هشدار وقوع سیل در این استان ها/ آماده‌ باش به مدیریت بحران

کارشناس‌مستقل‌هواشناسی از آغاز پدیده آب و هوایی ال‌نینو در ایران خبر داد و گفت :باران های سیل آسای پاییزی، بخش های بزرگی از کشور را در بر می ‌گیرد، دریاچه‌ها و تالاب ها را سیراب می‌کند و در برخی استان‌ها هم احتمال وقوع سیلاب‌های مخرب، بسیار زیاد است.

هشدار وقوع سیل در این استان ها/ آماده‌ باش به مدیریت بحران

به گزارش زنهار،  محمدرضاجاویدی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره استان‌هایی که تحت تاثیر ال‌نینو قرار می‌گیرند، افزود: بر اساس پیش بینی ها، استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، آذربایجان شرقی، آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، شمال استان فارس، لرستان و ایلام بیشترین حجم بارندگی‌ها را در فصل پاییز تجربه می‌کنند و برخی استان‌های دیگر هم بارش‌های بیشتر از نرمال خواهند داشت.

او با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها امسال بارش‌های پاییزی ۱۰، ۱۵ روز زودتر آغاز شد، اضافه کرد: بارندگی‌های نوار شمالی کشور که موجب به‌راه افتادن سیلاب و آبگرفتگی معابر در برخی شهرهای شمالی شد، در واقع آغاز ال‌نینو است. پدیده ال‌نینو بین ۴ تا ۷ سال طول می‌کشد و باعث گرمای کره‌زمین می‌شود. دلیل عمده افزایش گرما، ورود به سال ال‌نینو وافزایش سیستم های گرم ومرطوب ودلیل دیگر آن تاثیر گازهای گلخانه‌ای وگرمایش جهانی است که بر کشور ما هم تاثیر دارد. در سال‌های ال‌نینو، به‌دلیل اینکه طول عمر سیستم بارشی زیاد است، احتمال سیلاب در بخش های غربی، جنوب غرب و جنوب کشور مثل استان های کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، خوزستان، ‌ ایلام، ‌ لرستان، بوشهر و هرمزگان وجود دارد.

این کارشناس مستقل هواشناسی همچنین با توجه به حجم بالا و فرا نرمال بارش‌های پاییزی، این فصل را به دو قسمت ۴۵ روزه تقسیم کرد و گفت: در ۴۵ روز نخست پاییز، شدت بارش‌ها درغرب، شمال‌غرب، شمال و شمال شرق بیشترخواهد بود. در ۴۵ روز دوم فصل پاییز اما بارش‌ها در جنوب، جنوب غرب و فلات مرکزی و شرق کشور شدت بیشتری خواهد داشت.

بارش‌های دهه دوم مهر در کدام مناطق است؟

جاویدی در ادامه گفت‌وگو با همشهری آنلاین به بارش‌های دهه دوم مهرماه اشاره کردو گفت:  از دهه دوم مهر، فعال شدن امواج مدیترانه‌ای بر روی کشور و همگرایی با دریای سرخ، بارش‌های خوبی برای غرب، شمال غرب و نوارشمالی کشور پیش‌بینی می‌شود که تهران هم از این بارش‌ها مستثنی نیست. در نیمه دوم فصل پاییز اما با فعال شدن دریای سرخ و  امواج سودانی، بارش های خوبی در آبان ماه بیشتر متاثر از سامانه های تلفیقی، سودانی - مدیترانه ای می تواند کل کشور را از بارش ها بهره‌مند کند. در آذرماه بارش‌ها بیشتر در نوار جنوبی، یعنی در جنوب غرب و جنوب کشور خواهد بود.

هشدار درباره سیلاب‌های مخرب در چند استان | آماده‌ باش به مدیریت بحران | تهران تا ارومیه سیراب می‌شود؟

او با بیان اینکه میزان بارش‌ها با توجه به نوع سیستم و رطوبت‌رسانی زمان ورود سیستم متغیر است و نمی‌توان به طور دقیق به میزان بارش‌ها اشاره کرد، ‌گفت: طول عمر سیستم‌های بارشی باعث می‌شود حجم بالایی از آب وارد سدها و دریاچه‌ها شود؛ برهمین اساس امیدوار هستیم براثر این بارش‌ها، اکثر سدها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها آبگیری شوند. حتی ممکن است برای سدهای کارون۱، کارون۲، کارون۳، کارون۴، سیمره، ‌دورودزن و کرخه اخطار هم صادر شود.

افزایش ۸۰ درصدی بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

این کارشناس هواشناسی به تاثیر بارندگی‌های پاییز بر چند حوضه مهم آبریز کشور، از افزایش ۸۰ درصدی بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: حوضه آبریز دریاچه هامون، حوضه‌های آبریز دریاچه مهارلو و دریاچه بختگان هم از مناطقی هستند که طبق پیش بینی‌ها بارش های خوبی را شاهد خواهند بود. ضمن اینکه هوای سرد و مرطوب هم طبیعتا در نیمه دوم پاییز، کشور را فرا می گیرد و برف‌های سنگینی را طی آبان و آذر ماه در ارتفاعات شاهد خواهیم بود.

جاویدی با اشاره به احتمال بالای وقوع سیلاب در مناطق پربارش گفت: امسال به دلیل ماهیت بارش‌ها به ویژه درمناطق جنوبی، باران‌ها اکثرا تندری و همرفتی است و خطر سیلاب‌های وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنم مدیریت‌بحران و سازمان‌های امداد ونجات در استان‌ها آمادگی لازم را برای مواجهه با سیلاب و آبگرفتگی معابر داشته باشند.همچنین ضرورت دارد در اسرع وقت رودخانه‌ها، کانال‌های آب، جداول شهری و ... لایروبی شوند تا خطرات سیلاب حتی الامکان کاهش پیدا کند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار