چرا شاد نیستیم؟ مردم یک کشور چطور شاد می شوند؟

هر سال دو مطالعه جهانی در زمینه شادی منتشر می‌شود. اولین مورد، گزارش شادی جهانی است. گزارش شادی جهانی که توسط سازمان ملل متحد و در دهمین سال آن منتشر شد، چگونگی در نظر گرفتن رضایت کلی مردم از زندگی در میان عواملی از جمله تولید ناخالص داخلی، سلامت و حمایت اجتماعی را اندازه‌گیری می‌کند.

چرا شاد نیستیم؟ مردم یک کشور چطور شاد می شوند؟

به گزارش زنهار: چه چیزی یک فرد شاد، یک فرهنگ شاد یا یک کشور شاد را می‌سازد؟

هر سال دو مطالعه جهانی در زمینه شادی منتشر می‌شود. اولین مورد، گزارش شادی جهانی است. گزارش شادی جهانی که توسط سازمان ملل متحد و در دهمین سال آن منتشر شد، چگونگی در نظر گرفتن رضایت کلی مردم از زندگی در میان عواملی از جمله تولید ناخالص داخلی، سلامت و حمایت اجتماعی را اندازه‌گیری می‌کند.

مطالعه مهم دیگر توسط ایپسوس، یک شرکت داده جهانی، گردآوری شده است. گزارش شادی جهانی ایپسوس همچنین از مردم سراسر جهان می‌پرسد که چقدر از روابط بین فردی، ثبات اقتصادی و سلامت خود خوشحال هستند.

حمایت اجتماعی، شاه‌کلید شادی انسان‌ها

در مطالعه سازمان ملل یا ایپسوس، به نظر می‌رسد فشارسنج کلیدی شادی مردم یک کشور، حمایت اجتماعی مردم آن کشور است. محققان کشف کردند که به طور کلی، روابط خوب افراد را سالم‌تر نگه می‌دارد تا زندگی طولانی‌تر و شادتری داشته باشند.

تاثیر مستقیم روابط اجتماعی و ارتباطات بر شادی

در هر دو نظرسنجی جهانی، فاش شده است که گرایشی به سمت شادتر شدن جهان وجود دارد، با این حال یک نگاه معمولی به رسانه‌های اجتماعی یا اخبار باعث می‌شود فکر کنید که امروز یک موج عمومی نارضایتی از زندگی وجود دارد، اقتصادهای غربی در حال فروپاشی هستند، نهادهای دموکراتیک در حال شکست هستند و آب و هوا به سمت فاجعه پیش می‌رود. با این حال اگرچه مقایسه کردن در طول زمان دشوار است، اما واقعیت این است که وضعیت افرادی که در ابتدای این مطالعات مورد بررسی قرار می‌گرفتند، چندان خوشایند نبود. تجربه جنگ جهانی دوم و مبارزات برای حقوق مدنی و جنگ سرد هیچکدام خوشایند نبودند.

دو روی سکه فناوری

با این حال، یک تفاوت وجود دارد و آن تفاوتی است که فناوری بین نسل‌های گذشته و نسل ما ایجاد کرده است. گرچه اینترنت ما را به روش‌هایی مرتبط کرده است که مفید هستند، اما همچنین کمک کرده است که ما تنهایی را تجربه کنیم.

برای دوستان و خانواده‌ای که از محله‌های محلی خود دور می‌شوند، فناوری برای حفظ ارتباطات نزدیک‌تر از همیشه ارزشمند است. طرف دیگر این است که ما اکنون از افرادی با موقعیت‌های اجتماعی-اقتصادی بسیار متفاوت نسبت به قبل آگاه هستیم. در قدیم، می‌توانستید به پایین بلوک خود نگاه کنید، ببینید خانه‌های دیگر چگونه به نظر می‌رسند، و مردم در حیاط‌هایشان چه چیزهایی دارند تا بفهمید که آیا شما به اندازه مردم دیگر دارید یا خیر. این روزها، شما به اینترنت سر می‌زنید و می‌توانید به آنچه همه در سراسر جهان دارند نگاه کنید.

روش‌هایی که سایت‌های رسانه‌های اجتماعی با آن‌ها اطلاعاتی را که برای ما جالب است بر اساس رفتار قبلی‌مان انتخاب می‌کنند نیز این حس تفاوت ما را تشدید می‌کند.

اما آنچه کارشناسان حوزه شادی را بیشتر آزار می‌دهد به بزرگترین مکاشفه مطالعه آن‌ها برمی‌گردد: اهمیت ارتباط اجتماعی. ارتباطی که از طریق صفحه نمایش ایجاد می‌شود، کپی کاملی از ارتباط واقعی و حضوری نیست. کارشناسان به ویژه نگران کاهش تعامل انسانی بخاطر رسانه‌های دیجیتالی هستند.

همه ما باید به صورت حضوری با اختلاف نظرها برخورد کنیم. و ما باید دریابیم که چگونه این کار را انجام دهیم. فناوری راهی را در اختیار مردم قرار داده است که بسیاری از آن کارها را در زمان واقعی انجام ندهند. با گذشت زمان، این ممکن است باعث شود ما کمتر بتوانیم برخی از چالش‌ها را پشت سر بگذاریم.

این پیام روشن است: روابط ما را در طول زندگی شادتر و سالم‌تر نگه می‌دارند.

انسان‌ها واقعاً می‌خواهند درک شوند، شنیده شوند و در زندگی‌شان مورد حمایت قرار گیرند. وقتی در مورد ارتباط صحبت می‌کنیم، در مورد آن نوع ارتباطات صحبت می‌کنیم، مکان‌هایی که احساس می‌کنیم کسی ما را می‌شناسد و در زندگی پشت ماست. ارتباط هم برای سلامت عاطفی خوب است، و شاید حتی شگفت‌آورتر از آن، فواید جسمی برای ما نیز دارد.

منبع: یورونیوز

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار