رقص مناره ها در منارجنبان اصفهان

منارجنبان یکی از صد‌ها آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیبای اصفهان است که به‌صورت سالیانه تعداد زیادی مسافر را جذب این شهر می‌کند.

رقص مناره ها در منارجنبان اصفهان

به گزارش زنهار، منارجنبان یکی از صد‌ها آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری زیبای اصفهان است که به‌صورت سالیانه تعداد زیادی مسافر را جذب این شهر می‌کند. مناره‌هایی که امروزه در منارجنبان مشاهده می‌شوند، در واقع در ابتدا بخشی از این بنا نبوده و بعد‌ها به آن اضافه شده‌اند. اگر مناره‌های این بنا به ایوان آن در مزار شیخ زاهد اضافه نمی‌شد، به‌احتمال زیاد این بنا امروزه یکی از بهترین جاذبه‌های توریستی اصفهان نبود.

معرفی منار جنبان اصفهان

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که اصفهان تنها شهر دارای منارجنبان ایران نیست. منارجنبان در واقع نام نوعی معماری در کشور‌های اسلامی مانند ایران، عراق، عربستان و… است. در این سبک از معماری، بنای مناره دار به صورتی ساخته شده است که با تکان دادن یکی از مناره‌های آن، مناره دیگر هم به لرزش در می‌آید. اما یکی از معروف‌ترین منارجنبان‌های ایران، در اصفهان قرار داشته و همین موضوع باعث می‌شود که افراد فکر کنند تنها منارجنبان، متعلق به اصفهان است.

منار جنبان اصفهان چه زمانی ساخته شده است؟

منارجنبان اصفهان بر روی مزار یک شیخ و زاهد معروف به نام عمو عبدالله بن محمود صقلایی ساخته شده است. هیچ کدام از تاریخ دانان نمی‌توانند به طور دقیق سال ساخت این بنا را اعلام کنند، اما مزار این شیخ سال ۷۱۶ را نشان داده و بسیار از باستان شناسان هم عقیده دارند که مواد سازنده این بنا مربوط به دوران ایلخانیان می‌شود. اما اگر کمی به ساخت بنا و تزئینات رو آن توجه کنیم، می‌توانیم نتیجه بگیریم که این بنا بی شک در دوران صفویان یک بازسازی عمده داشته است.

یکی از دلایلی که نمی‌توان به طور قطع دوره ساخت یا معمار اصلی منارجنبان اصفهان را مشخص کرد، این است که این بنا به طور بخش‌بخش ساخته شده است. در ابتدا این بنا تنها ایوانی بر روی مزار عمو عبدالله بن محمود صقلایی بود، اما پس از مدتی، مناره‌های بنا هم به آن اضافه شدند. نکته جالبی که درباره منارجنبان اصفهان وجود دارد، این است که به نظر می‌آید معمار ناشناس آن در ابتدا قصد ساخت یک بنا با معماری پیچیده را نداشته و تنها قصد داشته است تا یک عمارت تک ایوانی بنا کند. اما بعد‌ها مناره‌های جنبان با هدفی نامشخص به این بنا افزوده شده‌اند. در زمانی که به عنوان سال ساخت این بنا تخمین زده شده است، به احتمال زیاد هنوز مردم با معماری منارجنبان‌ها آشنایی کامل نداشتند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار