عرضه مکمل‌های ترکیبی در باشگاه‌ها ممنوع شد

رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی سازمان غذا و دارو گفت: مردم باید توجه کنند که شرح‌حال نویسی، تجویز دارو، مشاوره و مواردی چون ماساژ درمانی و طب سوزنی در مراکزی همچون عطاری‌ها غیرقانونی است.

عرضه مکمل‌های ترکیبی در باشگاه‌ها ممنوع شد

به گزارش زنهار، سمیه طاهری‌ کاشانی رئیس اداره نظارت، ارزیابی و ثبت مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی سازمان غذا و دارو و انرژی‌زا گفت: در ۲ سال گذشته هیچگونه فرآورده مکمل وارد کشور نشده است.

طاهری ادامه داد: به طور خاص محصولات نهایی در این حوزه وارد کشور نمی‌شوند و بیش از ۹۹ درصد از واردات به مواد اولیه محدود می‌شود. این محصولات داخل کشور مورد آزمایش قرار می‌گیرند، برچسب‌زنی و بسته‌بندی و به بازار عرضه می‌شوند.

وی اظهار کرد: طی سال گذشته اداره مکمل نزدیک به ۳۵۰۰ IRC برای شرکت‌های مختلف تمدید و صادر کرده است.

رئیس اداره مکمل‌های تغذیه‌ای، ورزشی و انرژی‌زا گفت: وقتی شرکت یا کارخانه‌ای قصد دارد نمایندگی یک شرکت خارجی را دریافت و محصول آن شرکت را به‌ صورت تحت لیسانس تولید کند، به گواهی تحت عنوان FSC نیاز دارد که مشخص شود محصول در آن کشور مجوز فروش دارد.

۲ شرط خرید، فروش و عرضه مکمل‌های غذایی در فضای مجازی

طاهری کاشانی درباره بخشنامه‌ جدید فروش مکمل‌های غذایی گفت: در این بخشنامه تاکید شده است که خرید، فروش و عرضه مکمل‌های غذایی از طریق فضای مجازی ۲ شرط دارد؛ در ابتدا مجوزهای آن باید از سازمان غذا و دارو دریافت شود. برخی دیگر از مجوزها هم باید از مرکز توسعه تجارت الکترونیک دریافت شود.

وی افزود: نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی عرضه‌کننده انواع مکمل‌ها بر عهده دانشگاه ناظر و معاونت غذا و داروی استانی است که انبار فروش در آن قرار دارد.

تجویز دارو، مشاوره دارویی و شرح حال‌گیری در عطاری‌ها

رئیس اداره مکمل‌های تغذیه‌ای ضمن با اشاره به اینکه هنگام مراجعه به عطاری‌ها باید به پروانه کسب آنها توجه کرد، افزود: عطاری‌ها صرفاً مجازند عصاره، روغن‌های اقل و برخی عرقیات را به مشتریان عرضه کنند به همین جهت مردم باید توجه کنند که شرح‌حال نویسی، تجویز دارو، مشاوره و مواردی چون ماساژ درمانی و طب سوزنی در این مراکز غیرقانونی است. تجویز دارو، مشاوره دارویی و شرح حال‌گیری تنها توسط پزشک و داروساز صورت می‌گیرد.

ممنوعیت تجویز، تزریق و توزیع مکمل‌های ترکیبی توسط مربیان باشگاه‌ها

طاهری‌کاشانی ضمن تأکید بر ممنوعیت تجویز، تزریق و توزیع مکمل‌های ترکیبی توسط مربیان باشگاه‌ها گفت: مربیان تحت هیچ شرایطی حق عرضه پودرهای بدن‌سازی را در باشگاه‌ها ندارند و فقط می‌توانند محصولات را معرفی کنند. تنها محل عرضه مکمل‌های ورزشی داروخانه‎‌ها هستند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار