اقلام بهداشتیِ قاچاق سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد؟

پزشکان می‌گویند محصولات درمانی نوزادان که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند، در شرایط مناسب، بهداشتی و استاندارد نگهداری و حمل و نقل نمی‌شوند و بنابراین کارآیی و اثربخشیِ دارویی لازم را روی نوزاد یا کودک ندارند.

اقلام بهداشتیِ قاچاق سلامت نوزاد را به خطر می‌اندازد؟

به گزارش زنهار، واردات اقلام بهداشتی و درمانی به خصوص محصولات مرتبط با نوزادان باید همراه با رعایت نکات بهداشتی و نگهداری استاندارد باشد. اما آیا محصولات وارداتی نوزادان که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند، به صورت استاندارد و در شرایط مناسب حمل و نقل می‌شوند و سالم به دست مصرف‌کننده می رسند؟

دکتر بهروز مقدادی، پزشک متخصص نوزادان در این رابطه به همشهری‌آنلاین می‌گوید: هیچ تضمینی برای رعایت شرایط استاندارد حمل و نقل این محصولات و همچنین اصل یا تقلبی بودن آنها وجود ندارد. در ضمن امکان دستکاری در تاریخ و لیبل‌زنی و تغییر اطلاعات ثبت‌شده بر روی بسته‌های دارویی و مکمل‌ها و محصولات بهداشتی وجود دارد.

مقدادی ادامه می‌دهد: با توجه به امکانات فراوانی که در این موارد در دسترس سودجویان است، محتمل به نظر می‌رسد که برخی افراد اقدام به دستکاری تاریخ و اطلاعات داخل بسته‌بندی‌ها یا قوطی‌ها کنند.

این متخصص اطفال درباره سلامت اقلام بهداشتی قاچاق هم توضیح می‌دهد: چون اغلب این محصولات جنبه درمانی ندارند و از دسته مکمل‌ها و اقلام مراقبت بهداشتی هستند، گذشتن تاریخ مصرف آنها باعث صدمات جسمی و آسیب‌ خاصی به سلامت یا حیات نوزادان و کودکان نمی‌شود. بیشترین آسیبی که متوجه محصولات تاریخ گذشته می‌شود، کاهش یا عدم اثربخشی این محصولات یا تعدادی از این محصولات است‌.

او می‌گوید: بدون تردید استفاده از محصولات واردشده از طریق غیرقانونی و بدون نظارت مسئولین حوزه بهداشت، دارای ریسک خواهد بود و دارو و محصول عرضه‌شده می‌تواند تحت اثر شرایط نگهداری و حمل و نقل و دستکاری تاریخ و برچسب و.. کارایی لازم را نداشته باشد یا بدون اثر باشد. مصرف داروها و محصولات تقلبی یا دستکاری‌شده از نظر علمی می‌توانند آسیب‌هایی در کوتاه‌مدت یا درازمدت به نوزاد وارد کنند.

دکتر سالومه موسوی‌نژاد، دیگر متخصص اطفال هم به همشهری‌آنلاین می‌گوید: اقلام بهداشتی و دارویی که به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شوند، مشخص نیست در چه شرایطی تهیه شده‌اند، تاییدیه وزارت بهداشت را ندارند، گاهی مدت‌ها پشت گمرک می‌مانند و از همه بدتر در شرایط مناسبی نگهداری نمی‌شوند. مثلا پروبیوتیک‌ها و قطره‌های آنتی کولیک باید در دمای خنک و در یخچال نگهداری شوند. وگرنه برای نوزاد مشکل‌ساز می‌شود. ولی موضوع این است که در ورود غیرقانونی، این موارد رعایت نمی‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار