بازگشت دانشجویان مشکوک به تقلب در کنکور به کلاس درس

بحث تقلب در کنکور همیشه بعد از برگزاری این آزمون سرنوشت‌ساز داغ می‌شود و چندسالی است که مسئولان حسابی در این مورد سختگیری می‌کنند و اگر محرز شود که داوطلبی سر جلسه آزمون در حال تقلب بوده و تجهیزاتش هم لو برود، قطعا از ورود به دانشگاه حداقل در همان سال محروم می‌شود.

بازگشت دانشجویان مشکوک به تقلب در کنکور به کلاس درس

به گزارش زنهار، اما چند وقتی است که هیأت‌های رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری ذره‌بین را روی دانشجویانی که حالا چند ترمی هم درس خوانده‌اند، انداخته تا معلوم شود که چه‌کسی در کنکور تقلب کرده است. آنهایی که مشکوک به تقلب بودند هم معمولا یا رتبه‌ای که آورده‌اند با خیلی از افرادی که شبهه در تقلب دارند یکی شده است‌ یا با نمرات مدرسه‌شان همخوانی ندارد و به‌نظر می‌رسد که تقلب کرده‌اند؛ یعنی توی مدرسه شاگرد تنبل بوده‌اند، اما توی دانشگاه پزشکی قبول شده‌اند.

بعد هم این هیأت به فرد مشکوک به تقلب تکلیف می‌کند که ۲ یا ۳ مورد از مواد امتحانی را آزمون بدهد. حالا اگر فرد موردنظر به هر دلیلی نمره موردنظر را نیاورد، از ادامه تحصیل محروم می‌شود. این اتفاق باعث شده فشار زیادی به خانواده‌ها بیاید و دانشجویان هم استرس زیادی را تحمل کنند.

از آنجایی که خیلی نمی‌شود روی درسخوان‌نبودن دانشجو در دوران مدرسه یا رتبه‌ای که آورده و شبیه رتبه کسی بوده که تقلب کرده، به‌عنوان مدرک حساب کرد، دانشجویان مشکوک هم به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و گفته‌اند که با این ادله نمی‌شود کسی را از تحصیل محروم کرد؛ مگر اینکه سر جلسه کنکور موارد تقلب کشف شده باشد.

خلاصه اینکه دیوان عدالت اداری به نفع دانشجو رأی داده و اعلام کرده کسی که سر کلاس است دیگر «داوطلب» نیست و کسی حق ندارد از او آزمون مجدد بگیرد؛ او «دانشجو» است و دیگر نیازی به پیگیری ندارد.

به این ترتیب، از دانشجویان مشکوک اعاده حیثیت شده و فقط کسانی که داوطلب ورود به دانشگاه هستند، درصورت تقلب‌کردن در جلسه کنکور، از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار