چرا ایستگاه های متروی تهران همیشه شلوغ است؟

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه درباره علل شلوغی و ازدحام جمعیت در ایستگاه‌های مترو گفت: آخرین ناوگان شبکه مترو ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ به این چرخه اضافه شده (تنها دو رام قطار) و پس از آن به علت عدم عقد قرارداد جدید شاهد یک وقفه در تأمین واگن هستیم

چرا ایستگاه های متروی تهران همیشه شلوغ است؟

به گزارش زنهار، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه، تاخیر ۷ ساله در نهایی کردن قرارداد تامین واگن مورد نیاز را از دلایل اصلی مشکلات این روزهای مترو تهران در بحث سرفاصله حرکت قطار ها و ازدحام مسافران عنوان می کند و می‌گوید :«در حال حاضر با افتتاح ایستگاه شهر جدید پرند تعداد ایستگاه‌ها به ۱۵۶ و طول شبکه ریلی به ۲۹۶ کیلومتر رسیده و هر سال بر تعداد ایستگاه و طول شبکه افزوده می‌شود،خرید واگن شرایط خود را دارد و پروسه آن زمان‌بر است. متأسفانه تأخیر ۷ ساله در نهایی کردن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو باعث شده شاهد یک عقب‌ماندگی در بحث ناوگان باشیم که سبب شده تا علی‌رغم توسعه ایستگاه‌ها نتوانیم سرفاصله حرکت قطارها را آن‌طور که انتظار می‌رود، کاهش دهیم. قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترو پس از سال‌ها با پیگیری‌های مستمر زاکانی به ثمر رسید که با الحاقات آن در متمم قرارداد، میزان واگن وارداتی مورد توافق با چین به ۷۹۱ دستگاه رسیده که ثمرات آن در چند سال آینده قابل‌مشاهده است.»

وی در ادامه افزود: در کنار افزایش خطوط و ایستگاه‌ها به جهت خدمات‌رسانی بهتر به شهروندان و مسافران شهر زیر زمینی پرداختن به ناوگان و همچنین تکمیل پایانه‌ها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. آخرین ناوگان شبکه مترو ۱۶ تیرماه ۱۳۹۹ به این چرخه اضافه شده (تنها دو رام قطار) و پس از آن به علت عدم عقد قرارداد جدید شاهد یک وقفه در تأمین واگن هستیم که بهبود شرایط بهره‌برداری از مترو را سخت کرده است. با توجه به توسعه مترو، استقبال پایتخت‌نشینان از این مد حمل‌ و نقلی، افزایش چشمگیری داشته و باعث ازدحام جمعیت در این شهر زیر زمینی شده است، در حال حاضر روزانه ۲.۵ میلیون سفر با ۱۷۱ رام قطار در خطوط هفت‌گانه متروی تهران انجام می‌شود.

درستی تاکید می کند که بدون افزایش ناوگان امکان کاهش سرفاصله حرکت قطارها در خطوط وجود ندارد و در این رابطه می گوید: جدا از کمبود ناوگان، تعداد ناوگان فرسوده و نیازمند اورهال نیز زیاد است؛ البته در ۲۸ ماه اخیر رشد چشمگیری در زمینه تعمیرات و ارتقاء قطارهای مترو نسبت به سال‌های قبل داشتیم. در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ دستگاه واگن اورهال شده بود؛ اما در دو سال گذشته ۲۵۱ دستگاه واگن اورهال شده است. ضمن اینکه از سال گذشته برای اولین‌بار در تاریخ بهره‌برداری، تعمیرات اساسی قطارهای نسل اول مترو (قطارهای DC) همراه با نوسازی و ارتقاء است. امیدوارم با انجام این اقدامات در سال‌های آینده بتوانیم خدمات‌رسانی مطلوب‌تری در شهر زیرزمینی به مسافران داشته باشیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار