چشمی که در آسمان مریخ دیده شد

پنجشنبه ۱۹ بهمن (هشتم فوریه) در مریخ خورشیدگرفتگی رخ داد و تصویری شگفت‌انگیز در آسمان سیاره سرخ پدیدار شد که همچون چشمی بزرگ بود.

چشمی که در آسمان مریخ دیده شد

به گزارش زنهار وقتی فوبوس، قمر کوچک مریخ در فاصله میان مریخ و خورشید قرار گرفت، خورشیدگرفتگی رخ داد و چشمی در آسمان مریخ پدیدار شد.

این خورشیدگرفتگی توسط مریخ‌نورد استقامت ناسا ثبت شد و عکس‌های شگفت‌انگیزی به دست آمد.

البته خورشیدگرفتگی در مریخ با آنچه در زمین انتظار داریم متفاوت است و با توجه به اندازه و شکل قمر مریخ متفاوت نمایی منحصربه‌فرد خلق می‌کند.

بر اساس گزارش پاپ‌سای، در این پدیده قمر کوچک مریخ بخش کوچکی از خورشید را هنگام عبور از مقابل آن تیره می‌کند. در نتیجه این عبور خورشید به شکل کره چشمی بزرگ در آسمان پدیدار می‌شود.

مریخ قمر کوچک‌تری به نام دیموس هم دارد که سال ۱۸۷۷ توسط آساف هال اخترشناس آمریکایی کشف شد. قمرهای مریخ را به نام خدایان باستانی یونان نامگذاری کرده‌اند.

منشاء قمرهای مریخ هنوز دقیقا مشخص نیست اما باور بر این است که این قمرها یا باقیمانده غبار باستانی منظومه شمسی هستند یا سیارک‌هایی که به دام جاذبه مریخ افتاده‌اند.

قمرهای مریخ به غیر از اندازه تفاوت مهم دیگری با ماه زمین دارند. ماه در حال دور شدن از زمین است و هر سال چیزی حدود چهار سانتی‌متر از زمین فاصله می‌گیرد، قمرهای مریخ در حال نزدیک شدن به سیاره سرخ هستند و هر ۱۰۰ سال چیزی حدود ۳ متر به آن نزدیک‌تر می‌شوند.

به این ترتیب در نهایت قمرهای مریخ به سیاره میزبان برخورد خواهند کرد و احتمالا با خرد شدن حلقه‌ای مشابه حلقه زحل گرد مریخ تشکیل خواهند داد. البته تا آن زمان حدودا ۶۰ میلیون سال باقیمانده است. زمانی بسیار طولانی برای انسان و کوتاه در مقیاس کیهانی.

فوبوس هر شبانه‌روز سه بار گرد مریخ می‌چرخد و دیموس با سرعتی کمتر هر ۳۰ ساعت یک بار سیاره سرخ را دور می‌زند.

منبع: خبر آنلاین

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار