تفاوت سرماخوردگی با کرونا چیست

با شروع فصل سرما، ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر آنفلوآنزا، کووید-۱۹ و ویروس‌ سینسیشیال تنفسی (آراس‌وی) به صورت گسترده‌ای شیوع یافته است. با این حال، نشانه‌های این بیماری‌ها ممکن است مشابه یکدیگر باشند و تشخیص آنها اغلب اوقات دشوار به نظر می‌رسد.

 تفاوت سرماخوردگی با کرونا چیست

به گزارش زنهار، بهترین راه تشخیص این بیماری‌ها، انجام آزمایش است. اما اگر جویای روشی کلی برای تشخیص این بیماری‌ها باشید، چند نشانه به شناخت تفاوت‌ها کمک می‌کند.

دکتر «توماس روسو»، استاد و متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه «بوفالو» نیویورک می‌گوید: بین علامت‌های این بیماری‌های ویروسی شباهت زیادی وجود دارد، چنانکه گاهی کار پزشکان را نیز در تشخیص بیماری سخت می‌کند.

نشانه‌های آنفلوآنزا

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، علائم و عوارض اصلی آنفلوآنزا عبارتند از: تب یا احساس تب و لرز، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، دردهای عضلانی یا درد در بدن، سردرد و خستگی و نیز اسهال و استفراغ که در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است.

طبق گزارش CDC، نشانه‌های معمول کووید-۱۹ نیز عبارتند از: تب یا لرز، سرفه، تنگی نفس یا دشواری در تنفس، خستگی، دردهای عضلانی یا درد بدن، سردرد، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، گلودرد، احتقان یا آبریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال.

علائم سرماخوردگی معمولا به بالای گردن محدود استنشانه‌های ابتلا به ویروس سینسیشیال تنفسی یا آراس‌وی

متخصصان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا می‌گویند افرادی که به ویروس تنفس آراس‌وی مبتلا می‌شوند، با این عوارض مواجه‌اند: آبریزش بینی، کاهش اشتها، سرفه کردن، عطسه کردن، تب و خس‌خس سینه.

نشانه‌های شایع سرماخوردگی

CDC همچنین متداول‌ترین عوارض ابتلا به سرماخوردگی را چنین برمی‌شمرد: عطسه‌ کردن، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، گلودرد،‌ سرفه کردن، چکیدن مخاط بینی در گلو، چشمان اشک‌آلود و تب که البته چندان در سرماخوردگی رایج نیست.

چگونه این بیماری‌ها را تشخیص بدهیم؟

به گزارش ایندیپندنت، بهترین راه تشخیص، کمک گرفتن از آزمایش است. دکتر «ویلیام شافنر» می‌گوید: کووید-۱۹ و آنفلوآنزا ممکن است به صورت خفیف یا شدید ظاهر شوند.

سرعت ابتلا به بیماری هم برای تشخیص آنها بسیار اهمیت دارد. به گفته متخصصان، سرماخوردگی به تدریج شروع می‌شود، اما آنفلوآنزا گاهی ناگهان به سراغتان می‌آید. بنابراین، اگر زمانی احساس کردید که ناگهان به شدت بیمار شده‌اید، احتمالا آنفلوآنزا است.

تشخیص سرماخوردگی معمولی و آرآس‌وی ممکن است سخت‌تر باشد، اما تاثیر این بیماری بر سیستم تنفس می‌تواند سرنخ خوبی باشد.

به گفته متخصصان، سرماخوردگی به تدریج شروع می‌شود، اما آنفلوآنزا گاهی ناگهان به سراغتان می‌آیددکتر روسو در این زمینه می‌گوید: سرماخوردگی ممکن است با خارش گلو و سپس آبریزش بینی شروع شود، آراس‌وی هم می‌تواند با همین نشانه‌ها به سراغتان بیاید، اما خس‌خس مکرر سینه نشانه‌ آلودگی بدن با این ویروس تنفسی است.

به گفته دکتر شافنر، علائم سرماخوردگی معمولا به بالای گردن محدود است؛ به این معنی که در سرماخوردگی احتمال دارد با گلودرد، گرفتگی بینی و آبریزش چشم مواجه شوید.

کووید-۱۹ هم در آغاز می‌تواند تا حدی شبیه سرماخوردگی باشد اما از دست دادن حس بویایی و چشایی در دوران شروع همه‌گیری کووید-۱۹ بسیار شایع بود.

در صورت ابتلا به این بیماری‌ها چه باید کرد؟

چنانچه پیش‌تر گفته شد، آزمایش دادن بهترین راه برای تشخیص این بیماری‌ها است، زیرا پزشکان طبق نتیجه آزمایش، بیمار را به سمت درمان مناسب هدایت خواهند کرد.

اما دکتر شافنر تاکید می‌کند: اگر در گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای یا افراد باردار قرار دارید یا سیستم ایمنی بدنتان ضعیف است، حتما در اسرع وقت با متخصص مراقب‌های درمانی تماس بگیرید.

در چنین مواقعی، فرد بیمار با بستری شدن یا برخورداری از داروها و روش درمانی متناسب با بیماری، سریع‌تر روند بهبود را طی خواهد کرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار