بچه مدرسه‌ای ها لاغر می‌شوند

هر چقدر بچه‌های دهه۶۰ لاغر و ریزنقش بودند، نسل جدید بچه مدرسه‌ای‌ها تپل و درشت‌اندام شده‌اند و قدشان هم آنقدری که باید بلند نشده است. دلیلش البته معلوم است؛ تغییر سبک زندگی، خواب و فعالیت بدنی در سال‌های اخیر باعث کاهش متابولیسم و در نتیجه کوتاه‌قدی و چاقی در کودکان شده است.

بچه مدرسه‌ای ها لاغر می‌شوند

به گزارش زنهار، غذاهای فرآوری شده، فست‌فودها، چیپس، پفک و تنقلات اینچنینی در کنار بی‌تحرکی و نشستن پای تبلت و گوشی تلفن همراه به جای بازی کردن با همسن‌وسالانشان، بچه‌ها را چاق و البته قدکوتاه نگه داشته است.

این موضوع تا جایی پیش رفته که مسئولان وزارت بهداشت به این فکر افتاده‌اند همانند برنامه واکسیناسیون دانش‌آموزان که در بدو ورود به مدرسه الزامی است، غربالگری چاقی و کوتاه‌قدی را هم در مدارس الزامی کنند تا این مشکل جدی رفع شود.

همچنین برنامه‌ریزی شده که آموزش‌های تغذیه‌ای به این کودکان و والدین آنها به شکل مرتب توسط کارشناسان تغذیه انجام شود و طبق توافق مسئولان وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش، قرار است در سامانه شاد هر روز پیام تغذیه‌ای برای این کودکان بارگذاری شود.

آنطور که مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفته، برنامه‌ای هم برای کنترل پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس در حال تدوین است که با همکاری مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اجرا خواهد شد. برای آموزش خانواده‌ها نیز اپلیکیشنی طراحی می‌شود که کالری‌های دریافتی کودک توسط والدین بررسی و نسبت به غذاهایی که کودک مصرف کرده آگاه باشند و اقدام به کنترل تغذیه کودک خود کنند.

موضوع فعالیت بدنی کودکان نیز باید به شکل منسجم هم در مدارس و هم توسط خانواده پیگیری شود تا کودکان دیگر چاقی و اضافه وزن را تجربه نکنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار