تعریف واقعی شادی چیست؟‌

کشور فنلاند همیشه به عنوان شادترین کشور جهان شناخته می‌شود. اساس این گزارش سالانه جهانی، معیاری است که بر اساس یک سوال ساده در مورد شادی از مردم سراسر جهان پرسیده شده است.

تعریف واقعی شادی چیست؟‌

به گزارش زنهار، یک مطالعه جدید به رهبری محققان دانشگاه لوند در سوئد نتیجه‌ای را نشان می‌دهد که باعث می‌شود مردم بیشتر درباره قدرت و ثروت فکر کنند.

واقعا کشورهای مختلف جهان چقدر خوشحال هستند؟ سوالی که در مرکز گزارش شادی جهانی به عنوان نردبان کانتریل شناخته می‌شود به شرح زیر است:

لطفاً نردبانی را با پله‌های شماره‌گذاری شده از 0 در پایین تا 10 در بالا تصور کنید. بالای نردبان نشان دهنده بهترین زندگی ممکن برای شما و پایین نردبان نشان دهنده بدترین زندگی ممکن برای شما است. شما در حال حاضر احساس می‌کنید در کدام پله ایستاده‌اید؟

یک مطالعه تجربی جدید که شامل 1500 بزرگسال بریتانیایی بود، بررسی کرده است که مردم چگونه واقعاً این سؤال را تفسیر می‌کنند. نتایج نشان می‌دهد که با این سوال، اغلب میزان ثروت و قدرت به ذهن افراد می‌رسد اما شاید بسیاری از ما خوشبختی و رفاه را اینگونه تعریف نکنیم.

دکتر آگوست نیلسون، نویسنده اول این مطالعه می‌گوید: مشکل اینجاست است که ما به جای تعاریف گسترده‌تر از خوشبختی به شکل محدود، ثروت و قدرت را محور رفاه قرار داده و آن را اندازه‌گیری ‌کنیم.

هنگامی که محققان سوال کانتریل را تغییر دادند، برای مثال با جایگزینی بهترین زندگی ممکن با هماهنگ‌ترین زندگی، نتایج تغییر یافت و باعث شد پاسخ‌دهندگان کمتر به قدرت و ثروت فکر کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که معیار شادی سنجی نردبان کانتریل،‌ میزان درآمد و موقعیت اجتماعی افراد را به میزان بیشتری نسبت به سایر معیارهای رفاه منعکس می‌کند.

آگوست نیلسون می‌گویند: مطالعه ما صرفاً در انگلستان انجام شده است، بنابراین با توجه به ماهیت جهانی این موضوع، این تحقیق باید در کشورهای دیگر نیز انجام شود. با این حال، نتایج نشان می‌دهد که ما لزوماً شادی و رفاه را به روشی اندازه‌گیری نمی‌کنیم که با نحوه تعریف واقعی آن مفاهیم در زندگی‌مان همخوانی داشته باشد.

درک اینکه مردم چگونه پرسش‌های شادی را تفسیر می‌کنند بسیار مهم است، زیرا میزان شادی نمی‌تواند توسط یک محقق اندازه‌گیری شود بلکه توسط باید خود مردم تعیین شود.

در مورد مطالعه

در آزمایشی که شامل 1500 نفر در بریتانیا بود، محققان نحوه تفکر افراد در مورد نردبان کانتریل را در مقایسه با سؤالات متفاوت، بررسی کردند.

محققان به این نتیجه رسیدند که نسبت به سوالات دیگر، مردم بیشتر سوالات نردبان کانتریل را با قدرت و ثروت مرتبط می‌دانند. برای مثال، از تمام کلماتی که برای تفسیر نردبان کانتریل استفاده می‌کردند، 17 درصد کلمات قدرت و پول بودند.

هنگامی که محققان قیاس نردبانی را از سوال حذف کردند، به این نتیجه رسیدند که زبان قدرت و پول به 11٪ کاهش می‌یابد و هنگام حذف توضیحات پایین و بالای مقیاس، این میزان به 7٪ کاهش یافت. برای پاسخ این سؤالات، مردم همچنان پول را توصیف می کردند اما به شکل امنیت مالی و پول کافی به جای استفاده از عباراتی مانند “ثروت، ثروتمند، طبقه بالا” که در نردبان کانتریل زیاد استفاده می‌کردند.

همچنین، هنگامی که این سوال با جایگزینی عدد “10 نشان دهنده بهترین زندگی برای شما است” با عدد “10 نشان دهنده هماهنگ‌ترین زندگی برای شما است”، دوباره بیان شد، منجر به افکار کمتر درباره قدرت و ثروت (5٪) و افکار رفاهی گسترده تر از جمله روابط، تعادل کار و زندگی، و سلامت بیشتر شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار