۳۸۰ هزار دوز سرم در نظر گرفتیم و ۵ هزار سرم مصرف شد

خدمات بهداشتی و درمانی در مرزهای غربی کشور برای زوار اربعین امسال متفاوت‌تر از گذشته ارائه شد. آنقدر متفاوت که حتی مصرف سرم را در مقایسه با سال‌های گذشته به شدت کاهش داده و تنها ۵ هزار نفر سرم‌درمانی نیاز داشته‌اند.

۳۸۰ هزار دوز سرم در نظر گرفتیم و ۵ هزار سرم مصرف شد

به گزارش زنهار؛ سازمان اورژانس کشوری امسال بیش از ۳۸۰ هزار دوز سرم برای زائران در نظر گرفته بود اما به گفته جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور دو اقدام ویژه با استفاده از ظرفیت‌های گذشته باعث شد که خدمات‌رسانی در اربعین امسال آسان‌تر از سال‌های گذشته انجام شود و مصرف سرم هم با کاهش همراه باشد. او در گفت‌وگو با همشهری آنلاین علاوه بر بیان اقدامات انجام شده از تمهیداتی می‌گوید که قرار است برای زائران در مسیر برگشت انجام شود و همچنین آغاز ماموریت جدید برای روزهای پایانی صفر.  

چه اقدامات و خدمات ویژه بهداشتی – درمانی در اربعین امسال برای افزایش کیفیت امدادرسانی در نظر گرفته شد؟  

در این باره ما دو کار مهم انجام دادیم. اولین اقدام ایجاد زیرساخت‌های ثابت در نقطه‌های صفر مرزی بود و دومین اقدام هم اتاق‌های سرد. ایجاد زیرساخت‌های دائمی بعد از اتمام اربعین سال گذشته آغاز شد که باعث شد خدمات‌رسانی در اربعین امسال برای ما آسان‌تر شود. این زیرساخت‌ها در تمامی مرزها از جمله مهران، خسروی و چزابه که بیشترین تردد را دارند، ایجاد شده‌اند. در مراکز درمانی ثابت مرز مهران ۱۰۰ تخت و در نقطه صفر مرزی در مرزهای خسروی و چزابه هم هر کدام ۵۰ تخت ایجاد شده است.  

اتاق‌های سرد، سال گذشته هم ایجاد شد، امسال چه تفاوتی در ایجاد این فضا وجود داشت؟  

سیاست‌گذاری‌ ما استفاده از ظرفیت‌های گذشته است و بر این اساس اتاق‌های سرد هم تعبیه شده است. هدف از احداث این فضا جلوگیری و ممانعت از گرمازدگی است. این اتاق‌های سرد بر اساس شاخص‌هایی که کمیته بهداشت و درمان اربعین تعیین کرده، ایجاد شده‌اند که بخشی از آن بر عهده ما بود و بخشی دیگر بر عهده دیگر نهادهای متولی.

مزیت این اتاق‌های سرد برای زائران چیست؟  

تعدادی اتاق، کانکس و چادر با وسایل سرماساز ایجاد می‌شود که فضای خنکی دارند و زائرانی که احساس گرمازدگی کرده یا فکر می‌کنند که دمای بدن آنها افزایش پیدا کرده، در این فضا استراحتی کوتاه دارند و مایعات مصرف می‌کنند. امسال تعداد اتاق‌ها افزایش پیدا کرد و در تمام مرزهایی که دمای هوا شدت داشت، این فضا در نظر گرفته شد.  

این اقدام تا چه میزان در کاهش گرمازدگی‌ها مؤثر بوده است؟  

درمان گرمازدگی، سرد کردن بدن است و امسال با افزایش این اتاق‌ها آمار گرمازدگی‌ها عدد قابل توجهی نداشت. امسال تاکنون بیش از ۱۰ هزار مورد گرمازدگی داشتیم که برای ۵ هزار نفر سرم‌درمانی انجام شد و مرگ و میر به دلیل گرمازدگی نداشتیم. این نشان می‌دهد زیرساخت‌های تامین شده برای زائران وضعیت مطلوبی داشته است.  

یعنی مصرف سرم هم در اربعین امسال کاهش پیدا کرد؟

با وجودی که امسال جمعیت بیشتری نسبت به سال گذشته از مرزها عبور کردند اما با توجه به جدی‌تر شدن اقدامات، کاهش مصرف سرم داشتیم. ما امسال حدود ۳۸۰ هزار دوز سرم پیش‌بینی کردیم که در مرزها داشته باشیم اما بخش عمده این سرم‌ها هنوز مصرف نشده‌اند و دلیل آن هم به خاطر اقدامات پیشگیرانه و مراکز ثابتی بود که ایجاد کردیم و بسیار کمک‌کننده بودند.  

با وجود گرمای شدید هوا، بهترین توصیه در صورت نبود دسترسی به این خدمات چیست؟

گرمای هوا بسیار جدی است و پیش‌بینی هوا بین ۵۰ تا ۶۰ درجه خواهد بود. در داخل کشور امکانات وجود دارد، اما در داخل کشور عراق، به نسبت تجمع زائرین، امکانات محدود است، بنابراین توصیه جدی این است زائران زمان سفر خود را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که  شب هنگام به مرز برسند. همچنین توصیه می‌شود که از قرص ORS استفاده و مایعات زیاد و هدفمند مصرف کنند. به دلیل تعریق بدن، نمک به میزان زیاد دفع می‌شود و در صورت مصرف مناسب مایعات گیجی و کاهش هوشیاری در افراد رخ می‌دهد. ژ

امدادرسانی به زوار اربعین تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟  

خدمات ما از ۲۷ مرداد آغاز شده و تا هر زمانی که ستاد مرکزی اعلام کند، همکاران ما در وزارت بهداشت و سازمان‌های همکار که به ما کمک می‌کنند در میدان هستند تا آخرین زائران برگردند و ما خدمت‌رسانی کنیم. ۳۷۳ دستگاه آمبولانس، ۵۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۹ بالگرد، ۳ هواپیما، ۳۴ فرورند موتورلانس، ۱۰ بیمارستان صحرایی و ۶ درمانگاه صحرایی برای مرزها پیش بینی کردیم. البته بلافاصله پس از مراسم اربعین برای مراسم ۲۸ صفر در خراسان رضوی آماده می‌شویم.

تمهیدات بازگشت مسافران چیست؟  

با افزایش موج برگشت کار ما سخت‌تر خواهد شد. ممکن است افراد خسته باشند یا مشکل تغذیه داشته باشند. کم‌خوابی هم برای این افراد وجود دارد. از سوی دیگر برخی زائران هم با خودروی شخصی سفر کرده‌اند که مشکلات این چنینی احتمال حوادث ترافیکی را افزایش می‌دهد. توصیه ما این است زوار به محض ورود به کشور چند ساعت استراحت کنند و برای رسیدن به مقصد عجله نکنند. البته مرزها برای بازگشت زوار تقویت شده‌اند چون در مسیر رفت افراد کم‌کم می‌روند، ولی به یک باره برمی‌گردند، به همین خاطر توان عملیاتی ما در روزهای آخر ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.  

برای مراسم ۲۸ صفر چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؟  

بلافاصله از هفته آینده بخشی از توانایی را با توجه به کاهش تعداد زائران اربعین در مشهد مقدس مستقر خواهیم کرد. امسال پیش‌بینی ما از حضور زوار حدود ۶ میلیون نفر است که در روزهای رحلت حضرت رسول (ص) و وفات امام رضا (ع) به این شهر سفر کنند. راهپیمایی این زوار هم از سبزوار و تربت‌حیدریه شروع می‌شود و به تدریج افزایش پیدا می‌کند. از نقاط مختلف هم مسافران وارد مشهد می‌شوند. ما در تمام این مسیرها مستقر خواهیم شد و بخشی از امکانات‌مان هم در حرم و اطراف حرم با استقرار مراکز درمانی موقت، اتوبوس آمبولانس برپا می‌شوند.  

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار