جزئیات تغییر دائمی ساعات کار در کشور

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به ۲ روز و کاهش ۴ ساعته کار کارکنان با تصویب این کمیسیون خبر داد.

جزئیات تغییر دائمی ساعات کار در کشور

به گزارش زنهار، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از افزایش تعطیلات رسمی هفتگی به ۲ روز و کاهش ۴ ساعته کار کارکنان با تصویب این کمیسیون خبر داد.

حسین گودرزی درخصوص نشست امروز کمیسیون اجتماعی مجلس با موضوع بررسی ساماندهی تعطیلات گفت: امروز در این جلسه با افزایش یک روز به تعطیلات هفته و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه موافقت شد لذا روزهای کاری از شنبه تا چهارشنبه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این تصمیم در کمسیون اجتماعی مجلس با حضور معاون سازمان اداری و استخدامی به عنوان نماینده دولت اتخاذ شد، افزود: دولت نیز با تعطیلی روزهای پنجشنبه علاوه بر جمعه‌ها موافق بود به عبارت دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس به نظر دولت برگشت.

گودرزی ادامه داد: این مصوبه در راستای لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری بود ضمن اینکه ساعات کاری هفته نیز از ۴۴ به ۴۰ ساعت کاهش یافت به این معنا که در ماه ۱۶ ساعت از ساعات کاری موظفی کارکنان دولت کاسته شده است. آغاز و پایان ساعت کاری روز نیز با تصمیم دولت و متناسب با فصول سال تغییر می‌کند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور شد: یک اختلافی که وجود داشت این بود که ما روز تعطیلی هفته را مراعا بگذاریم تا دولت خودش تصمیم بگیرد چه روزی تعطیل باشد اما نهایتا به این نتیجه رسیدیم که شأن قانون‌گذاری این است که روز تعطیلی در قانون مجلس شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به فوریت داشتن لایحه مذکور این مصوبه امروز به هیأت رئیسه مجلس ارسال می‌شود تا در نخستین جلسه علنی خانه ملت به رأی گذاشته شود.

در صورت تصویب قانون افزایش تعطیلات آخر هفته، بانک‌ها پنجشنبه ها تعطیل می شوند.  یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که در صورت تصویب قانون افزایش تعطیلات آخر هفته، بانک‌ها نیز مشمول این قانون می‌شوند.

علی بابایی کارنامی در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه اصلاح ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری در صورت تصویب در مجلس شامل بانک‌ها نیز می‌شود؟ اظهار کرد: دستگاه‌هایی که مشمول قانون خدمات کشوری و همچنین ماده ۲۹ برنامه ششم هستند، مشمول این لایحه می‌شوند و با توجه به اینکه بانک‌ها از قانون خدمات کشوری پیروی می‌کنند، در صورت تصویب لایحه مذکور در مجلس، بانک‌ها نیز در روزهای پنجشنبه تعطیل خواهند بود

تغییر ساعات کار ادارات از خردادماه ۱۴۰۳ آغاز می شود.

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ساعت کاری ادارات به منظور مدیریت مصرف برق از ۱۵ خرداد تغییر خواهد کرد و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

 مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توانیر گفت: برای تغییر ساعت کار ادارات، مصوبه هیئت وزیران در سال گذشته را داریم که همچنان قابل اجراست.

او افزود: این مصوبه امسال نیز اجرایی می شود و از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور اعمال خواهد شد بنابراین ساعت کار ادارات بر اساس این مصوبه تغییر پیدا می‌کند.

چرا شروع زمان تغییر ساعات کاری  از ١٥ خرداد تعیین شد؟

مدیرعامل توانیر همچنین در خصوص تغییر ساعات کاری از ١٥ خرداد نیز گفت در این طرح مبنا بر اساس افزایش دمای هوا و در نتیجه بالا رفتن مصرف برق بوده است.

رجبی مشهدی ادامه داد: تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیات وزیران است، با از اخذ موافقت دولت، ساعات کارت ادارات در فاصله  ١٥ خرداد تا ١٥ شهریور از ساعت ٦ صبح  تا ١٣ خواهد بود.

به گفته وی، این طرح در سال گذشته نیز اجرا شده بود که با تاکید رییس جمهور در خصوص آغاز به کار متروها، مهدهای کودک و شناوری ابتدای صبح برای کارمندانی که فرزند خردسال داشتند، رضایت نسبی کارمندان  و سایر بخشها را براساس نظرسنجیهای انجام شده، کسب کرد.

مدیرعامل توانیر یادآور شد: با توجه به خاموش شدن وسایل سرمایشی در ادارات، اجرای این طرح در سال گذشته موجب صرفه جویی ٨٥٠ مگاواتی در مصرف برق شد که معادل مصرف دو یا سه استان کشور بود.

رجبی مشهدی همچنین گفت: براساس این مصوبه مقرر شده است که وسایل سرمایشی در ادارات واقع در اقلیم معتدل کشور، یک ساعت زودتر از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت کار خاموش شود.

وی در عین حال اظهار امیدواری کرد اجرای این طرح موجب تامین برق پایدار برای همه مشترکان و اختصاص صرفه جویی حاصل از آن به بخش تولید شود.

سخنگوی صنعت برق درباره چگونگی نظارت بر اجرای این طرح نیز با بیان این که امسال هدف گذاری انجام شده برای صرفه جویی از محل اجرای این طرح حدود ١٥٠٠ مگاوات است، خاطرنشان ساخت: تاکنون حدود ٨٠ درصد از ادارات به کنتور هوشمند مجهز شده اند و ادارات باقیمانده نیز  تا شروع فصل پیک به این نوع کنتورها مجهز خواهند شد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که براساس مصوبه هیات وزیران ادارات باید در ساعات کاری مصارف خود را ٣٠ درصد و پس از پایان ساعات کاری ٦٠ درصد کاهش دهند یاداور شد: با نصب کنتورهای هوشمند مصرف برق ادارات کنترل پذیر می شود و در صورتی که میزان صرفه جویی تعیین شده در مصوبه توسط ادارات رعایت نشود، شرکتهای توزیع  می توانند این موضوع را  رصد، پیگیری و کنترل کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار