پشت پرده قطع درختان خیابان ایتالیا چیست؟

در روزهای گذشته تصویری از قطع شبانه درختان خیابان ایتالیا در فضای مجازی منتشر شد. عکس شبانه گرفته شده و دسته‌ای از درختان را در کنار پیاده‌رو نشان می‌دهد که تنها تنه آنها باقی مانده است.

پشت پرده قطع درختان خیابان ایتالیا چیست؟

به گزارش زنهار، خیابان قدیمی ایتالیا در مرکز شهر درختان کهنسالی دارد و این عکس به‌صورت تخریب شبانه فضای سبز شهری تفسیر شد، اما اصل ماجرا چیست؟

قطع کامل درختان - هرچند کاملا خشک شده باشند - نیازمند طی کردن مراحل نظارتی زیادی در شهرداری است. در تصویر منتشر شده از خیابان ایتالیا مشخص است که تنه درختان به جای خود باقی است و چند درخت خشک «سَربرداری» شده‌اند تا احتمال خطرآفرینی آنها کاهش یابد. قطع شاخه‌های درختان بعضا در طول شب انجام می‌شود تا در روند ترافیک خیابان‌های مرکزی اختلالی ایجاد نشود. در همین خصوص شهردار منطقه ۶ درباره قطع شاخه‌های درختان خیابان ایتالیا به همشهری گفت: «وقتی درختان خشک می‌شوند در ابتدا باید از سقوط آنها و ایجاد خطر احتمالی جلوگیری کرد؛ به همین دلیل در کمیسیون ماده ۷ شهرداری یا کمیسیون تشخیص باغ‌ها، برای آن رأی رفع خطر صادر می‌شود که براساس آن باید شاخه‌های درخت را تا جایی که دیگر احتمال سقوط نداشته باشند، قطع کرد.»

مرتضی روحانی با تأکید بر اینکه رای‌های صادره با کد شناسه درخت و تعیین دقیق مشخصات آن ابلاغ می‌شود، افزود: «پس از رفع خطر مراحل بعدی از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز و همین‌طور کمیسیون ماده‌۷ انجام می‌شود و مراجع مربوطه موضوع را بررسی می‌کنند که درخت به چه دلیلی خشک شده و اگر تخلفی روی داده باشد به آن رسیدگی می‌کنند.»

او با اشاره به تصویری که در فضای مجازی منتشر شده است، می‌گوید: «این درختان خشک شده بودند و با رأی کمیسیون سربرداری شدند. برای قطع کامل درخت باید مراحل طولانی نظارتی انجام شود تا سرانجام باقیمانده تنه و کنده درخت از حاشیه معبر برداشته شود.»

همچنین مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران نیز هرگونه قطع درخت در خیابان‌های ولیعصر(عج) و ایتالیا را تکذیب کرد. علیرضا جعفری با تأکید بر اینکه هرگونه درخت‌کشی در حریم شهری تهران ممنوع است، گفت: «برخی درختان که از قدمت بالایی برخوردار هستند و تشخیص داده شود که درخت به‌اصطلاح زنده نیست، پس از بررسی در کمیسیون‌های مختلف و اخذ تأییدیه قطع می‌شوند. همچنین با هماهنگی سازمان بوستان‌ها نسبت به جداسازی برخی کنده‌های درختان قدیمی اقدام می‌کنیم.»

حسن اختر دانش، معاون خدمات شهری منطقه ۶ نیز در این رابطه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: « یکی از درختانی که در عکس منتشر شده، دیده می‌شود سالم است که هرس شد، اما درختانی که خشک شده بودند با تایید اداره فضای سبز و سامانه نهال رفع خطر شدند. ناصر امانی عضو شورای شهر نیز در بازدید از منطقه تاکید بر رفع خطر این درختان داشت.»

در سال‌های اخیر تعداد زیادی از درختان حاشیه خیابان‌های قدیمی تهران به دلایلی مانند ساخت‌وساز نادرست، کمبود آب و ابتلا به بیماری‌های گیاهی، آسیب دیده‌اند. سست شدن درختان تا جایی پیش رفته است که بعضی از آنها خطرساز شده‌اند و در هنگام وزش باد با سقوط روی خودروها و شهروندان موجب خسارت می‌شوند. فراموش نکنید مرداد امسال یکی از شهروندان تهران در محله مهرآباد جنوبی به‌دلیل سقوط درخت قطع نخاع شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار