فرار از ترافیک با پروژه شگفت‌انگیز گوگل

پروژه‌ی مبتی‌بر هوش مصنوعی گوگل، علاوه‌بر کاهش ترافیک و گازهای گلخانه‌ای منتشرشده در تقاطع‌ها، به ارتقای زیرساخت‌های فعلی هم نیازی ندارد.

فرار از ترافیک با پروژه شگفت‌انگیز گوگل

به گزارش زنهار، گوگل درباره‌ی مأموریت مبتنی‌بر هوش مصنوعی خود برای کاهش زمان انتظار پشت چراغ قرمز و مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها در تقاطع‌ها، اطلاعاتی تازه منتشر کرده است. این به‌روزرسانی نشان می‌دهد که مأموریت گوگل زمان توقف پشت چراغ قرمز را تا ۳۰ درصد و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. کافی است این آمار را در تعداد تقاطع‌های موجود در جهان ضرب کنید تا به تأثیر بالقوه‌ی عظیم این پروژه پی ببرید.

تحقیقات نشان می‌دهند که میزان آلودگی هوا در تقاطع‌ها حدود ۲۹ درصد بیشتر از جاده‌های باز است. تمام این بهینه‌سازی‌ها براساس داده‌های بسیار زیادی است که با کمک گوگل مپس جمع‌آوری شده‌اند. اپلیکیشن گوگل با قابلیت کنترل مسیرها و سرعت خودروها می‌تواند درزمینه‌ی ترافیک پیش‌ رو به شما هشدار دهد و از نحوه‌ی تعامل وسایل نقلیه و چراغ‌ها با یکدیگر مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد کند.

گرین لایت سرعت پردازش داده‌های ترافیکی را افزایش می‌دهد

درحال‌حاضر، برنامه‌ریزان شهری برای بررسی آنچه در تقاطع‌ها اتفاق می‌افتد، به حسگرهای گران‌قیمت یا حتی شمارش دستی وسایل نقلیه متکی هستند. اپلیکیشن گوگل مپس و فناوری مبتنی‌بر هوش مصنوعی که گرین‌ لایت (Green Light) نام دارد، به‌معنای امکان پردازش داده‌های بیشتر با سرعت بیشتر است و علاوه‌براین به ارتقای زیرساخت‌های فعلی نیاز ندارد.

یوسی ماتیاس، معاون مهندسی و تحقیقات گوگل می‌گوید: «گرین لایت می‌تواند هزاران تقاطع را هم‌زمان تجزیه‌وتحلیل کند و جریان ترافیک را با استفاده از چندین تقاطع بهبود بخشد. پیشنهادهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی ما با زیرساخت‌های موجود و سیستم‌های ترافیکی کار می‌کنند و مهندسان شهری می‌توانند با رصدکردن تأثیرات، در چند هفته نتایج را مشاهده کنند.»

چگونگی تغییر زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی‌ و رانندگی یا نحوه‌ی مرتبط‌کردن چراغ‌های راهنمای موجود در تقاطع‌های مختلف برای روان‌شدن حرکت‌ خودروها در طول روز و شب، برخی از اطلاعاتی محسوب می‌شوند که هوش مصنوعی گوگل می‌تواند آن‌ها را ارائه دهد.

پروژه‌ی گرین لایت در ۱۲ شهر و ۴ قاره در سراسر جهان فعال است: سیاتل، ریو دو ژانیرو، منچستر، هامبورگ، بوداپست، ابوظبی، حیدرآباد، بنگلور، کلکته و بالی. گوگل شهرهای مختلف را برای ثبت‌نام در پروژه‌ی گرین لایت تشویق می‌کند و این پروژه قرار است شهرهای بیشتری را در آینده پشتیبانی کند.

مهندسان گوگل، تنها کسانی نیستند که به‌دنبال کارآمدترکردن چراغ‌های راهنمایی‌ و رانندگی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای هستند. اوایل سال جاری، مطالعه‌ای انجام شد که نشان می‌داد چگونه خودروهای خودران می‌توانند با مشارکت چراغ‌های راهنمایی‌ و رانندگی و رانندگان انسانی برای بهبود کارایی تقاطع‌ها همکاری کنند.

سایر محققان با داشتن نگاهی به روش‌های هوشمند برای اولویت‌بندی اتوبوس‌ها و دوچرخه‌ها، گزینه‌های حمل‌ونقل سبزتر را جذاب‌تر می‌کنند. همان‌طورکه این طرح‌ها و مطالعات نشان می‌دهند، با درنظرگرفتن تعداد افراد روزانه می‌توان دریافت که حتی پیشرفت‌های کوچک نیز می‌توانند تفاوت‌های بزرگی را به‌دنبال داشته باشند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار