واریزی جدید به حساب فرهنگیان از روز شنبه

وزیر آموزش و پرورش با بیان این موضوع که تربیت معلم در معرض نابودی قرار گرفته بود از اصلاح فرآیند تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان خبر داد اضافه کرد: اهمیت کنکور به جهت نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست.

واریزی جدید به حساب فرهنگیان از روز شنبه

به گزارش زنهار، علاوه بر رتبه بندی معلمان که در سالهای اخیر از دغدغه های مهم وزارت آموزش و پرورش بوده است، برگزاری کنکور و بحث دانشگاه فرهنگیان در اولویت های اول وزیر آموزش و پرورش است که در اندیشه معاصر به تک تک آنها می پردازیم.

رضامراد صحرایی در روزهای اخیر در دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اظهار کرد: معلم بودن، انقلابی‌بودن و دغدغه اسلام و انقلاب را داشتن، ۳ مولفه اصلی این کنگره است.
وی با تاکید بر درک مقام و ماموریت معلم و حفظ شان و منزلت معلمان خاطرنشان کرد: حفظ شان و منزلت معلم، موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه به مرور این شان‌ کاهش پیدا کرده است.
صحرایی افزود: حقوق معلم همواره کمتر از سایر اقشار بوده اما معلمان هیچ‌گاه اجازه نمی‌دادند دیگران از این نقیصه استفاده کرده و شان آنها را کاهش دهند.
‌وی با اشاره به انقلابی و اسلامی بودن به‌عنوان مولفه‌هایی مهم اظهار کرد: در باب انقلاب لازم داریم روزبه‌روز مطالعه کرده و اطلاعات خور را به‌روز کنیم که چگونه انقلاب اسلامی رخ داد و به همان اصولی که انقلاب بر پایه آنها اتفاق افتاد، برگردیم.
خودباوری، ایمان‌وامید؛ ‌مثلث معجزه‌آفرین و بن‌مایه پیشرفت‌های انقلاب اسلامی
صحرایی خاطرنشان کرد: در چهل‌واره دوم انقلاب نباید از ابزار دیگری غیر از آن، که سبب وقوع انقلاب شد، استفاده کنیم. یکی از مولفه‌ها اتحاد بر موضوع مشترک یعنی دین اسلام به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود که تجلی امروز این مولفه، رهبر معظم انقلاب اسلامی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم یادآوری خودباوری، ایمان و امید به‌عنوان مثلث معجزه‌آفرین و بن‌مایه پیشرفت‌های انقلاب اسلامی گفت: امید و ایمان، میثاق مشترک ما برای پیشرفت اهداف انقلاب اسلامی است.
تربیت معلم در مسیر اصلاح قرار گرفته است
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که در حوزه اداری، زمین سوخته تحویل گرفت، گفت: دانشگاه فرهنگیان در دولت قبل از مسیر خود خارج شد به گونه‌ای که شخص ولی فقیه برای اصلاح آن وارد شدند. موضوع تربیت معلم در معرض نابودی کامل قرار گرفته بود که الان داریم اصلاح می‌کنیم اما این اصلاح، یک‌روزه محقق نمی‌شود چون یک‌روزه از مسیرش خارج نشده است.
صحرایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید به مسیر اصلی خود برگردد و این یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ما در دوره خدمت است.
تمرکز ویژه بر تربیت معلم و اجرای سند تحول بنیادین
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه‌های مهم این وزارتخانه گفت: بر روی ۲ برنامه تربیت معلم و قرار گرفتن سند تحول بنیادین در مسیر اجرا تمرکز ویژه داریم.
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند
وی با بیان اینکه نخستین اقدام در دانشگاه فرهنگیان این بود که موضوع تربیت معلم کشور را اصلاح کنیم که این اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان علاوه بر واحدهای درسی خود باید ۱۲ مهارت را نیز بیاموزند تا بتوانند فارغ‌التحصیل شوند و این مصوبه شامل ورودی‌های سال‌های گذشته هم‌ می‌شود.
صحرایی‌ با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان امسال بیش از ۲۰ هزار دانشجومعلم را به طرح ولایت اعزام کرد، افزود: اثر این کارها فوری نیست و باید صبر کنیم تا آثار آن مشخص شود.
مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه فرهنگیان
عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه اصلاح گزینش، موضوع بعدی در دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: موضوعات دیگری نیز در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید که از جمله آنها برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم، آیین‌نامه اختصاصی جذب دانش‌آموزان نخبه در رشته‌های مختلف، تاسیس دفتر مرکزی جذب دانشگاه فرهنگیان‌، اعطای راتبه تحصیلی، شناسایی دانشجویان نخبه سایر دانشگاه‌ها جهت تحصیل سال آخر دوره تحصیلی خود در دانشگاه فرهنگیان، مشارکت دانشگاه‌های دیگر در آیین‌نامه ارتقا برای تربیت دانشجویان، آیین‌نامه اختصاصی دانشگاه فرهنگیان، تعیین مدارس وابسته به تعداد پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و ایجاد مرکز ملی بهسازی سرمایه انسانی وزارت آموزش و پرورش با محوریت دانشگاه فرهنگیان و افزایش درس کارورزی از ۲ به ۸ واحد است.
شروع آموزش مدیران از مهرماه
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به این مسیر آمده و آموزش معلمان به صورت گسترده آغاز شده و آموزش مدیران نیز از مهر‌ در برنامه‌ها وجود دارد، گفت: عجله و عُجب ۲ خطر بزرگ در ایجاد تحول است که در قبال آن علم و حلم آمده است.
نقطه عزیمت تحول، معلم است
وی با بیان اینکه تاکنون برنامه درسی را نقطه عزیمت سند تحول بنیادین دانسته‌ام، اظهار کرد: باید توجه داشت که نقطه عزیمت تحول، معلم است. معلم اگر خوب باشد کارها به خوبی پیش می‌رود و نقطه عزیمت اگر معلم شود، تحولات نیز شروع می‌شود.
تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور؛ سال آینده: ۵۰ درصد
صحرایی با اشاره به تغییرات ایجاد‌شده در کنکور سراسری خاطرنشان کرد: امسال ۴۰ درصد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور بود که سال بعد به ۵۰ درصد و دو سال بعد به ۶۰ درصد می‌رسد و این یعنی فرد از مدرسه به دانشگاه می‌رود نه از موسسه آموزشی.
افزایش رتبه‌ها از هفته آینده
وی درباره رتبه‌بندی فرهنگیان نیز گفت: رتبه‌بندی ۱۰ سال در دولت قبل اجرا نشد‌ اما دولت سیزدهم آن را اجرا کرد و امروز ۲۶ درصد حقوق معلمان از رتبه‌بندی است.
رضامراد صحرایی اظهار کرد: اعتراضات رتبه‌بندی فرهنگیان بررسی شده و عموما وارد نیست. اما با این وجود، کاهش رتبه نمی‌دهیم و از هفته آینده افزایش رتبه‌ها را اِعمال می‌کنیم.
تعیین رتبه همه معلمان مشمول رتبه‌ بندی فرهنگیان
رضا مرادصحرایی گفت: کنکور ۱۴۰۲ از موضوعات فوری نظام و تعلیم و تربیت است، زیرا اهمیت کنکور به جهت نقشی که در ارتقای تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه بندی نیست، اما موضوعی که حائز اهمیت است و نیاز به رسیدگی دارد این است که زیر ساخت آزمون‌های نهایی آن طور که انتظار می‌رود فراهم شود.
وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و باید این برنامه برای نظام تعلیم و تربیت بسیار قوی برنامه‌ریزی شود تا در اجرای آن نیز به مشکل نخوریم. روح برنامه هفتم براساس نظم و انظباط است؛ لذا در نظام تعلیم و تربیت همه خدمتگزاران باید به وظایف خود به درستی عمل کنند.
وی گفت: در برنامه هفتم برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای سوق یابند. بدون حضور معلم نمی‌توان تحول ایجاد کرد، لذا باید ارتباط بین دستگاه آموزش و پرورش و معلمان را قوی‌تر کنیم.
وزارت آموزش و پرورش با مروری بر برخی اهدافی که در برنامه هفتم پیگیری می‌شود، پر کردن خلاء ادراکی، عاطفی و شناختی بین معلمان و متعلمان، ضرورت سوق دادن۵۰ درصد دانش آموزان متوسطه به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای، ضرورت تغییر برنامه درسی و کاهش حجم دروس، جذب کمک خانواده‌ها در امر تعلیم و تربیت، مرتبط کردن مدرسه، مسجد و منزل به هم و تدریس با استفاده از روش‌های ترکیبی و جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی را از جمله اهداف عنوان کرد.
رتبه بندی به عنوان یکی از مهمترین طرح‌های آموزش و پرورش، این روز‌ها با حرف و حدیث‌های فراوانی روبرو است از یک سو نمایندگان مجلس اعلام می‌کنند که بهترین طرح را مصوب کرده و در آن همه جوانب را دیده اند، اما از سوی دیگر شاهد هستیم که در بدنه وزارت آموزش و پرورش مشکلات همچنان پا برجا است.
از سوی دیگر معلمان مطالبات صنفی دیگری نیز دارند که باید به آن‌ها رسیدگی شود تا شاهد تکرار واقعه تلخ عدم واریزی معلمان در شب عید را شاهد نباشیم. رتبه بندی همچنین هم سان سازی برای معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش یک اصل مهم محسوب می‌شود چرا که می‌تواند دریافتی و حقوق و مزایا آن‌ها را در این اوضاع بد اقتصادی، بهبود ببخشد و به لحاظ معیشتی کمک بسیار خوبی به خانواده فرهنگیان باشد.
از یک سو مجلسی‌ها بر حمایت از معلمان اصرار دارند از سوی دیگر، اما شاهد هستیم که دولت به لحاظ تامین منابع پرداختی به معلمان هم دچار مشکل است. برخی نمایندگان مجلس، اما اعتقاد دارند که دولت باید به درستی مصوبه یکسان سازی و همچنین رتبه بندی معلمان را اجرایی کند.
با علی اصغر خانی نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق درباره وضعیت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان گفتگویی ترتیب دادیم. وی در این گفتگو پیرامون مطالبات معلمان و نحوه پیگیری آن‌ها توسط مجلس نکاتی را بیان می‌کند که حائز اهمیت است.
پیرامون رتبه بندی معلمان و یکسان سازی بگویید
مجلس هدفمند به مقوله آموزش و پرورش ورود کرده و از مباحث چالشی و جدی ما رتبه بندی معلمان بود. این طرح در مجلس مصوب شد و انتظار ما این بود که وزارت آموزش و پرورش نیز با همین توانی که مجلس پای کار آمد، آئین نامه خوب و قوی را نیز برای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبتنی بر رتبه بندی معلمان بنویسد، اما این امر صورت نگرفت.
اجرای رتبه بندی معلمان
دغدغه وزیر آموزش و پرورش نیز همواره در مجلس دوازدهم وجود داشته است به نحوی که تنها وزیری که از کابینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور، رأی نیاورد، وزیر آموزش و پرورش بود، زیرا ما اقناع نشدیم و در جلسات و کمیسیون‌ها و نشست‌های فنی و تخصصی که با وزرا داشتیم، تنها وزیری که نتوانست مجلس را قانع کند، آموزش و پرورش بود.
ما نمایندگان همچنین اطلاعات و مطالباتی که از وزارت آموزش و پرورش مطرح می‌کردیم را از معلمان دریافت می‌کردیم نه از ستاد آموزش و پرورش و دنبال آن بودیم کسی که کلاس و مدرسه را می‌فهمد و در شهر و روستا و مناطق محروم خدمت کرده و یا تمام وجود چرخه آموزش و پرورش را درک کرده، سکاندار امور باشد. اگر این اتفاق رخ می‌داد قطعاً آئین نامه‌ای که بعد از طرح رتبه بندی نوشته می‌شد، بسیاری از مشکلات را نداشت که امروز متأسفانه دارد.
و درباره سند تحول
سند تحول در آموزش و پرورش متأسفانه از سال ۹۰ مسکوت باقی مانده و هیچ اقدامی در سند اصلی تحولی آموزش و پرورش به وجود نیامده است. بهترین کاری که مجلس یازدهم صورت داد یکی همسان سازی بود که ناقص است و دنبال آن هستیم که اجرایی شود چرا که باید این طرح اجرایی شود و می‌تواند تحول خوبی را در آموزش و پرورش به خصوص برای بازنشستگان داشته باشد.
اگر همان روز که طرح را تصویب کردیم، وزارت آموزش و پرورش و ستاد آموزش و پرورش آئین نامه اجرایی را قوی و خوب و هماهنگ با مصوبات می‌نوشتند قطعاً اتفاق خوبی رخ می‌داد. یکی از نکاتی که امروز به دنبال آن هستیم وزارت آموزش و پرورش است. در این زمینه هم با بدنه آموزش و پرورش ارتباط گرفتیم و هم با دولت رایزنی می‌کنیم که بتوانیم وزیر قوی را روی کار بیاوریم.
گلایه شما چیست؟
امروز نگاه ستاد آموزش و پرورش در وزارت خانه با بدنه آموزش و پرورش متفاوت است افرادی که آئین نامه را باید بنویسند باید افرادی باشند که از پایین‌ترین رتبه‌ها کار کرده باشند و همه کم و کیف کار را بدانند، اما نگاهی که امروز در ستاد آموزش و پرورش می‌بینیم نگاهی نیست که بتواند مشکلات آموزش و پرورش را در سراسر کشور حل کند که این یکی از ضعف‌ها است.
مجلس یازدهم به صورت جدی به دنبال رتبه بندی است و تا به نحو احسن انجام نشود، دست از تلاش بر نخواهد داشت. اگر این طرح به صورت جدی انجام شود، قسمتی از مشکلات آموزش و پرورش حل خواهد شد. هم دولت و هم مجلس به این نتیجه رسیده که جامعه آموزش و پرورش جدا از بحث حقوق، نیاز‌های دیگری هم دارد لذا نگاه دولت به آموزش و پرورش باید عوض شود.
و این اعتراض معلمان را هم در پی داشته است
امروز شاهد هستیم که بعضاً معلمانی برای اعتراض به مقابل مجلس می‌آیند و اعتراض به حقی دارند. امروز وقتی اختلاف و تبعیض وجود دارد و وقتی بعضاً اتفاقاتی رخ می‌دهد می‌فهمیم که بی تدبیری‌هایی شده و بعضاً می‌توانستند بهتر و قوی‌تر عمل کند. برای مثال شب عید و عدم واریزی معلمان کام همه را تلخ کرد تا این سوال را از دولت بپرسیم که چرا از اول این کار صورت نگرفت و صبر کردیم تا کام همه تلخ شود؟ اگر این کار شدنی نبود چرا انجام شد؟ مشخصاً بی تدبیری شده و نتیجه آن هم استعفای وزیر آموزش و پرورش بود، اما شخص وزیر که مقصر نیست این بدنه ستادی وزارتخانه که موتور محرکه اصلی این تشکیلات بزرگ است باید این کار‌ها را صورت می‌داد.
قاطبه نمایندگان نسبت به طرح همسان سازی و رتبه بندی و برخی چالش‌های دیگر مانند مدارس، تجهیزات، مدارس فرسوده و … نگاه ویژه دارند
قاطبه نمایندگان نسبت به طرح همسان سازی و رتبه بندی و برخی چالش‌های دیگر مانند مدارس، تجهیزات، مدارس فرسوده و … نگاه ویژه دارد. فاصله طبقاتی آموزش و پرورش و معلمان با برخی از ادارات از لحاظ حقوق و رتبه‌ای بسیار زیاد است نمی‌خواهیم بگوییم که همه این‌ها را می‌توان به زودی حل کرد چرا که متأسفانه این فاصله در مدت زمان طولانی افزوده شده و حتی برخی اختلاف دریافتی‌ها اختلاف فرش تا عرش است لذا مجلس دنبال کار مطالبات جدی معلمان و آموزش و پرورش است.
درباره مدارس و مطالبات مردم شاهرود و میامی نیز بگویید
ما در استانی زندگی می‌کنیم که باید از نظر امکانات و نیروی انسانی توازن داشته باشد نباید در برخی شهر‌های استان با برخی دیگر فاصله شاهد باشیم. چرا در برخی شهر‌های استان نسبت به کلاس آموزشی، امکانات و تجهیزات آموزشی، مدارس و … این حجم از اختلاف را ببینم؟ چرا باید سرانه مدارس در یک شهر با شهر دیگر اختلاف داشته باشد؟
برخی می‌گویند که خیران مدرسه ساز در شاهرود و میامی حضور نمی‌یابند خیر این طور نیست سازمان نوسازی که به عنوان وزیر آموزش و پرورش است، باید به صورتی برنامه‌ریزی کند که مدارس دورتر که کمترین امکانات را دارند در اولویت باشند. بسیاری مدارس در شاهرود و میامی حداقل امکانات آموزشی را هم ندارند. امروز بسیاری از مدارس ما هستند که حتی حیاط آسفالت ندارند یا در زمینه کلاس‌ها، امکانات سرمایشی و گرمایشی دچار مشکل هستند همان مدرسه در شهر دیگر از همه لحاظ تأمین شده است این اختلافات باید در درون استان حل شود و نباید به وزارت بازگردد.
رتبه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی فرهنگیان تعیین شد
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت سیزدهم ۴۲ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی هزینه کرد که نشان‌دهنده اهمیتی است که برای آموزش و پرورش قائل است گفت: هرچند رتبه‌بندی اشکالاتی در آیین‌نامه و اجرا داشت، اما در حال حل آن هستیم.
نحوه ارزیابی در سامانه رتبه‌ بندی توسط مدیران مدارس
۸۳۰ هزار معلم در کشور شرایط شرکت در نظام رتبه‌بندی را دارند.تمام معلمان که در حکم پرسنلی آنها از کلمات معادل «معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی و…» استفاده شده، امکان ورود به سامانه و تکمیل فرم‌ها را دارند.
هم‌اکنون وزارت آموزش و پرورش بخشنامه “راهنمای عمل مدیران در تکمیل سامانه رتبه‌بندی” را به استان‌ها ابلاغ کرده است.
در این بخشنامه تأکید شده است:
با توجه به لزوم تسریع در اجرای قانون رتبه‌بندی در اسرع وقت، راهنما جهت اطلاع و اقدام در اختیار مدیران ارشد، میانی و پایه (مدیران مدارس تمام دوره‌های تحصیلی) قرار بگیرد به نحوی که براساس مراحل تعیین شده پس از ثبت گزارش دلالت شایستگی‌های تخصصی و حرفه‌ای همکاران توسط گروه‌های آموزشی، راهبران آموزشی، شورای مدرسه، انجمن اولیا و مربیان، ستاد تربیتی مدرسه، مدیران مرتبط از روز چهارشنبه ۲۰ مهر با مراجعه به سامانه جامع منابع انسانی مستندات بارگذاری شده در سامانه رتبه‌بندی را بررسی و نسبت به ثبت گزارش درخصوص شواهد رفتاری همکاران در سامانه اقدام کنند.
پس از این مرحله گزارش مدیران توسط ارزیابان حرفه‌ای بررسی و نتایج جهت اعطای رتبه به مشمولان به هیئت‌های ممیزه ارجاع خواهد شد.
راهنمای عمل مدیران در تکمیل سامانه بدین شرح است:
تمام مدیران لازم است با ورود به سامانه جامع منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از قسمت رتبه‌بندی وارد بخش تاییدات و سپس تاییدات مرحله‌ای و پس از آن تاییدات مرحله اول شوند.
هم اکنون در سامانه دسترسی مدیران به کارکنان سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ فراهم شده و لازم است مدیران در زمان اعلام شده پس از تعیین معلم از جعبه انتخاب پرسنل وارد بخش مستندات شده و با مشاهده اصل مدارک در اختیار معلم، اطلاعات وارده و صحت تصاویر بارگذاری شده را بررسی و تایید یا عدم تایید کنند.
در بررسی مستندات لازم است صحت تاریخ‌های درج شده در سامانه دقیق کنترل شود.
در بررسی مستندات لازم است مدیران در صورتی که موفق به رویت مستندات بارگذاری شده توسط معلمان نشدند از اصل مدرک در اختیار معلم کپی گرفته و با ذکر عبارت رونوشت برابر اصل است آن را در پرونده شخص بایگانی کند.
در صورت مشاهده مغایرت در هر یک از بندهای مدرک تحصیلی، ارزیابی عملکرد سالانه، سنوات خدمتی و ضمن خدمت، اسامی افراد را با ذکر دقیق اشکال به صورت کتبی به کارگزینی منطقه اعلام کند.
عنوان شایستگی جداول داخل جزئیات توضیحات 
پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم، تالیف و تدوین کتب و مقالات مرتبط پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد معلم برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه تناسب عنوان، سطح، رتبه و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند کنترل شده و درصورت صحت تایید شود.
تالیف و تدوین مقالات مرتبط برای هر یک از موراد بارگذاری شده در سامانه، تناسب عنوان مقاله، عنوان نشریه و سطح علمی نشریه یا همایش و تاریخ چاپ مقاله درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مقاله یا گواهی پذیرش مقاله کنترل شده و در صورت صحت تایید شود.
توجه شود مقاله در موضوع تدریس معلم یا موضوعات مرتبط آموزش و پرورش باشد.
تالیف و تدوین کتب مرتبط برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب عنوان روی جلد، شابک و تاریخ انتشار کتاب درج شده در سامانه با موارد مندرج در صفحه شابک کتاب کنترل شده و درصورت صحت تایید شود.
توجه شود کتاب در موضوع تدریس معلم یا موضوعات مرتبط با آموزش و پرورش باشد.
پیشنهاد تولید و ساخت برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه تناسب نوع و شرح درج شده در سامانه با اصل مستند کنترل شده و در صورت صحبت تایید شود.
مدرک تحصیلی امتیازات این بند به صورت سیستمی ثبت شده و تنها برای مدیران قابل رویت است.
ارزیابی عملکرد سالانه آموزشی و اداری امتیازات این بند به صورت سیستمی ثبت شده و تنها برای مدیران قابل رویت است.
مشارکت در شوراها و امور مدرسه، مراکز آموزشی، تربیتی و اداری برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب نوع فعالیت و تاریخ درج شده در سامانه با مندرجات در اصل مستند کنترل شده و در صورت تطابق تایید شود.
یادگیری مستمر برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب نوع و شرح درج شده در سامانه با مندرجات در اصل مستند کنترل شده و در صورت تطابق تایید شود.
کسب مقام در مسابقات، رویدادها و جشنواره های تابع وزارت و معتبر ملی برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب شرح، سطح رتبه و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند کنترل شده و در صورت تطابق تایید شود.
توجه شود که درج کلمه برتر در تقدیرنامه یا گواهی مربوطه نشان دهنده رتبه اول است.
سنوات خدمتی اطلاعات به صورت سیستمی ثبت شده و تنها برای مدیران قابل رویت است.
گواهی‌های ضمن خدمت اطلاعات این بند شامل تعداد ساعت‌های عمومی و تخصصی و جمع امتیازات به صورت سیستمی ثبت شده است.
سابقه تدریس به همکاران در این بند نیاز است برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب نوع، تعداد ساعات/تعداد واحد تدریس، عنوان دوره و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند در اختیار فرد مورد ارزیابی، کنترل شده و تایید شود.
دریافت تقدیرنامه مرتبط با آموزش و پرورش با توجه به عدم بارگذاری مستندات در این بند نیاز است برای هر یک از تقدیرنامه‌های اعلام شده در سامانه، تناسب، علت تقدیر و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند در اختیار فرد مورد ارزیابی کنترل شده و در صورت صحت تایید شود.
توجه شود که سطح صادر کننده تقدیرنامه به درستی انتخاب شده باشد و درصورت عدم تطابق تایید نشود.
تقدیرنامه‌های صادرشده از سوی معاونین مدیرکل و فرمانداران نیز مورد قبول است.
با توجه به سقف ۲۰ امتیاز برای این بخش در صورت تایید تعداد تقدیرنامه‌های بیشتر از سقف امتیاز به صورت سیستمی فقط ۲۰ امتیاز لحاظ خواهد شد.
جدول کسب مهارت‌های مرتبط به عناوین شغلی در این باره نیاز است برای هر یک از موارد بارگذاری شده در سامانه، تناسب عنوان دوره و تاریخ درج شده در سامانه با موارد مندرج در اصل مستند کنترل شود.
همچنین نیاز است مدیر مستقیم به کارگیری مهارت کسب شده توسط فرد در انجام وظایف شغلی را بررسی نموده و در صورت به کارگیری مهارت، تایید کند.
اظهار نظر مدیر
عنوان شایستگی توضیحات
ارتباط و تعامل موثر این بخش شامل ۱۴ شایستگی بوده و لازم است مدیر به سوالات طرح شده پاسخ داده و مشاهدات خود را از رفتارهای معلم با رعایت کامل صداقت، انصاف و دقت گزارش دهد تا در مرحله بعد گزارش مشاهدات مدیران جهت ارزیابی نهایی در اختیار ارزیابان حرفه‌ای گزینش یا حراست قرار گیرد.
مهارت تفکر و حل مسئله /
خلاقیت و تحول خواهی /
تسلط بر دانش یاددهی ـ یادگیری /
در شایستگی‌های تسلط بر دانش تخصصی موضوعی، تسلط بر دانش تربیتی، تسلط بر اسناد بالادستی، باور به ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی، رعایت اخلاق اسلامی، قانونگرایی و قانون مداری، کاربست مهارت‌های یاددهی-یادگیری،مهارت‌های تربیت در ساحت‌های شش‌گانه، مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری و یادگیری مستمر
مدیران باید دقت داشته باشند که معلمان اظهار نظر آنها را نخواهند دید ولی سامانه به صورت هوشمند اظهارنظرهای تکراری و مشابه برای چند همکار را شناسایی کرده و هشدار بررسی بیشتر برای ارزیاب ارسال خواهد شد.
مدیران توجه داشته باشند، لازم است برای اظهارنظر در شایستگی تسلط بر دانش تخصصی موضوعی با اخذ نظر مکتوب از گروه‌های آموزشی یا راهبران آموزشی و در شایستگی‌های کاربست مهارت‌های یاددهی ـ یادگیری، مهارت‌های تربیت در ساحت‌های ۶گانه، مشارکت در شوراها و امور مدارس و یادگیری مستمر با اخذ نظر مکتوب از شورای مدرسه، ستاد تربیتی مدرسه و انجمن اولیا و مربیان به سوالات پاسخ دهند.
در شایستگی تسلط بر دانش تخصصی موضوعی، ضروری است مدیر با اخذ نظر مکتوب از گروه‌های آموزشی مربوطه یا راهبران آموزشی به سوالات پاسخ دهد.
در ۴ شایستگی کاربست مهارت‌های یاددهی ـ یادگیری، مهارت‌های تربیت در ساحت‌های شش‌گانه، مشارکت در شوراها و امور مدرسه و مراکز آموزشی، تربیتی و اداری و یادگیری مستمر
لازم است مدیر با اخذ نظر مکتوب از شورای مدرسه، ستاد تربیتی مدرسه و انجمن اولیا و مربیان اظهارنظر کند.
حتی اگر یک مدرک خلاف واقعیت در سامانه رتبه بندی ثبت شود با آن برخورد می‌کنیم
رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به برخی تخلفات در بارگذاری مدارک معلمان گفت: معلمان شریف‌ترین قشر جامعه هستند البته ما نیز کارگروه‌های رصد تشکیل داده ایم و اگر یک مدرک خلاف واقع در سامانه ثبت شده باشد متناسب با شان معلمان با آن برخورد می‌شود، اما اطلاعات ما نسبت به تخلفات اینگونه نیست.
    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار