دوقلوهای چابهاری را قصور پزشکی به کام مرگ برد؟

در حالی که شبکه بهداشت و درمان چابهار درباره مرگ نوزادان دوقلویی که در بیمارستان امام علی (ع) این شهرستان متولد شده‌اند در اطلاعیه‌ای اعلام کرده اند که نوزادان با رضایت پدرشان ترخیص شدند و علت مرگ نارسی شدید اندام‌های حیاتی بوده اما نزدیکان این نوزادان مدعی هستند قصور پزشکی رخ داده و به لحاظ قانونی پیگیر هستند.

دوقلوهای چابهاری را قصور پزشکی به کام مرگ برد؟

به گزارش زنهار: به لحاظ قانونی پیگیر مرگ خواهر زاده‌های دوقولیم هستیم/  در بیمارستان چابهار با کمبود فضا، نیرو و امکانات مواجهیم / اینجا مردم از حداقل‌های زندگی بی‌بهره‌اند

چند روزی است که خبر فوت دوقلوهای زرآبادی در بیمارستان امام علی (ع) چهابهار در فضای مجازی می‌چرخد و در حالی که مسئول روابط‌عمومی شبکه بهداشت و درمان چابهار در این خصوص اطلاعیه‌ای صادر کرده که نوزادان متولد شده در بیمارستان چابهار با رضایت پدر ترخیص شدند و علت مرگ نارسی شدید اندام‌های حیاتی بوده اما نزدیکان این نوزادان و رئیس شورای شهر زرآباد ادعای دیگری در این خصوص دارند.

عبدالرحیم سجادی مهر دایی دوقلوهای فوت شده به ایلنا، گفت: پانزدهم خرداد ماه خواهر باردارم به درمانگاه زرآباد مراجعه می‌کند که بلافاصله به بیمارستان امام علی چابهار اعزام می‌شود و در آنجا دوقلویش به دنیا می‌آیند که عوامل درمانی، کودکان را در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌کنند. هفدهم خرداد به پدر دوقلوها می‌گویند که هر دو نوزاد فوت کرده‌اند و باید به سردخانه منتقل شوند.

وی ادامه داد: پدر دوقلوها اجساد را تحویل گرفته و بدون هیچ توضیحی برگه‌ای را جلوی وی می‌گذارند که اجساد دو نوزاد به پدرشان تحویل داده شد و نوزادان فوت شده را داخل یک پارچه که با چسب بسته شده بود تحویل می‌دهند. 

دایی دوقلوها اضافه کرد: وقتی در روستای بندینی خواستیم نوزادان متوفی را به خاک بسپاریم متوجه شدیم یکی از آنها زنده است که بلافاصله با عوامل درمانگاه زرآباد تماس گرفتیم و یک دستگاه آمبولانس به روستای ما اعزام شد که هنوز به بیمارستان چابهار نرسیده بود فوت کرد.

وی گفت: به لحاظ قانونی پی گیر مرگ خواهر زاده‌های دوقولیم هستیم. عوامل بیمارستان الان مدعی هستند که یکی از دوقلوها که دختر بوده را به ما زنده تحویل داده‌اند و ما در جواب شان گفتیم اگر زنده تحویل داده‌اید پس چرا داخل ملحفه و با چسب آنها را پیچیده بودید؟

یونس نهنگی رئیس شورای شهرستان زرآباد و عضو شورای استان سیستان و بلوچستان هم در ادامه به خبرنگار ایلنا اظهار داشت: روزی که این اتفاق در روستای بندینی شهرستان زرآباد افتاد از معتمدین و شورای روستا با من تماس گرفتند. خانم بارداری به درمانگاه زرآباد مراجعه می‌کند که به دلیل عدم امکانات، تجهیزات و نیروی درمانی به بیمارستان چابهار منتقل می‌شود و در چابهار بعد از زایمان به دلیل نارس بودن نوزادان یکی از آنها فوت می‌کند که البته به گمان پرسنل بیمارستان هر دو نوزادان فوت کرده‌اند و روز بعد به پدر نوزادان دوقلو خبر می‌دهند که اگر می‌خواهد اجساد نوزادان را تحویل بگیرید باید زیر یک برگه را انگشت بزنید و گرنه آنها را به سردخانه بیمارستان منتقل می‌کنند که پدر نوزادان آنها را تحویل می‌گیرد و برای خاکسپاری به روستای بندینی می‌‌برد.

امام جمعه موقت شهر زرآباد ادامه داد: زرآباد تا چابهار 200 کیلومتر است اما به دلیل مشکلات زیرساختی جاده‌ای که وجود دارد، مسافت طولانی تری را پدر این نوزادان طی کرده و هنگامی که می‌خواهند نوزادان را آماده خاکسپاری کنند متوجه می‌شوند که یکی از قل ها زنده است که مجددا وی را به بیمارستان چابهار منتقل می‌کنند که متاسفانه در بین راه فوت می‌کند.

 وی گفت: در جنوب استان سیستان و بلوچستان از جاسک تا راسک این پهنه حدودا 700 الی 800 کیلومتر است که سواحل مکران هم به حساب می‌آید و تنها بیمارستان منطقه‌ای به این گستردگی در جنوب استان در شهرستان چابهار است. این بیمارستان 90 تختخوابی بوده و ساخت آن به بیش از 20 سال پیش می‌رسد. در این مدت جمعیت رشد کرده و به تناسب رشد جمعیت باید خدمات بیشتری ارائه بدهند و تخت‌های بیمارستان هم افزایش یابد و یا اصلا بیمارستانی دیگری باید در چابهار بسازند.

 رئیس شورای شهرستان زرآباد تصریح کرد: نیاز است در مراکز شهرستان‌های کنارک، زرآباد دشتیاری، نیکشهر و قصرقند که در جنوب استان قرار دارند بیمارستان‌هایی بسازند که همه جمعیت این شهرستان‌ها به بیمارستان چابهار مراجعه نکنند. در بیمارستان چابهار وقتی جمعیت بیماران افزایش یابد و کمبودهایی مانند فضا، نیرو  و امکانات وجود داشته باشد خب معلوم است که فاجعه رخ می‌دهد. حالا اینکه بیماری هم در این بیمارستان بهبود یابد جای خود دارد اما مشکلات هم به حدی می‌رسد که کادر درمان حتی مرده را از زنده تشخیص نمی‌دهد و این اتفاقات ناگوار در حالی در بیمارستان چابهار رخ می دهد که از نظر علم پزشکی تشخیص علائم حیاتی با توجه به امکانات روز ساده‌ترین کار ممکن است.

عضو شورای سیستان بلوچستان ادامه داد: بی توجهی مسئولان  و نبود امکانات بهداشت و درمان آن هم در منطقه‌ای که این همه تاکید می‌شود به توسعه سواحل مکران و گنج پنهان و ... باعث تاسف است. رهبری تاکید دارند که اینجا باید خیلی زود رشد و توسعه پیدا کند اما تمامی شاخص‌های ما در پایین ترین حد ممکن قرار دارد.  بهداشت و درمان وضعیت نامناسبی دارد و در شهر چابهار حتی آب شرب هم وجود ندارد آن هم در حالی که در کنار اقیانوس قرار دارد و مردم پایتخت اقیانوسی کشور در بی آبی به سر می برند.

نهنگی بیان کرد: جنوب استان سیستان و بلوچستان متاسفانه حتی زیرساخت‌های جاده‌ای مناسبی هم ندارد و هر روز شاهد تصادفات فاجعه بار در این جاده‌ها هستیم. استان خیلی مورد بی توجهی و کم لطفی قرار گرفته و متاسفانه کسی هم نیست که به دادشان برسد که بخواهد قدمی برای شان بردارد. اینجا مردم از حداقل های زندگی بی بهره‌اند. 

منبع: ایلنا

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار