تنور احتکار نان داغ است

یکی از علل اصلی طولانی بودن صف های نانوایی در استان خراسان شمالی خرید نان خیلی زیاد برخی از افراد سودجو می باشد که این امر سبب گلایه شهروندان شده است.

تنور احتکار نان داغ است

به گزارش زنهار، اطلاعات نوشت: صف‌های طولانی نانوایی و نشت آرد از نانوایی های خراسان شمالی در بازار آزاد، موضوعی است که طی چند سال گذشته در این استان مطرح بوده است که گمان می شد با راه اندازی سامانه مدیریت هوشمند نان،فعالیت سودجویان در این حوزه متوقف شود ولی اکنون با مشکل جدیدی در این حوزه مواجهیم و طی آن سودجویان مقادیر زیادی نان را خریداری و سپس خشک می کنند و سپس نان‌های خشک شده را به فروش می رسانند.

اکنون یکی از علل اصلی طولانی بودن صف های نانوایی در این استان خرید نان خیلی زیاد برخی از افراد سودجو می باشد که این امر سبب گلایه شهروندان شده است.

نامور مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی در این باره می گوید: سرانه کشوری مصرف آرد در کشور ۷.۵کیلوگرم و این سرانه برای هر فرد در این استان ۹.۵کیلوگرم است.

وی با اشاره به این که نیاز نانوایی های استان به آرد ،ماهیانه  8300 تن است، می افزاید: علاوه بر این مقدار از تیرماه امسال تاکنون ،ماهیانه ۵۰۰تن آرد مازاد میان نانوایی های استان به منظور کاهش صفوف توزیع شده است.

محمدباقر باقرپور فرماندار بجنورد هم در گفتگو با ایسنا، با بیان این که سرانه مصرف آرد در بجنورد ۸.۷کیلوگرم در ماه است، تاکید می کند: قوت اصلی مردم خراسان شمالی نان بوده و به همین دلیل میزان مصرف نان در این استان بالا است. در گذشته میزان انحراف نان در نانوایی های این شهرستان زیاد بود اما با توجه به این که مردم و نانوایی ها ملزم شدند تا خرید نان فقط از طریق کارت عابر بانک انجام شود، این انحراف کمتر شده است.

وی ادامه می دهد: اما از آنجایی که تفاوت آرد یارانه ای با آرد آزاد خیلی زیاد است، انگیزه انجام تخلف را در برخی از واحدهای نانوایی ایجاد کرده است به طوری که اکنون قیمت هر کیسه آرد یارانه ای ۳۵هزار تومان ، اما قیمت یک کیسه آرد آزاد ۷۰۰هزار تومان است.

فرماندار بجنورد تاکید می کند: آردهایی که از نانوایی ها نشت می کند یا به مصرف دام می رسد، یا به خشکه پزی ها که از آرد آزاد استفاده می کنند، فروخته می شود و یا حتی ممکن است آرد یارانه ای در برخی از فروشگاه های آرد فروشی هم مشاهده شود.

وی با بیان این که اکنون سودجویان بیشتر نان را می خرند و آن ها را بعد از خشک کردن به فروش می رسانند، ادامه می دهد: اخیرا که در شهر بجنورد که در یک منزل مسکونی نان خیلی زیادی کشف شد، این نان ها از 4 تا 5 نانوایی خریداری شده بود و در آن خانه آرد یارانه ای هم به دست آمد.

وی توضیح می دهد: با یک کیلوگرم آرد، 4 قرص نان پخت می شود که قیمت 4 قرص نان 4400 تومان می شود، این در حالی است که بعد از خشک کردن، این نان ها را با قیمت 8500 تومان به فروش می رساند، یعنی ۱۰۰درصد افزایش قیمت و به راحتی دامداران هم نان های خشک شده را خریداری می کنند. البته نان های کشف شده در حاشیه شهر بجنورد طی چند روز گذشته خشک و کوبیده و سپس برای استفاده در اختیار رستوان ها برای طبخ کباب قرار می گرفت.

باقرپور تاکید می کند: اکنون هر فرد در خانواده با داشتن عابر بانک های مختلف در طول روز می تواند تا حدود ۱۰قرص نان خریداری کند، بنابراین باید راهکاری اجرایی شود که خانواده ها بتوانند تا مقدار مشخصی در طول روز نان خریداری کنند. البته با مشاهده تخلفات یاد شده، بازرسی و نظارت ها بر روی نانوایی ها افزایش یافته است.

تشکیل ۹۵۷پرونده تخلف در حوزه آرد و نان

احد مرادی مدیر بازرسی و نظارت محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم از تشکیل ۹۵۷پرونده تخلف در حوزه آرد و نان در این استان طی 6 ماهه نخست امسال خبر می دهد و می گوید:  طی نیمه نخست امسال حدود 6000 بازرسی از نانوایی این استان انجام گرفته که منجر به تشکیل ۷۴۲پرونده تعزیراتی در حوزه نان و ۲۱۵پرونده هم در حوزه آرد شده است.

وی با بیان این که تعداد بازرسی های انجام گرفته در بجنورد ۳۸۶فقره بوده که منجر به تشکیل ۵۰پرونده تعزیراتی شده است، می افزاید: متاسفانه در برخی از نانوایی ها برخی از تخلفات همچون استفاده از کارت های نامتعارف، فروش نامتعارف نان و... انجام می شود.وی می گوید: طی چند روز گذشته در شهر بجنورد یکی از شهروندان شناسایی شد که با حدود ۱۰کارت و با هر کارت ۱۰تا ۱۲قرص نان خریداری می کرد که نان های خریداری شده به اندازه 2 کیسه رسیده بود.

مدیر بازرسی و نظارت محصولات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید می کند: تقریبا بیشتر افرادی که اینگونه نان خریداری می کنند، با نانوایی ها هماهنگ هستند و گاهی اوقات خود شاگرد نانوایی و یا شاطر مقدار زیادی نان را میان سوپر مارکتی ها توزیع می کنند. به عنوان مثال چند روز گذشته فردی در شیروان شناسایی شد که با استفاده از ۲۰کارت، ماهیانه حدود ۱۰هزار قرص نان خریداری می کرد که در این زمینه پرونده تخلف تشکیل شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار