تنهایی میل به شیرینی‌ در زنان را افزایش می دهد

یک مطالعه انجام شده در دانشگاه UCLA Health کشف کرده است که زنان تنها تمایل بیشتری به خوردن غذاهای پرکالری و شیرین دارند که این مسئله نشان دهنده ارتباط بین تنهایی، رفتارهای غذایی ناسالم و سلامت روان ضعیف است. این تحقیق نقش مغز را در این همبستگی‌ها برجسته می‌کند و مداخلات کل نگر را به عنوان راه حل‌های موثر برای شکستن چرخه تنهایی و تغذیه ناسالم پیشنهاد می‌کند

تنهایی میل به شیرینی‌ در زنان را افزایش می دهد

به گزارش زنهار، طبق این تحقیق همچنین این زنان عادات غذایی ناسالمی دارند و از سلامت روانی ضعیف رنج می‌برند.

دکتر آرپانا گوپتا، نویسنده ارشد این مطالعه می‌خواست در مورد تأثیرات منفی تنهایی تحقیق کند، به‌ویژه زمانی که افراد پس از همه‌گیری ویروس کرونا به دورکاری ادامه دادند و او می‌خواست بفهمد که چگونه مغز با انزوای اجتماعی، عادات غذایی و سلامت روان در تعامل است. در حالی که ثابت شده است که چاقی با افسردگی و اضطراب مرتبط است و پرخوری به عنوان مکانسیم مقابله با تنهایی شناخته می‌شود، گوپتا می‌خواست مسیرهای مغزی مرتبط با این احساسات و رفتارها را مشاهده کند.

روش‌شناسی و یافته‌ها

محققان 93 زن را از منظر سیستم حمایتی و احساس تنهایی و انزوا مورد بررسی قرار دادند، سپس آنها را به دو گروه تقسیم کردند: آنهایی که در مقیاس انزوای اجتماعی ادراک شده امتیاز بالایی داشتند و آنهایی که امتیاز پایینی داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که زنانی که میزان انزوای اجتماعی بالاتری داشتند، دارای توده چربی بالاتر، کیفیت رژیم غذایی پایین‌تر، هوس‌های بیشتر، غذا خوردن مبتنی بر پاداش و غذا خوردن کنترل نشده و افزایش میزان اضطراب و افسردگی بودند.

سپس به زنان تصاویری از انواع غذا نشان داده شد. اسکن‌های MRI فعالیت مغزی شرکت‌کنندگان را در حین مشاهده این تصاویر ثبت کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که گروهی از زنانی که خود را تنها می‌دانستند، افزایش فعالیت در مناطقی از مغز را تجربه کردند که با ولع بیشتر برای خوردن غذاهای شیرین همراه بود. همچنین آنها کاهش فعالیت در ناحیه مغز که مرتبط با خودکنترلی نسبت به رفتارهای خوردن است را تجربه کردند.

گوپتا می‌گوید: تحقیق در مورد اینکه چگونه مغز تنهایی را پردازش می‌کند و اینکه چگونه با چاقی و پیامدهای سلامتی مرتبط است، تاکنون انجام نشده است.

گوپتا گفت: این یافته‌ها جالب هستند زیرا شواهدی را برای آنچه ما به‌طور شهودی می‌دانیم، ارائه می‌کند. وقتی مردم تنها هستند، این مسئله بیشتر بر احساسات آنها تأثیر می‌گذارد. هنگام تنهایی آنچه افراد می‌خورند، میل به خوردن و هوس به غذاهای ناسالم را گزارش نمی‌دهند.

دکتر ژیابی ژانگ، نویسنده اصلی این مطالعه، با تشبیه این مسیر به یک چرخه معیوب بین تغذیه ناسالم و منفی گفت: اگر هوس بیشتری به غذا داشته باشید، بیشتر غذا می‌خورید و ممکن است اضطراب یا افسردگی بیشتری داشته باشید، که ممکن است شما را به خوردن بیشتر سوق دهد.

محققان گفتند که مداخلات ذهن و بدن ممکن است راه حلی برای خروج از این چرخه معیوب باشد. به عنوان مثال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که اگر شما تنها هستید، بسته به فرد می‌توانید به دنبال ارتباط با دیگران باشید یا نسبت به خود مهربان‌تر باشید. پیشنهاد دیگر این است که انتخاب‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید.

گوپتا گفت: به جای خوردن آن غذاهای بسیار اعتیاد آور، شیرین و پر کالری که میل می‌کنید، سعی کنید غذاهای سالم مصرف کنید.

تحقیقات آتی گوپتا بر بررسی سایر نشانگرهای بیولوژیکی مانند متابولیت‌ها، میکروبیوم و علائم التهابی مرتبط با تنهایی متمرکز خواهد بود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار