با این روش‌ها قبض برق خود را رایگان کنید

توجه به قراردادن درجه کولرگازی روی "دمای آسایش" به عنوان راهکاری ساده و اثر بخش، کار را برای دریافت پاداش صرفه‌جویی راحت‎تر کرده است.

با این روش‌ها قبض برق خود را رایگان کنید

به گزارش زنهار به نقل از ایرنا : با توجه به اینکه ۴۳ درصد میزان مصرف برق در اوج بار تابستان مربوط به استفاده از سیستم‌های سرمایشی است، اهمیت توجه به افزایش بهره‌وری لوازم سرمایشی و متعاقب آن کاستن از میزان برق مصرفی این وسایل را برای جبران ناترازی‌ها دوچندان می‌کند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) گزارش داد، در همین زمینه توجه به قراردادن درجه کولرگازی روی "دمای آسایش" به عنوان راهکاری ساده و اثر بخش، کار را برای دریافت پاداش صرفه‌جویی راحت‎تر کرده است.

جنس اخبار فصل گرم تابستان همیشه داغ است، یکی از همین خبرها که در روزهای گذشته در سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد مربوط به شکسته شدن رکورد گرمای هوا در روزها گذشته در مقایسه با ۱۱ سال قبل است که همین مساله نیز میزان نیاز به مصرف برق را برای استفاده بیشتر از سیستم‌های سرمایشی در مناطق مختلف کشور افزایش داد و در ادامه شاهد رکوردشکنی‌های پی در پی میزان نیاز به مصرف برق در کشوی بودیم که آخرین رکورد آن حدود ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ثبت رسید.

خط قرمز وزارت نیرو خاموشی در بخش خانگی است و تابستان پارسال و امسال با وجود اوج‌گیری مصرف برق در کشور هیچ‌گونه خاموشی را شاهد نبودیم و در کنار آن دولت در تامین برق صنایع موفق‌تر از گذشته ظاهر شد؛ به طوری‌که از ابتدای امسال تاکنون تامین برق مورد نیاز صنایع ۱۲ تا ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته رشد یافت.

اینکه ۴۳ درصد میزان مصرف برق در اوج بار تابستان مربوط به استفاده از سیستم‌های سرمایشی می‌شود، اهمیت توجه به افزایش بهره‌وری لوازم سرمایشی و متعاقب آن کاستن از میزان برق مصرفی این وسایل را برای جبران ناترازی‌ها دوچندان می‌کند.

عدم ورود هرگونه خلل به سطح رفاه مردم در سراسر کشور برای جبران ناترازی برق از جمله موارد مورد تاکید "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو است؛ اما رعایت برخی اصول ساده در استفاده از سیستم‌های سرمایشی نه تنها از رفاه حال هموطنان نمی‌کاهد، بلکه موجب دریافت پاداش صرفه‌جویی و در ادامه کاهش مبالغ قبوض برق و در مواردی صفر شدن هزینه قبض برق مشترکان می‌شود.

به گفته وزیر نیرو؛ از ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات رکورد مصرف برق در هفته گذشته، بیش از ۳۰ هزار مگاوات مربوط به سیستم‌های سرمایشی بوده است.

در چنین شرایطی مشترکان فقط با پیشبرد "یک" راهکار می‌توانند از پاداش ۲۰ برابری تعرفه مصرفی برق برخوردار شوند و آن هم قرار دادن سیستم‌های سرمایشی روی دمای آسایش است؛ البته راهکارهای ساده و موثر دیگری چون تغییر زمان استفاده از وسایل برقی مثل اتو، ماشین لباس‌شویی، جاروبرقی و ماشین ظرف‌شویی در ساعت‎های غیرپیک نیز برای دریافت پاداش صرفه‌جویی وجود دارد.

نکته اینکه دمای آسایش ۲۵ درجه است، اما حتی در نقاط مختلف کشور خود را عادت داده‌ایم که با اتکا به برق ارزان و یارانه‌ای دمای محیط را در حد ۱۷ و ۱۸ درجه حفظ کنیم که این امر در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.

سوال این است که چه کنیم با تنظیم کولر گازی بر روی دمای آسایش، هم خنک شویم و هم کولر گازی ما کمترین استهلاک را داشته باشد و در عین حال از پاداش صرفه‌جویی نیز بهره‌مند شویم؟

مصرف برق کولرهای گازی اعم از اسپلیت و داکت اسپلیت بیش از ۵ برابر انواع کولر آبی است، این در حالی است که توجه به تنظیم "دمای آسایش" مکانیزمی قابل قبول برای صرفه‌جویی در مصرف برق این سیستم‌هاست.

با اینکه مصرف برق کولرهای گازی نسبت به کولرهای آبی به مراتب بیشتر است و به ویژه برای مناطق عادی منطقی و مقرون به صرفه این است که از کولرآبی استفاده شود، همچنین نکات ساده و در عین حال مهمی پیرامون نحوه استفاده از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها وجود دارد که شهروندان می‌توانند در صورت رعایت این نکات مصرف برق خود را به مراتب کاهش دهند.

از جمله نکات مهم در این رابطه آن است که شهروندان به ویژه در مناطق عادی دمای کولر گازی خود را در فصل گرم سال روی دمای آسایش ۲۴یا ۲۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنند.

در همین راستا لازم به نظر می‌رسد مشترکانی که از دستگاه کولر گازی استفاده می‌کنند، دستگاه خود را به اینورتر مجهز کنند؛ از آنجایی که هنگام روشن شدن کولرهای گازی جریان لحظه‌ای برق به شدت افزایش پیدا می‌کند، نصب دستگاه اینورتر باعث می‌شود که این شدت مصرف در هنگام روشن شدن مجدد دستگاه کاهش یابد و در مجموع مصرف برق کولر کمتر شود.

اما با توجه به اینکه کولرهای گازی برق قابل توجهی مصرف می کنند و در نتیجه میزان مصرف ماهیانه برق یک خانوار از میزان نرمال بقیه مشترکان بالاتر رفته و مشمول محاسبه برق با تعرفه غیریارانه‌ای می‌شوند، بسیاری سوال می کنند که دمای آسایش کولر گازی چه دمایی است که هم خنکی لازم حاصل شود و هم کمترین استهلاک برای دستگاه و همچنین کمترین افزایش مبالغ قبض برق را به همراه داشته باشد.

با در نظر گرفتن این نکته که تنظیم دمای کولرگازی، نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح، استهلاک، و مهم‌تر از همه مصرف برق کولرگازی دارد، به هر میزان که دمای کولرگازی روی درجه صحیح‌تری قرار گیرد موجب می‌شود که ترموستات کمتر کرا کرده و به عبارت دیگر کمپرسور از مدار خارج شده و فقط فن داخلی دستگاه کار کند

و تا زمان و دمای مشخص، کمپرسور روشن نخواهد شد؛ همین مساله سبب کمتر کارکرد کمپرسور و درنتیجه کاهش استهلاک و همچنین مصرف برق کولرگازی خواهد شد. مهم اینکه این مورد زمانی اتفاق خواهد افتاد که دمای تنظیمی کولر به‌صورت واقعی و درست انتخاب شده باشد.

اما دمای آسایش چیست؟

تعریف کاملی که از دمای آسایش می‌شود این که در چه دمایی هم مصرف بهینه است و هم حداقل خنکی مورد انتظار حاصل می‌شود. طبیعی است که در فصل گرم تابستان و به خصوص در بعد از ظهر ما علاقه‌مندیم دمای اتاق خیلی پایین‌تر از دمای بیرون باشد؛ حتی در برخی موارد ناخودآگاه علاقه داریم آنقدر هوای اتاق خنک شود که حتی احساس سرما کنیم؛ اما این دمای آسایش نیست.

دمای آسایش به مفهوم دست‌یابی به نقطه‌ای است که هم احساس آرامش کنیم هم در دراز مدت مجبور نباشیم با پرداخت هزینه‌های گزاف سرویس کولر و همچنین قیمت بالای قبض برق به دلیل افزایش تصاعدی و قرار گرفتن در رده جریمه مشترکان بد مصرف قرار بگیریم؛ این نکته در زمان اوج مصرف اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند که اگر دمای آسایش خود را به خوبی تنظیم نکنیم ناچاریم هزینه بیشتری به خصوص به دلیل تعرفه بالای برق در زمان اوج مصرف بپردازیم.

در نتیجه با بررسی کامل شرایط و بنا به نظر متخصصان این حوزه معتقدیم تنظیم کولر در دمای ۲۴ تا ۲۵ درجه، راهکاری موثر در صرفه‌جویی است و اکثر متخصصان دمای ۲۴ درجه را دمای آسایش می‌دانند.

استفاده بدون توجه به دمای آسایش برای سیستم‎های سرمایشی، سهم بار مصرفی بخش خانگی را در قبال صنعت بیشتر کرده است، این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بیشترین میزان مصرف به بخش صنعت تعلق دارد که این هزینه کرد منجر به تولید ارزش افزوده می‌شود و ما نیز باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم.

با همه این تفاسیر مدیریت مصرف برق موجب شد از ابتدای اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی تا امروز بیش از ۳۵ درصد از مشترکان در سال ۱۴۰۲ مصارف خود را کاهش دهند و بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی بین مشترکان برق توزیع شود.پس برخورداری از رفاه در عین صرفه‌جویی راهکاری دست یافتنی است؟

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار