افتتاح متروی پرند در اوایل آذر امسال/ ۱۰ هزار تاکسی برقی در راه تهران

شهردار تهران از افتتاح متروی پرند تا اوایل آذر امسال خبر داد و گفت: در این دوره مدیریتی شهری ماهیانه یک کیلومتر به خطوط متروی تهران اضافه شده است.

افتتاح متروی پرند در اوایل آذر امسال/ ۱۰ هزار تاکسی برقی در راه تهران

 علیرضا زاکانی در برنامه تلویزیونی صف اول صدا و سیمای ایران با اشاره به سفر اخیرش به چین گفت: در این سفر قرارداد اجرایی ۷۹۱ واگن منعقد شد و قرار شد که هشت رام قطار شامل ۵۶ واگن به صورت آماده و ۱۰ رام نیز به صورت قطعات وارد کشور شود و به نوعی ۵۵ درصد داخلی سازی صورت بگیرد.

صحبت‌هاش شهردار تهران را به صورت مشروح در زیر بخوانید:

* ما کمبود قطار داریم، سرفاصله‌ها حضور آنها در ایستگاه‌ها بالاست و مردم در فشار هستند. همچنین باید ملحقات خط ۴، ۶ و ۷ تا دو سال آینده تکمیل شود.خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ را نیز در دستور داریم که تا پایان سال خط ۱۰ در سه جبهه کاری ادامه پیدا می‌کند و خط ۹ نیز در نیمه دوم امسال آغاز می‌شود.

* برای خط ۱۱ با شرکت‌های چینی و داخلی قرارداد بسته‌ایم و امسال عملیات عمرانی آن آغاز می‌شود. با طرف چینی برای خط ۸ تفاهم کرده‌ایم و قرار شده سال آینده آن را دنبال کنیم. تا سال ۱۴۲۰ باید مترو تهران تمام شود که با برنامه ما در سال ۱۴۱۰به اتمام خواهد رسید.در ۲۶ ماه مسئولیت، ۲۵۹ کیلومتر متروی تهران را به ۲۸۳ کیلومتر افزایش دادیم یعنی ماهی یک کیلومتر.

* کل واگن‌های ما یک هزار و ۱۰۰ دستگاه در هفت خط مترو تهران است و در کنار قراردادمان با چین در سفر اخیر، ۲۵۹ واگن دیگر و همچنین ۱۱۳ دستگاه واگن داخلی تحت عنوان قطار ملی با مشارکت جهاد دانشگاهی، مپنا، شهرداری تهران و بخش خصوصی تهران است.

* مترو دهه ۷۰ به افتتاح رسیده است و ما ۲۶ ماه و چهار روز در شهرداری مشغول به کار هستیم و ۲۵۹ کیلومتر خط را تحویل گرفتیم و امروز به ۲۸۳ کیلومتر رساندیم که به عبارتی ماهیانه یک کیلومتر خط اضافه شده است. متروی پرند نیز با ۲۱ کیلومتر تا اوایل ماه آینده به بهره برداری می‌رسد و به بیش از ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و ما از رکورد ماهیانه یک کیلومتر ایجاد خطوط عبور خواهیم کرد.

* در چین در هشت سرفصل دستاورد داشتیم، سرفصل اول در حوزه دیپلماسی عمومی بود و ما به دعوت شهردار پکن برای حضور در اجلاسیه «یک کمربند، یک جاده» در چین حاضر شدیم، در این سفر گروه کاری مشترک برای توسعه خواهرخواندگی تهران و پکن شکل گرفت.

* زمان تحویل واگن‌هایی که به چین سفارش دادیم از ۲۳ ماه به ۱۲ ماه رسید و از سویی دیگر قرارداد پشتیبانی مالی منعقد کردیم و چینی‌ها با یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار از حمل و نقل ما با تنفس یک تا سه ساله پشتیبانی خواهند کرد که این اتفاق بی نظیر است.

* برای هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گاز سوز، ۱۰ هزار تاکسی برقی، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی وارد تفاهم شدیم. ما در چین اعلام کردیم که به دنبال شراکت هستیم. ما در شرکت واگن سازی تهران با چین شریک هستیم و در این خصوص هم خواستیم شراکت داشته باشیم و قرار شد مبتنی بر نیاز تهران، برای مثال ۵۰۰ دستگاه وارد شود و مابقی آن به صورت قطعات باشد و در سال های آینده داخلی سازی شود.

*سومین دستاورد سفر ما یک ابداع جدید بود؛ به طوریکه با همراهی یک شرکت ایرانی با چینی‌ها وارد معامله شدیم و ۳۵ هزار میلیارد تومان برای قرارداد اجرای خط ۱۱ در نظر گرفته شود. ما در حوزه مالی دستاورد بی نظیری داشتیم و در کشور نیز در برخی ابعاد چنین اتفاقی نیفتاده بود.

*یکی از معضلات بزرگ کشور موضوع پسماند است، در تهران روزانه پنج هزار و ۴۰۰ تن زباله به جنوب شهر منتقل می شود. در جنوب شهر یک زباله سوز وجود دارد که ۲۰۰ تن زباله می سوزاند که به برق و سایر موارد تبدیل می شود و پنج هزار و ۲۰۰ تن دفن می شود و ده ها سال این روند وجود دارد. دو شرکت در گذشته شناسایی شده بودند که در سفر خود از این شرکت‌ها بازدید کردیم و به این رسیدیم که این قابلیت را دارند که دستگاه‌های زباله سوز را در شهر مستقر کنند. این دستگاه‌ها با حداقل آلودگی و برابر نیمی از استاندارد اروپا و چین، زباله را به انرژی تبدیل می‌کند و از طرفی دیگر آب تولید شده را تصفیه می‌کنند. دستاوردهای این دستگاه ۷۰ برابر دستگاه زباله سوز تهران است.َ

* با محاسبه‌ای که در چین ارائه شد، یک چهارم برق کل تهران را این زباله‌ها تأمین خواهد کرد. هیئت چینی فردا به تهران سفر خواهند کرد و قرار شده که چین سرمایه گذاری کند و مابه ازای آن برق از تهران بگیرد. شبکه برق سراسری است و می‌توان با وزارت نیرو تفاهم کرد که برق را در مرز تحویل دهیم. در این میان پرونده آلودگی و مشکلات زیست محیطی تهران بسته خواهد شد.

*با دو شرکت جلساتی برای صنعتی سازی مسکن برگزار کردیم، مشکلی که در کشور و تهران وجود دارد این است که عمر مسکن کم و در نهایت ۳۰ سال است و زمان ساخت نیز زیاد بوده و هزینه‌ها غیرقابل پیش بینی و افزایشی است و در مجموع شرایط روبه افولی را شاهد بودیم. در سال ۱۴۰۰ تعداد پنج هزار و ۶۰۰ فقره پروانه به وسعت ۱۱ هزار متر مربع صادر شده بود. از ۷۰ هزار هکتار وسعت تهران ۱۱ هزار متر مربع ناپایدار است. ما ایده‌ها و طرح هایی را در تهران به مسابقه گذاشتیم و از طریق شهرک محله ها این مسیر را دنبال و آن را در منطقه ۱۹ آغاز کردیم.

* افزایش عمر ساختمان از ۳۰ به ۸۰ تا ۹۰ سال و کاهش زمان ساخت به یک سال و نیم، به نفع مردم خواهد بود؛ این ظلم است که مردم ۶۱ درصد از حقوق خود را برای اجاره مسکن صرف کنند؛ بنابراین ما به سمتی رفتیم که مسکن با استحکام بالا تولید شود.

*برای هریک از این بخش ها گروه های توسعه گر در نظر گرفته شد؛ برای مثال در محله کن بازبینی هایی صورت گرفت و در کمیسیون ماده پنج، طرحی تصویب شد و برای پنج هزار پلاک در معرض آسیب و فرسوده را تعیین تکلیف کردیم و مردم این محله می‌توانند با خیالی آسوده ساخت و ساز کنند که همین برای ده ونک، اسلام آباد، گلاب دره و حصارک و دیگر بخش ها اتفاق افتاد. این مناطق چیزی بدتر از روستا هستند. ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانوار در محله جوار دانشگاه امام صادق (ع) در بند هستند و وظیفه داریم که زمینه آسایش برای آنها فراهم کنیم.

*ما به صورت فعال در شهرداری ظرفیت ها را به کار گرفتیم و ۳۴ هزار واحد پروژه را در زمین‌های خود تعریف کردیم که تاکنون بالغ بر ۱۰ هزار واحد عملیاتی شده و مابقی ادامه دارد. بخشی از این واحدها برای کارکنان شهردرای، بخشی استیجاری و بخشی دیگر برای مسکن متری است. ۷۰ هزار واحد نیز در تفاهم با سایر دستگاه ها به نتیجه رسید.

* در قرارگاه جهادی مسکن مجموعه ظرفیت‌ها و کل مناطق بسیج می شوند. ما به جای انفعال در حوزه مسکن فعال عمل کرده‌ایم و در هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی، استانداری و دیگر بخش‌ها فعالیت می‌کنیم.

* آزادراه ۱۶.۵ کیلومتری شهری شوشتری در حال ساخت است، بزرگراه یادگار امام و بروجردی نیز در حال ساخت است. آزادراه شهید شوشتری از جاده امام رضا (ع) به سمت جاده دماوند می‌رود و بخشی از آن تونل بوده و زیر کوه است که بخشی از آن شامل ۹.۲ کیلومتر امسال افتتاح می شود و برای بخش دوم با رئیس سازمان محیط زیست بازدید خواهیم کرد تا به نتیجه برسد. این آزادراه کمربندی شرق تهران محسوب می شود و عملاً ۱.۵ درصد بار ترافیک را کاهش می دهد.

*قراردادی منعقد کرده ایم که از قبل از میدان سپاه تا بزرگراه آزادگان به طول ۹.۸ کیلومتر تونل ساخته شود، این تونل در سه و سال نیم آینده احداث خواهد شد. این تونل سه خروجی عمومی و یک خروجی اختصاصی دارد. تا میدان شوش تونل ها روی هم خواهد بود و از آن پس کنار هم قرار خواهند گفت.

*در خصوص وضعیت درختان خیابان ولیعصر، یادآور شد: بستر جوی ها سنگی و سیمانی شد که اشتباه بود و عملاً بن درختان در معرض آسیب قرار گرفت و دچار آفت و در نهایت خشک شد. ما از مشهد درخت ۱۰ ساله وارد کرده ایم و با شکل و شمایل درختان سابق خیابان ولیعصر، در حال کاشت است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار