تنفس ۲۰ روز هوای مطلوب طی مردادماه در تهران

تنفس ۲۰ روز هوای مطلوب طی مردادماه در تهران مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: مردادماه امسال در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر تهران طی ۲۰ روز از این ماه در شرایط قابل قبول قرار گرفت.

تنفس ۲۰ روز هوای مطلوب طی مردادماه در تهران

به گزارش زنهار، دکتر سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در پایتخت، کیفیت هوای پایتخت در مجموع طی دومین ماه تابستان، ۲۰ روز در شرایط قابل قبول، هشت روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و سه روز در شرایط ناسالم قرار داشت و به‌جز یک روز، آلاینده شاخص روزهای آلوده «ازن» بود. از ابتدای سال جاری، مرداد ماه از تظر بیشترین تعداد روزهای آلوده به لحاظ آلاینده ازن (۱۰ روز)، بیشترین تعداد روز با شرایط ناسالم (۳ روز) و بالاترین میزان شاخص کیفیت هوای ثبت‌شده از ابتدای سال (میانگین شاخص شهر برابر با ۱۶۲ در روز نوزدهم مرداد) از شرایط خاصی برخوردار بوده است.

وی در ادامه گفت: با این وجود وضعیت آلودگی هوا در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته  همچنین تیر ماه سال جاری در وضعیت مناسب‌تری قرار داشته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: طی تیرماه سال جاری، آلاینده‌های هوای پایتخت ۱۹روز فراتر از از حد مجاز ثبت شد و علاوه بر آلاینده ازن، به‌دلیل تداوم وقوع توفان‌های حامل گرد و خاک و افزایش مقطعی سرعت باد در برخی ساعات پایان روز، در نیمی از روزهای این ماه شاخص آلاینده ذرات معلق فراتر از حد سلامت قرار داشت که خوشبختانه طی مردادماه کمتر شاهد این وضعیت بودیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: طی مرداد ماه سال گذشته ۲۴ روز کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم ثبت شد. به عبارت دیگر ۸۴ درصد از روزهای این ماه در وضعیت آلوده قرار داشت بنابراین شرایط کیفی هوا بسیار نامطلوب‌تر از مدت مشابه سال جاری بود. در مردادماه سال گذشته علاوه بر بیشتر بودن تعداد روزهای آلوده از منظر آلاینده ازن، گسیل گرد و خاک نیز بیشتر به وقوع پیوست که افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق را در پی داشت.

وی با اشاره به آلاینده ازن اظهارکرد: آلاینده ازن، گازی است که در جو بر اثر واکنش‌های پیچیده فتوشیمیایی تولید می‌شود. در صورت افزایش شدت تابش نور خورشید و افزایش دما و البته وجود پیش‌سازهای تولید آن شامل آلاینده‌های اکسیدهای نیتروژن و ترکیبات آلی فرار، تولید این آلاینده افزایش می‌یابد و به همین علت در روزهای گرم سال شاهد افزایش غلظت این گاز هستیم و هر چه از شدت گرمای هوا کاسته شود، از غلظت این گاز نیز کاسته خواهد شد. از سوی دیگر در ماه‌های گرم سال شرایطی چون سکون نسبی جو و عدم وزش باد مؤثر نیز می‌تواند در انباشت این آلاینده همچنین پیش‌سازهای تولید آن مؤثر باشد که در برخی از روزهای مردادماه سال جاری نیز این شرایط رخ داد.

میرزایی قمی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود با کاهش دما و ساعات آفتابی روز در ماه‌های پیش‌رو کاهش تدریجی غلظت و تعداد روزهای آلوده از منظر این آلاینده در شهر تهران رخ دهد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار