دانش آموزان بالای شهر بیشتر مبتلا به شپش می‌شوند

​در دوران کرونا شاهد بودید که بسیاری از افراد با واکسن زدن مخالفت می‌کردند؛ این موارد نشان می‌دهد که ما ضعف سواد بهداشتی داریم.

دانش آموزان بالای شهر بیشتر مبتلا به شپش می‌شوند

به گزارش زنهار به نقل از  مهر، مراقبین سلامت و بهداشت یکی از ارکان نظام آموزشی در مدارس هستند و با شیوع ویروس کرونا اهمیت مراقبین سلامت بیش از گذشته هم برای جامعه مشخص شد.

برای همین هم در سال‌های اخیر توجه به جذب مراقبین سلامت بیشتر شده است.

در گذشته به ازای هر ۷۵۰ نفر، یک مراقب سلامت در مدارس فعال بود اما در سال‌های اخیر تلاش می‌شود برای هر ۴۸۰ دانش آموز یک مراقب سلامت در نظر گرفته شود.

در سال‌های قبل همواره فارغ التحصیلان رشته‌های بهداشت و مامایی می‌توانستند در آزمون استخدامی آموزش و پرورش در شغل مربی بهداشت مدارس ثبت نام و در صورت قبولی مشغول به کار شوند.

با این حال به دلیل برگزاری آزمون استخدامی آموزگاران ابتدایی و انتظار خبرهایی از برگزاری آزمون دبیری و استخدام مربی پرورشی، فارغ التحصیلان رشته گرایش‌های بهداشت (عمومی _ محیط)،کارشناس سلامت روان، کارشناس تغذیه و مامایی در تلاش هستند تا در آزمون‌های استخدامی پیش رو در آموزش و پرورش سهمی از قبولی‌ها به مراقبین بهداشت اختصاص داده شود.

نبود مراقبین سلامت مدارسه به تعداد کافی همزمان با کمبود نیروی انسانی در نظام آموزشی

باید پذیرفت که همزمان با کمبود نیروی انسانی در تمام بخش‌های وزرات آموزش و پرورش، سرانه مراقبین سلامت و بهداشت هم نامناسب است و تعداد این افراد در نظام آموزشی کشور کم است.

برای درک بهتر شرایط و وظایف مراقبین سلامت با خانم افضلی مربی و مراقب سلامت منطقه ۵ شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

خانم افضلی که امسال به عنوان معلم نمونه استانی هم معرفی شده است؛ در خصوص اهمیت نقش مراقبین سلامت گفت: مراقب سلامت بر روی سطح سواد جامعه کار می‌کند. پایه کار ما از سطح سلامت مدارس شروع می‌شود و به سطح سلامت جامعه می‌رسد. مدرسه کوچک‌ترین جامعه‌ای است که وجود دارد و در عین حال می‌تواند پرکاربردترین جامعه بوده و بیشترین تأثیر را بر خانواده بگذارد.

افضلی ادامه داد: وقتی از طریق سفیر سلامت دانش آموزی، سواد بهداشتی دانش آموز را بالا می‌برید مشابه آنچه که همیار پلیس در سطح جاده‌ها انجام می‌دهد؛ موجب می‌شود سواد سلامت وارد خانواده بشود. اگر حتی سواد بهداشتی خانواده را ۱۰ درصد هم افزایش دهیم می‌توانیم در بلند مدت تأثیر به سزایی داشته باشیم.

دانش آموزان بالای شهر بیشتر مبتلا به پدیکلوزیس می‌شوند

این معلم نمونه استانی خاطر نشان کرد: متأسفانه در دوران کرونا شاهد بودید که بسیاری از افراد در مقابل ماسک زدن مقاومت نشان می‌دادند یا با واکسن زدن مخالفت می‌کردند؛ این موارد نشان می‌دهد که ما ضعف سواد بهداشتی داریم. اگر بیشتر در این زمینه کار کرده بودیم این گونه آمار مرگ و میر بالا نمی‌رفت.

وی در تشریح برنامه‌های طراحی شده برای آموزش موضوعات بهداشتی در مدارس گفت: یک تقویم آموزشی مانند تمامی پایه‌ها داریم؛ همان‌گونه که یک معلم باید یک کتاب را در یک سال تمام کند؛ ما هم در یک سال تحصیلی با توجه به مناسبت‌های بهداشتی که تعریف شده است اقداماتی را انجام می‌دهیم. روال کار ما اینگونه است که در مدرسه یک برد فعال به عنوان برد بهداشت داریم که برد بهداشت برای سفیران سلامت دانش آموزی ما است.

اگر تعداد دانش آموزان مدرسه‌ای مناسب بود یک مراقب سلامت همواره در مدرسه حضور داشت و اگر تعداد دانش آموزان مدرسه کم بود؛ معلم بهداشت حتی تا سه مدرسه را هم پوشش می‌داد

افضلی با بیان اینکه که ۸ تا ۱۰ جلسه برای سفیران سلامت دانش آموزی جلسه آموزشی می‌گذاریم؛ گفت: این آموزش‌ها منبع علمی مشخصی دارد. دانش آموزان سفیر هم از طریق ما آموزش‌های لازم را به دانش آموزان کلاس‌شان انتقال می‌دهند.

در حقیقت این معلمان سفیران سلامت مناطق می‌شوند. مثل اینکه دانش آموزان چیپس و پفک نخورند یا خوراکی‌های غیر مجاز را به آنها معرفی می‌کنیم طرح خود من طرح لقمه‌های مادرانه بود که در مدارس اجرا کردم زیرا دانش آموزان به مدرسه می‌آمدند در حالی که با خودشان سوسیس و کالباس به همراه آورده بودند.

ما با خانواده‌ها جلسه گذاشتیم و به اولیا توصیه کردیم حتی یک لقمه نان و پنیر که مادر آماده کرده است به این دلیل که با عشق همراه است برای دانش آموز کافی است.

مراقب سلامت منطقه ۵ شهر تهران افزود: به ازای هر ۷۵۰ دانش آموز در سال‌های قبل یک مراقب سلامت به منطقه معرفی می‌شد؛ اگر در مدرسه‌ای تعداد دانش آموزان اندازه و مناسب بود یک مراقب سلامت همواره در مدرسه حضور داشت و اگر تعداد دانش آموزان مدرسه کم بود؛ معلم بهداشت حتی تا سه مدرسه را هم پوشش می‌داد اما از سال گذشته به ازای هر ۱۲ نفر یک ساعت مراقبی تعلق داده می‌شود و یک مراقب به جای کار با ۷۵۰ نفر به ۴۸۰ نفر کاهش پیدا کرده است. اما متأسفانه با توجه به کمبود معلم و مراقب که داریم شخص من در سه مدرسه برای ۱۴۰۰ دانش آموز کار می‌کنم.

شیوع پدیکلوزیس در مناطق بالای شهر شایع است

وی با اشاره به معاینات پدیکلوزیس (Pediculosis ؛ آلودگی به شپش) گفت: ما در معاینه‌های پدیکلوزیس خیلی اذیت می‌شویم و هر فصل یک بار باید این معاینات را انجام دهیم. بر خلاف این تصور که در مناطق بالاتر شهری، شیوع پدیکلوزیس کمتر است اما به دلیل اینکه در این مناطق حیوان خانگی نگهداری می‌شود؛ پدیکلوزیس معمولاً بیشتر در مناطق بالای شهر شایع است.

افضلی با اشاره به استخدام مراقبین سلامت گفت: هر ساله آموزش و پرورش تعدادی مراقب سلامت جذب می‌کند اما امیدواریم روند این جذب‌ها ادامه دار بود و تعداد نیروهای جذب شده هم بیشتر شود.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار