علائم مسمومیت با سرب در کودکان

دو دلیل پرتکرار مراجعه کودکان به مراکز درمانی قرار گرفتن در معرض سرب یکی از تهدید آمیزترین مواجهه‌های محیطی به ویژه برای کودکان است و سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

علائم مسمومیت با سرب در کودکان

به گزارش زنهار، مواد سمی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گردش خون کودکان می‌ماند و سبب آسیب بیشتر به اندام‌ها می‌شود. به طور نمونه کودکان تا ۷۰ درصد سربی را که وارد بدنشان می‌شود را جذب می‌کنند درحالی که این آمار در بزرگسالان حدود ۲۰ درصد است!

فوق تخصص گوارش کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به نوشیدن آب، خوردن غذا و تنفس هوای آلوده به سرب در این باره گفت: منابع آلودگی سرب در محیط زیست به چند گروه از جمله هوا، سوخت بنزین و دود کارخانه‌ها، گیاهان و منابع تغذیه‌ای ناشی از آلودگی خاک با سرب، آب و خاک تقسیم می‌شود و با توجه به این منابع آلودگی، متوجه می‌شویم که انسان‌ها و به ویژه کودکان در سنین رشد که جذب بیشتر و نیازهای تغذیه‌ای بالاتری در مقایسه با وزن بدن خود دارند در معرض این مسمومیت قرار دارند.

دکتر امیرحسین حسینی افزود: نوشیدن آب آلوده یا خوردن گیاهان و ادویه‌های آلوده و سایر غذاها می‌تواند باعث این مشکل شود. گاهی هم خوردن خاک، رنگ دیوار و موادی که ارزش غذایی ندارند به شدت باعث مشکلات آلودگی با سرب خواهد شد که در بیشتر موارد به دلیل کم‌خونی یا اختلالات روانی است. تنفس هوای آلوده با سرب هم باعث جذب سرب از طریق راه‌های هوایی می‌شود.

به گفته حسینی، یبوست و درد شکمی مزمن از دلایل رایج مراجعه کودکان به مراقبت‌های پزشکی در سراسر جهان است و در مطالعات متعددی به ارزیابی سطح سرب در کودکان مبتلا به این مسئله پرداخته شده که در بیشتر آنها ارتباط سطح بالای سرب و وقوع علائم گوارشی به اثبات رسیده است.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که بررسی سطح سرب در این گروه سنی چه به صورت غربالگری همه شیرخواران یا مدنظر قرار دادن احتمال مسمومیت با سرب در کودکان و نوجوانان مبتلا به درد شکمی مزمن یا یبوست مزمن و اثبات بالا بودن سطح سرب و اقدام درمانی به موقع، می‌تواند از اقدامات تشخیصی غیرضروری و گاه تهاجمی در آنها بکاهد.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، حسینی افزود: در گروه سنی کودک و نوجوان، منابع آلودگی با سرب عمدتا خوردن مکرر و متناوب مواد حاوی سرب نظیر خاک و گرد و غبار آلوده، تکه‌ها یا ورقه‌های رنگ دیوار حاوی سرب، مواد غذایی آلوده، داروهای سنتی حاوی سرب یا بلع یک جسم خارجی حاوی سرب است؛ بنابراین یک بررسی محیطی در محل زندگی کودکان با علائم‌گوارشی و سطح سرب بالا می‌تواند در بهبود شرایط و پیشگیری از وقوع مسمومیت با سرب در سایر کودکان یا ساکنان بعدی چنین محیط‌هایی مؤثر باشد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار