افزایش ابتلا به بیماری قارچ رنگی بین کودکان بلوچستان

گزارش های میدانی از برخی از روستاهای جنوب بلوچستان و اطراف چابهار نشان می دهد که قارچ سکه ای در بین مردم در این منطقه به ویژه کودکان شیوع گسترده ای دارد این در حالیست که دسترسی به آب بهداشتی و دارو نیز در این منطقه به سختی امکان پذیر است.

افزایش ابتلا به بیماری قارچ رنگی بین کودکان بلوچستان

    به گزارش زنهاربه نقل از  رکنا، بیماری های قارچ پوستی در واقع نوعی از بیماری‌های پوستی هستند که منشاء آنها عوامل بیماری زای قارچی است و خود انواع مختلفی دارد که بسته به محل آن‌ها در روی بدن سبب ایجاد قارچ پوستی می‌شوند. طبقه‌بندی عفونت ‌های قارچ پوستی معمولا براساس نوع قارچی است که به عفونت منجر شده است. شدت و ناحیه‌ی عفونتی که قارچ پوستی ایجاد می‌کند؛ نیز روش دیگری برای طبقه‌بندی انواع عفونت است. وضعیت این نوع از بیماری ها در نوار جنوبی کشور به دلیل وضعیت آب و هوا، کمبود امکانات بهداشتی و برخی دلایل دیگر نسبت به سایر نقاط کشور شایع تر است.

قارچ سکه ای مدلی از این نوع بیماری است که متاسفانه در روزهای اخیر در برخی از روستاهای جنوب بلوچستان و اطراف چابهار شایع شده است. گزارش هایی که در فضای مجازی در این زمینه منتشر شده است نشان می دهد که کودکان بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار گرفته اند و دسترسی به امکانات دارویی برای درمان این بیماری نیز با مشکل رو به رو است.

برای اطلاع از وضعیت شیوع و گستردگی این بیماری در این مناطق سعی کردیم که با مقامات دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تماس برقرار کنیم که متاسفانه این امر محقق نشد اما در این باره با علی اصیلیان، پزشک متخصص بیماری های پوستی گفتگو کردیم. او در این باره به خبرنگار رکنا گفت: بیماری قارچ سکه ای یا قارچ رنگی به دو دلیل ایجاد می شود که بیشتر در مناطق جنوبی از جمله خوزستان، بندرعباس و بلوچستان شایع است.

امکانات درمانی در کشور محدود است

وی با اشاره به اینکه علت اصلی نوع اول این بیماری قارچی در معرض آفتاب بودن و گرمی آب و هوا است، افزود: نوع دوم این بیماری به دلیل تماس با حیوانات اهلی و عدم رعایت نکات بهداشتی به وجود می آید که متاسفانه برای درمان این مورد امکانات محدودی در کشور داریم.

کمبود داروهای ضد قارچی به دلیل تحریم

اصیلیان تصریح کرد: متاسفانه کمیاب شدن داروهای ضد قارچی به دلیل تحریم ها باعث شده است تا این بیماری در بسیاری از موارد در برابر درمان مقاوم باشند و اکنون برای مداوای بسیاری از مبتلایان لازم است آنها به پزشک متخصص مراجعه کنند تا آنها را با روشهای مختلف تحت درمان قرار دهند.

فرمول تولید دارو را داریم اما تحریم مانع ورود مواد اولیه تولید

این پزشک متخصص بیماری های پوستی اضافه کرد: ما داروهای تولید داخل هم برای درمان بیماری های ضد قارچی داریم اما در حال حاضر به دلیل نبود مواد اولیه تولید بسیاری از این داروها در کشور نیز با محدودیت رو به رو شده است.

کمبود آب بهداشتی در سیستان به گسترش بیماری دامن می زند

وی فقر بهداشتی و نبود امکانات لازم برای درمان را در این منطقه از بلوچستان جزء عوامل مهم شیوع این بیماری دانست و تاکید کرد: متاسفانه کمبود آب بهداشتی در این منطقه بر گسترش آن دامن می زند و باعث می شود تا دامنه های بیماری به روستاها و شهرهای اطراف نیز گسترش یابد و حتما باید برای این مساله چاره جویی شود.

این پزشک متخصص بیماری های پوستی عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی، بهبود تغذیه، خشک نگه داشتن بدن و پوشیدن لباس های گشاد و نخی را از جمله عوامل موثر در کاهش احتمال ابتلا به این نوع بیماری ها است که مردم بومی باید به آن توجه کنند.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار