تبعات یک مصوبه

​رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی درباره شرط حذف اخذ امتیاز از پروانه طبابت، گفت: این تصمیم باعث می شود شهرهای کوچک و کم برخوردار از پزشکان متخصص خالی شوند.

تبعات یک مصوبه

به گزارش زنهار به نقل از خبرگزاری مهر، هیأت مقررات‌زدایی پیرو قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار؛ پروانه «فعالیت طبابت پزشکان» یا پروانه «اشتغال پزشکان» را به موجب تبصره ۲ ماده ۴ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران از «پروانه تأسیس مطب» تفکیک کرد. به این ترتیب بر اساس مصوبه هیأت مقررات‌زدایی شرط اخذ امتیاز از شروط پروانه طبابت حذف می‌شود و طبق این مصوبه آن دسته از پزشکان که تعهدات قانونی خود از قبیل خدمت نظام وظیفه و طرح نیروی انسانی را گذرانده‌اند برای فعالیت طبابت در هر نقطه از کشور، نیازی به جمع آوری امتیاز ندارند. اما برای تأسیس مطب، جمع آوری امتیاز مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت همچنان ضروری است.

فرجود شکوهی عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس کمیسیون منشور حقوق جامعه پزشکی، در واکنش به این مصوبه، اظهار داشت: حذف کامل امتیاز پروانه طبابت باعث مهاجرت پزشکان جوان به شهرهای بزرگ می‌شود و شهرهای کوچک و کم برخوردار از پزشکان متخصص خالی می‌ماند بنابراین حذف کامل امتیاز برای اخذ پروانه طبابت به کیفیت درمان در شهرهای کوچک و کم برخوردار آسیب می‌زند.

وی همچنین درباره برخی پیشنهادات هیأت مقررات‌زدایی از جمله معافیت‌های مالیاتی و جمع آوری امتیاز تأسیس مطب برای پزشکان جوانی که در مناطق محروم خدمت کنند، گفت: می‌توان برای مناطق محروم امتیازهایی از نوع دیگر مثل افزایش گروه‌های شاغلین استخدامی را در نظر گرفت، خصوصاً بیشتر از نظر مالی و معیشت؛ زیرا اغلب شاغلین پزشکی در منطق محروم، جوانان هستند و دیگر اینکه حضور آنها با تشکیل خانواده عمدتاً از چند سال تجاوز نمی‌کند زیرا بحث امکانات رفاهی و معیشتی بیشتر و کیفیت تحصیل فرزندان مطرح می‌شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار