وقتی قاچاقچی طلا، دزد تحصیلکرده را لو داد

با دستگیری یک قاچاقچی مشروبات الکلی و طلا در یکی از شهرهای غربی کشور، اسرار مردی که به صورت سریالی دست به خودروهای مزدا ۳ و پراید در پایتخت می‌زد، فاش شد.

وقتی قاچاقچی طلا، دزد تحصیلکرده را لو داد

به گزارش زنهار، از حدود سه ماه قبل، پلیس در جریان سرقت سریالی خودروها در نقاط مختلف پایتخت قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی سارق یا سارقان را آغاز کرد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که تمامی سرقت‌ها در نقاط خلوت شهر و جایی که هیچ دوربین مداربسته‌ای در آنجا نبود، رخ داده است. خودروهای سرقت شده نیز، خودروهایی بودند که نه قفل فرمان داشتند و نه قفل پدال.  

بیشتر خودروهای سرقت شده پراید و مزدا ۳ بودند و در این شرایط شماره پلاک این خودرو در اختیار تمامی تیم‌های گشتی قرار گرفت تا اینکه چند روز پیش اتفاق عجیبی رخ داد.  

قاچاق طلا

کیلومترها آنطرف‌تر از پایتخت و در یکی از شهرهای غربی کشور، ماموران پلیس سرگرم گشت‌زنی بودند که به یک خودروی مزدا ۳ که راننده‌اش رفتار مشکوکی داشت، ظنین شدند. آنها به راننده دستور ایست دادند و از آنجا که وی هیچگونه مدرکی همراه نداشت، شک‌شان به او بیشتر شد.  ماموران به بازرسی داخل خودرو پرداختند و متوجه چند کیلو طلا و تعداد زیادی بطری مشروبات الکی شدند که به طرز ماهرانه‌ای در ماشین جاسازی شده بود. از سوی دیگرمشخص شد که خودرو سرقتی است و اواخر مردادماه در یکی از مناطق پایتخت دزدیده شده است.  

با دستگیری راننده مزدا ۳، معلوم شد که وی قاچاقچی طلا و مشروبات الکلی است و خودروی سرقتی را از فردی به نام علی در تهران خریده است. علی در یک عملیات ضربتی دستگیر شد و در بازجویی ها به سرقت سریالی خودروها اعتراف کرد. او مدعی شد که همه سرقت‌ها را به تنهایی انجام می‌داده و ماشین‌های سرقتی را به مالخران یا قاچاقچیان می‌فروخته است. این مرد با دستور بازپرس پرونده بازداشت شده و تحقیقات از وی ادامه دارد.  

سرقت در ۱۰ ثانیه

علی ۳۷ ساله است می‌گوید فوق لیسانس مکانیک دارد و به تازگی وارد دنیای مجرمان شده‌ است. علی سرقت خودرو را نزد یک دزد حرفه‌ای یاد گرفته و در گفت‌وگو با همشهری از شگردش می‌گوید.  

با چه شگردی،  ماشین ها را به سرقت می بردی؟

من برای سرقت‌هایم دو شگرد داشتم؛ اول سرقت ماشین‌های پارک شده کنار خیابان بود و دوم تصادف صوری. ماشین‌های پارک شده کنار خیابان را با شاه کلید ظرف ۱۰ ثانیه سرقت می‌کردم. آموزش ساخت شاه کلید را از یکخلافکار حرفه‌ای یاد گرفته بودم. او دستمزدش را گرفت و به من یاد داد که شاه کلید بسازم. بعد فوت و فن سرقت پراید و مزدا ۳ که قفل فرمان و پدال نداشتند را به من آموزش داد. من هم می رفتم جاهای خلوت و با شاه کلیدی که آموزش ساختش را دیده بودم، ظرف ۱۰ ثانیه در ماشین را باز کرده و به سرقت میبردم.  

شگرد دومت چه بود؟

تصادف ساختگی بود. با ماشین پراید سرقتی،  می رفتم در خیابان و با ماشین های مدل بالا که تک سرنشین بودند تصادف می کردم. البته تصادف جزیی،  مثلا به آینه خودروها می کوبیدم. اغلب هم راننده های زن را سوژه قرار می دادم. بعد از تصادف برای میزان خسارت از ماشین هایشان پیاده میشدند و در آن مرحله من پشت فرمان می نشستم و ماشین را به سرقت می بردم.  

مالباخته ها مقاومت نمی کردند؟

اگر مقاومت می کردند، با چاقو یا اسلحه قلابی تهدیدشان می کردم و ماشینرا می بردم.  

با ماشین های سرقتی چه می کردی؟

به مالخرانی که می شناختم می فروختم تا آنها با شیوه سند نمره کردن ماشینها را بفروشند. گاهی هم به قاچاقچیان شهرهای غربی کشور می فروختم. آنها با ماشین های سرقتی ، قاچاق طلا، سیگار و مشروب و... انجام می دادم و خب پول خوبی هم پرداخت می کردند تا چنانچه در خطر افتادند ماشین سرقتی را رها کرده و فرار کنند.  

چند مورد با این شگردها سرقت انجام دادی؟

نمی دانم ده یا ۲۰ مورد!

ظاهرت تحصیلکرده ای؟

فوق لیسانس مکانیک دارم.  

اما چرا باید فرد تحصیلکرده تبدیل به سارقی حرفه ای شود؟

به خاطر پول. راستش من همه سرمایه ام را دو دستی تقدیم کردم به یکی از بستگان نزدیکم. او می گفت در زمینه خرید و فروش دلار یا ارز دیجیتالسررشته دارد و می تواند ظرف یک ماه سود خوبی بدهد اما او نه تنها مرا فریبداد بلکه از تمام مردهای فامیل دور یا نزدیک به این بهانه پول گرفت و بعد غیبش زد. خانواده اش هزار مدل حرف زده اند،  یکی می گوید کاناداست و دیگری مدعیست که او به آمریکا گریخته است. حالا این قسمتش مهم نیست؛  مهم سرمایه من بود که از دست رفت. دیگر دستم به پولم نمی رسید و چون بدهکار بودم ناچار شدم راه خلاف را انتخاب کنم.  

چه شد که به این نتیجه رسیدی؟

یکی از دوستانم پیشنهاد سرقت داد و این ایده به ذهنم رسید که ماشینبدزدم چون خودم مکانیکم احساس کردم استعداد خاصی در این زمینه خواهم داشت اما حالا که گرفتار شده ام به شدت نادم و پشیمانم. آبرویم حسابی در بین دوستان و آشنایان رفته است.  

چه توصیه ای داری برای اینکه به دام شما سارقان خودرو گرفتار نشویم؟

توصیه اولم این است که مردم در ماشین هایشان سیستم ردیاب یا همان جی پی اس نصب کنند. نکته بعدی اینکه ماشین هایشان را در جای خلوت پارک نکنند. حدالامکان جایی پارک کنند که دوربین مداربسته وجود داشته باشد. ما سارقان دوربین را که ببینیم بی خیال سرقت می شویم. حتما نکاتایمنی را رعایت کنند یعنی به ماشین هایشان قفل فرمان و پدال بزنند. مورد دیگری که حتما باید عنوان کنم این است که هنگام تصادف به هیچ عنوان از ماشین هایشان پیاده نشوند. چون این شگرد دزدان فرصت طلب برای ارتکاب سرقت خودروهاست. حواستان را جمع کنید اگر شخصی در جای خلوت به ماشین شما کوبید،  درها را قفل کنید و به پلیس زنگ بزنید. به هیچ عنوان از ماشین پیاده نشوید تا به دام دزدانی مانند من نیفتید. البته اگر خدا بخواهد من توبه کرده ام و دیگر قصد ندارم خلاف کنم. می خواهم بعد از آزادی از زندان درست زندگی کنم...

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار