بلایی که اگر رو شود کارت خدمتتان جعلی است سرتان می آید!

رئیس بازرسی سازمان وظیفه عمومی فراجا تاکید کرد که این سازمان تنها مرجع رسمی تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی است و مشمولان از اعتماد به افراد سودجو و جاعل خودداری کنند.

بلایی که اگر رو شود کارت خدمتتان جعلی است سرتان می آید!

به گزارش زنهار به نقل از ایسنا: رئیس بازرسی سازمان وظیفه عمومی فراجا تاکید کرد که این سازمان تنها مرجع رسمی تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی است و مشمولان از اعتماد به افراد سودجو و جاعل خودداری کنند.

سرهنگ مهدی خادمیان با اشاره به ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی گفت:‌برابر این ماده قانونی هرفرد ذکور ایرانی در ماهی که طی آن به سن ۱۸ سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است و کلیه افراد ذکور ایرانی باید در زمان مشمولیت وضعیت خدمت سربازی خود را تعیین تکلیف کنند. مشمولان برای ادامه تحصیل، استخدام، خروج از کشور و... نیز باید وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند در غیر این صورت با محرومیت‌های اجتماعی ازجمله عدم دریافت تسهیلات بانکی، عدم استخدام و... مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد:‌ برخی از جوانان به علت کاهلی، به دنبال  زیر پا گذاشتن قانون خدمت وظیفه عمومی هستند لذا  همواره موضوع جعل، دسیسه و تقلب در امور وظیفه عمومی به عنوان یک چالش سازمانی و فراسازمانی مطرح است. برخی از مشمولان به خصوص مشمولان غایب و فراری به منظور فرار و سرپیچی از قوانین و مقررات، تعجیل برای جذب در بازارکار، سفرهای خارجی، ثبت شرکت‌های تجاری، استخدام در شرکت‌ها و ادارات دولتی اقدام به ارتباط با افراد سودجو و فرصت‌طلب و اعتماد به آنان کرده و با پرداخت مبالغی موفق به دریافت کارت‌های معافیت و پایان خدمت غیرقانونی شده‌اند.

رئیس بازرسی سازمان وظیفه عمومی فراجا افزود: این موضوع با توجه به عدم آگاهی مشمولان از قوانین و مقررات، باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری از جمله اعمال محدودیت درخواست در حوزه‌های وظیفه عمومی سراسر کشور و دفاتر خدمات انتظامی، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان ثبت احوال، مراجع قضائی، دستگیری آنان توسط پلیس آگاهی و عدم استخدام در ادارات دولتی با توجه به داشتن سوء پیشینه شده است. بازرسی سازمان وظیفه عمومی در راستای اجرای وظایف محوله موضوع کشف، شناسایی و رسیدگی به جعل، جازنی و دسیسه و تقلب مشمولان در فرآیند اخذ معافیت‌های پزشکی، کفالت، موارد خاص، تحصیلی و همچنین نظارت سیستمی برنحوه عملکرد معاونت‌های وظیفه عمومی استان های سراسر کشور را عهده دار است.

به گفته خادمیان در صورت  کشف و شناسایی معافیت های غیرقانونی و احراز دسیسه و تقلب مشمولان در امور وظیفه عمومی، ضمن انعکاس سریع موضوع به پلیس آگاهی و حسب شرایط به مراجع قضائی مراتب به صورت جدی در دستورکار قرار گرفته و با پیگیری و همکاری های لازم با مراجع ذیربط درخصوص دستگیری افراد سودجو اقدام می‌شود.

وی گفت: افراد سودجو اعم از جاعلین و ... به روش‌های مختلف از جمله چاپ کارت‌های معافیت و پایان خدمت ساختگی در بستر فضای مجازی، اغفال مشمولان در اطراف حوزه های وظیفه عمومی، نفوذ افراد مسئله‌دار برای برقراری ارتباط با کارکنان وظیفه عمومی، کاربران دفاتر خدمات الکترونیک، ارتباط با پزشکان متخصص و دیگر همکاران در بیمارستان های مرتبط با امورات مشمولان، دانشگاه ها و مراکز تحصیلی اقدام به فریب مشمولان و اخذ مبالغ غیر قانونی از آنان برای تهیه کارت های معافیت غیرقانونی می‌کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار