ماجرای درخواست یک مادر از رئیس قوه قضائیه

مادر پسری که در ۱۶ سالگی متهم به قتل شده از رئیس قوه قضائیه خواست حکم قصاص فرزندش را نقض کند.

ماجرای درخواست یک مادر از رئیس قوه قضائیه

به گزارش زنهار به نقل از : مادر پسری که در ۱۶ سالگی متهم به قتل شده از رئیس قوه قضائیه خواست حکم قصاص فرزندش را نقض کند.

این پسر که امیرحسین نام دارد در سال 99 وقتی 16 ساله بود متهم به قتل مرد جوانی شد.امیرحسین بعد از بازداشت به قتل اعتراف کرد؛ اما در ادامه تحقیقات منکر این اتهام شد و گفت فرد دیگری در این قتل دست داشته است. به این ترتیب متهم دوم بازداشت شد و چندین بار نیز به قتل اعتراف کرد؛ اما بعداً اعترافاتش را پس گرفت.

از این رو پرونده امیرحسین و دیگر متهم پس از صدور کیفرخواست تحت عنوان مشارکت در قتل برای رسیدگی به شعبه‌ای از دادگاه کیفری یک استان مازندران ارسال شد.

پسر نوجوان در جلسه رسیدگی، قتل را انکار کرد؛ اما اولیای دم درخواست قصاص کردند و دادگاه نیز دلایل رد اتهام از سوی امیرحسین را قبول نکرد و پسر نوجوان را به قصاص محکوم کرد. دادگاه دیگر متهم پرونده را که در زمان وقوع جرم بزرگسال بود و به قتل نیز اقرار کرده بود، از این اتهام تبرئه کرد.

محمدصادق امانی، وکیل امیرحسین که به رأی صادره در دیوان عالی کشور اعتراض کرده است، درباره پرونده موکلش گفت: امیرحسین زمان بازداشت 16ساله بود. هرچند دلایلی همانند اقرار متهم دیگر پرونده وجود دارد که نشان می‌دهد قتل کار امیرحسین نبوده اما به این دلایل بی‌توجهی شده است. ضمن اینکه کارشناسان پزشکی قانونی در پاسخ به استعلام دادگاهی که حکم قصاص موکلم را صادر کرده صراحتاً اعلام کرده‌اند امیرحسین در 16 سالگی بلوغ عقلی نداشته و فاقد مسئولیت کیفری بوده است.

او در جواب این سوال که چه دلیلی برای برائت موکلش دارد گفت: امیرحسین بسیار ریزجثه است. این مساله در دادگاه هم مورد بحث زیادی قرار گرفت. کوچک بودن جثه این پسر که قطعاً در 16 سالگی از حالا کوچک‌تر بوده، مساله مهمی در قتل است. ضربات زیادی بر بدن مقتول که بسیار درشت‌تر از موکل من بوده وارد شده و زدن این ضربات از سوی امیرحسین تقریباً غیرممکن است. البته این به معنای انکار دلایل دیگر در پرونده نیست اما حتی در تحقیقات مقدماتی نیز نسبت به این مساله شبهه داشتند. فرد دیگری که قوی‌هیکل‌تر از موکلم بوده هم در این پرونده دستگیر شد و چندین مرتبه نیز اعتراف به قتل کرد اما بعد منکر و آزاد شد. با اینکه به گفته پزشکی قانونی امیرحسین زمان قتل بلوغ عقلی نداشته اما دادگاه در صدور حکم به این مساله هم توجه نکرده است. پزشکی قانونی در واقع موکلم را کودک قلمداد کرده است.

امانی با بیان خواسته مادر امیرحسین از رئیس قوه قضائیه گفت: ما به رأی صادره اعتراض کردیم و پرونده در دیوان عالی کشور است. مادر امیرحسین با توجه به اینکه امیرحسین کودک شناخته شده و همچنین شبهاتی در پرونده وجود دارد که نشان می‌دهد قتل به دست امیرحسین اتفاق نیفتاده است، از رئیس قوه قضائیه درخواست نقض حکم دادگاه در خصوص قصاص نفس امیرحسین را کرده است. ما به غم مادر مقتول احترام زیادی می‌گذاریم. او حق دارد داغ فرزندی را که بی‌گناه کشته شده بر دل داشته باشد و عصبانی و ناراحت باشد و درخواست قصاص کند. او کودکی را به بزرگی رسانده و شهروند مفیدی برای جامعه کرده؛ اما واقعیت این است که دلیل برای قصاص موکل من نیز در پرونده کافی نیست. امیرحسین در زمان حادثه کودک بوده و از سویی متهم دیگری نیز اقرار به قتل کرده و ما درخواست بررسی بیشتر در این پرونده داریم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار