قبرستان جن‌ها؛ آیا اجنه در این گورستان آرمیده‌اند؟

در استان سیستان بلوچستان و در نزدیکی شهر چابهار، روستایی به نام «تیس» با قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال وجود دارد که در کتب تاریخی نیز به آن اشاره شده است. در نزدیکی این روستا، مکان رازآلود و هیجان‌انگیزی وجود دارد که به آن «قبرستان جن‌ها» می‌گویند! در این مکان سنگ‌قبر‌هایی عظیم در کنار هم قرار گرفته‌اند و توجه هر فرد کنجکاوی را به خود جلب می‌کنند.

قبرستان جن‌ها؛ آیا اجنه در این گورستان آرمیده‌اند؟

به گزارش زنهار، در استان سیستان بلوچستان و در نزدیکی شهر چابهار، روستایی به نام «تیس» با قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال وجود دارد که در کتب تاریخی نیز به آن اشاره شده است. در نزدیکی این روستا، مکان رازآلود و هیجان‌انگیزی وجود دارد که به آن «قبرستان جن‌ها» می‌گویند! در این مکان سنگ‌قبر‌هایی عظیم در کنار هم قرار گرفته‌اند و توجه هر فرد کنجکاوی را به خود جلب می‌کنند.

گورستان جن‌ها کجاست؟

«گورستان جن تیس» در جنوب شرقی ایران در استان سیستان و بلوچستان، شهر چابهار، بر روی تپه‌ای مشرف به روستای تیس و در پای کوه پیل‌بند، بر زمینه‌ای صخره‌ای قرار دارد. این قبرستان که از جا‌های دیدنی چابهار بشمار می‌رود، در ۳۰۰ متری غرب روستا و در جنوب قلعه‌ی پرتغالی‌ها قرار گرفته است. روستای تیس نیز روستایی در ۵ کیلومتری شمال غربی شهر چابهار است و با روش‌های مختلفی، مانند خودروی شخصی، می‌توان به این روستا سفر کرد و از این قبرستان ترسناک دیدن کرد!

تاریخچه‌ی قبرستان جن تیس

طبق اسناد تاریخی، روستای تیس قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. در کتاب‌های مربوط به فتوحات اسکندر مقدونی به روستای تیس با نام «تیز» هم اشاره شده است. این نام بعد‌ها تغییر کرده و ما امروزه این روستا را با نام «تیس» می‌شناسیم. روستای تیس در زمان حمله‌ی اعراب به ایران به دست لشکریان بصره می‌افتد. در آثار مورخین و جغرافی‌دانان دوره‌ی اسلامی از این روستا به‌عنوان مرکز تجارت شکر و گندم سیستان یاد شده و نام آن با عنوان «بندر تزیا» و یا «تسی» آمده است.

قبرستان تیس در واقع از دو بخش مجزا تشکیل شده است؛ یک بخش گورستان محل دفن افراد از دست رفته‌ی روستای تیس و بخش دیگر همان گورستان جن‌ها است. قدمت قبرستان جن‌ها به سده‌ی ۴ هجری قمری و دوره‌ی صفویه بازمی‌گردد، بلوچ‌ها به این مکان «جن سنط» یا گورستان جن نیز می‌گویند. این قبرستان در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

علت نام‌گذاری قبرستان جن‌ها چیست؟

قبرستان جن تیس به چند دلیل غیرعادی و فراطبیعی تلقی می‌شود؛ برای مثال برخلاف گور‌های عادی که در خاک حفر می‌شوند، قبر‌های این گورستان در بستر سنگی و صخره‌ای در پای کوه حفر شده‌اند. همچنین اندازه‌ی گور‌های قبرستان جن تیس بسیار عظیم هستند و هیچ شباهتی به گورستان انسان‌ها ندارند. از سوی دیگر با توجه به قدمت بالای این قبرستان، بسیار عجیب است که انسان‌ها توانسته باشند در سده‌ی چهارم هجری موفق به ساخت قبر‌هایی سنگی به این عظمت شده باشند.

در قبرستان جن‌ها قبری کامل با ۲۲۵ سانتی‌متر طول و ۱۱۰ متر عرض نیز دیده می‌شود! با توجه به داستان‌های ترسناکی که در مورد قبرستان جن‌ها وجود دارد، مردم روستا هنگام عزاداری و سر زدن به ازدست‌رفتگانشان مواظب‌اند که شب‌هنگام به این گورستان نزدیک نشوند و مزاحم عزاداری اجنه نشوند!

مردم محلی به دلیل چنین مواردی، قبرستان تیس را متعلق به موجوداتی فرازمینی همچون اجنه می‌دانند. طبق داستان‌های محلی و باور مردم بومی این منطقه، گفته می‌شود که پس از غروب آفتاب و هنگام شب، اجنه به این قبرستان می‌آیند و برای مردگان خود عزاداری می‌کند و اگر از نزدیک آن رد شوید و دقت کنید، صدای آن‌ها را خواهید شنید!

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار