تعیین تکلیف شن چاله‌های پایتخت

​شهردار منطقه ۱۸ از تعیین تکلیف نهایی بخش اعظمی از شن چاله های سطح منطقه خبر داد.

تعیین تکلیف شن چاله‌های پایتخت

محمدجواد خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت شن چاله‌های منطقه با بیان اینکه ۲۱۶ هکتار مساحت شن چاله های منطقه ۱۸ است که این عدد شامل شن چاله ها و زمین‌های مسطح پیرامون آنهاست، گفت: از این میان تقریبا ۱۱۰  هکتار از مساحت کل مربوط به یکی از نهادها است که می‌توان گفت بیش از نیمی از شن چاله ها برای یک نهاد است.

خسروی با اشاره به پیگیری های مکرر شهردار تهران برای رفع مشکل شن چاله‌های منطقه، گفت: شن چاله‌ها به دلیل مشکلات ایمنی و زیست محیطی به معضل چند دهه شهر تهران تبدیل شده بودند که با پیگیری های انجام شده توافق کردیم که شن چاله‌ها در اختیار شهر قرار گیرد و شهرداری برای این شن چاله‌ها کاربری های تفریحی، گردشگری و... در نظر گیرد؛ چراکه در جنوب تهران چنین فضای تفریحی موجود نیست و از طرفی مقرر شد در زمین های مسطح نیز مالکان با قاعده ۳۰-۷۰  کار را پیش ببرد یعنی ۷۰ درصد زمین سهم شهر و ۳۰ در صد سهم مالک خواهد بود.

وی با طرح این سوال که آیا واقعا می‌توانیم به مالک بگویم همه زمین هایت را رایگان در اختیار شهر قرار بده؟ عنوان کرد: طبیعی است که باید توافق نامه برد- برد پیش ببریم که اعلام می‌کنم در موضوع شن چاله‌ها، برد شهر تهران بسیار بیشتر از نفع مالک است.

شهردار منطقه ۱۸ با تأکید بر اینکه ما نمی‌توانیم به مالک بگوییم که چند ده هکتار زمین خود را به ما بده و یا باغ کن، گفت: زمانی که مالک موافقت کرده است که شن چاله‌ها را رایگان در اختیار سرانه های شهر قرار دهد و ۷۰ درصد زمین های مسطحش را نیز مجددا در اختیار شهر قرار دهد، طبیعتاً این توافق بیشتر به سود شهر است.

خسروی در پاسخ به این سوال که مالکان در ۳۰ درصد سهم خود چه اقدامی انجام خواهند داد؟ افزود: سهم ۳۰ درصدی مالک نیز به تأمین سرانه های مسکونی، تجاری، ورزشی و.... اختصاص می یابد و ممکن است ساخت و ساز مسکونی داشته باشد و طبیعی است که مالک نیز باید از زمین خود سود ببرد.

شهردار منطقه ۱۸ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شهرداری برای گودهای شن و ماسه که بعضاً ارتفاع آنها به ۸۰ یا ۱۰۰ متر می رسد چه کاربری می‌تواند در نظر بگیرد؟ اظهار کرد: می‌توان شن چاله‌ها را با کاربری های مختلف احیاء کرد، مثلا ما در تهران پیست موتور کراس نداریم و در حال حاضر برای جوانان پیست های مختلف نداریم که در مورد این نوع کاربری ها جلسات مختلف داشته و حتی خودمان نیز این پیشنهادات را مطرح کردیم، اما جلسات مختلفی برای بررسی طرح های سازمان نوسازی باید برگزار شود تا به جمع بندی برسیم.

وی با تأکید بر اینکه ۱۱۰ هکتار از شن چاله‌ها که متعلق به یک نهاد بوده، تعیین تکلیف شده و درصدد رایزنی با مالکان دیگر هستیم، افزود: در مورد تعیین کاربری شن چاله‌ها نیز در حال برگزاری جلسات و بررسی طرح ها هستیم تا در نهایت بتوانیم، بهترین طرحی را که در ارتقاء کیفیت زندگی مردم اثرگذار است را  انتخاب کنیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار