی استفاده‌ی دارو را مطالعه کرده یا در این مورد از پزشک متخصص گوارش خود یا دکتر داروخانه سوال کنید.

کلیدینیوم سی به صورت قرص خوراکی موجود است و بیشتر به رنگ سبز تولید شده و شناخته می شود .

قرص کلیدینیوم سی معمولا ۳ یا ۴ بار در روز طبق دستور پزشک مصرف می شود.

بهترین زمان مصرف قرص سبز زنگ کلیدینیوم سی ۳۰ یا ۶۰ دقیقه پیش از غذا یا خواب شبانه است.

 این دارو معمولا برای ۲ هفته تجویز می شود.

اگر از لیبراکس به همراه داروی ضداسید استفاده می‌کنید، کلیدینیوم سی را پیش از غذا و داروی ضداسید را پس از غذا مصرف کنید.

دوز این دارو بر اساس سن، وضعیت سلامت و پاسخ شما به درمان تعیین می‌شود.

معمولا برای کاهش اثرات ناخواسته جانبی، درمان افراد مسن با دوز کمتری از دارو شروع می‌شود.

به هیچ وجه بدون مشورت متخصص گوارش دوز مصرفی خود و یا تعداد دفعات مصرف دارو را افزایش ندهید، زیرا نه تنها بیماری شما سریع‌تر بهبود نخواهد یافت، بلکه ممکن است احتمال ایجاد اثرات جانبی سوء بالاتر رود.

اگر به طور ناگهانی مصرف لیبراکس را قطع کنید، ممکن است علائم ترک (مانند لرزش، تعریق، حالت تهوع و تشنج) در شما پدیدار شود. برای جلوگیری از این حالت، پزشک شما ممکن است دوز مصرف شما را به آرامی کاهش دهد.

در صورت استفاده طولانی مدت از داروی کلیدینیوم سی، ممکن است اثربخشی آن کاهش یابد. پزشک شما ممکن است دوز مصرف شما را افزایش دهد یا داروی شما را عوض کند.

در صورتی که احساس می‌کنید تاثیر لیبراکس دیگر مانند گذشته نیست با متخصص گوارش مشورت کنید.

در صورتی که بعد از مصرف داروی کلیدینیوم سی درد شما ادامه پیدا کرد یا شدیدتر شد موضوع را به متخصص گوارش خود اطلاع دهید.

اگر  قرص کلیدینیوم سی بی تاثیر است یا عوارض جانبی داشت، می توانید از قرص فاموتیدین یا قرص پنتوپرازول به عنوان جایگزین استفاده نمایید.

بهترین زمان مصرف قرص سبز زنگ کلیدینیوم سی ۳۰ یا ۶۰ دقیقه پیش از غذا یا خواب شبانه است.

اعتیاد به کلیدینیوم سی

هر چند داروی کلیدینیوم سی برای بسیاری از افراد مفید است، اما مصرف آن در بعضی موارد می‌تواند اعتیادآور باشد. در صورتی که اختلال سوء مصرف مواد، مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر یا الکل، داشته باشید خطر اعتیاد به داروی کلیدینیوم سی بیش‌تر از سایرین شما را تهدید می‌کند. داروی کلیدینیوم سی را دقیقا همان طوری مصرف کنید که پزشک شما برای جلوگیری از خطر اعتیاد به آن تجویز کرده است. برای اطلاع از جزئیات بیش‌تر از متخصص گوارش سوال کنید.

کلیدینیوم سی و پنتوپرازول:

این دو دارو یک رژیم دارویی ترکیبی برای درمان زخم معده، رفلاکس معده و برخی مشکلات گوارشی می باشند که مدت زمان و نحوه مصرف توسط پزشک مشخص شود.

عوارض جانبی مصرف داروی کلیدینیوم سی

درصورتی که پزشک داروی کلیدینیوم سی را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. اکثر افرادی که داروی کلیدینیوم سی را مصرف کرده‌اند عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

عوارض جانبی شایع

از جمله عوارض جانبی داروی کلیدینیوم سی موارد زیر هستند. در صورتی که هر کدام از این عوارض جانبی برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدیدتر شد موضوع را به پزشک خود یا دکتر داروساز اطلاع دهید.

 سرگیجه

 خواب‌آلودگی

خستگی

تاری دید

خشکی چشم‌

خشکی دهان

 حالت تهوع

یبوست

نفخ.

آیا قرص کلیدینیوم سی خواب آور است؟

کلیدینیوم سی به علت وجود کلرودیازپوکساید ممکن است در برخی افراد ایجاد خواب آوری کند که بعد از عادت کردن بدن به این دارو خواب آوری از بین می رود.

راه حل های رفع عوارض جانبی:

برای برطرف کردن خشکی دهان در حین مصرف داروی کلیدینیوم سی، آب‌نبات (بدون شکر) و یا تکه‌های یخ را بمکید یا آدامس (بدون شکر) بجوید، آب بنوشید یا از بزاق مصنوعی استفاده کنید. برای برطرف کردن خشکی چشم‌ها با دکتر داروساز برای مصرف اشک مصنوعی یا سایر مرطوب‌کننده‌های چشم مشورت کنید.

برای جلوگیری از یبوست در حین مصرف داروی کلیدینیوم سی، گنجاندن فیبر در رژیم غذایی، نوشیدن آب کافی و انجام تمرینات ورزشی توصیه می‌شود.

هم‌چنین ممکن است احتیاج به مصرف ملین داشته باشید. از دکتر داروساز سوال کنید که مصرف کدام ملین برای شما مناسب‌تر است.

هشدارها

برچسب روی تمامی داروهای خود (شامل آلرژی، سرفه، سرماخوردگی و مکمل‌های غذایی) را بررسی کنید، زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب‌آلودگی یا تندی ضربان قلب شوند. درباره امنیت و خطرات این داروها از دکتر داروساز سوال کنید.

اگر از داروی کلیدینیوم سی برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است برای اطمینان از اثرات جانبی، به طور مستمر آزمایش‌هایی (مانند آزمایش خون و آزمایش آنزیم‌های کبدی) انجام شود. با پزشک خود در این باره صحبت کنید.

نحوه صحیح نگهداری از داروی کلیدینیوم سی چیست؟

برای نگهداری صحیح قرص لیبراکس آن را در دمای اتاق و به دور از نور، حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار