آنتالیا مقصد اول گردشگران

داده‌های منتشر شده از سوی اداره فرهنگ و گردشگری آنتالیا نشان می‌دهد که بیش از ۲.۱ میلیون گردشگر بین اولین روز ژانویه ۲۰۲۳ تا ۷ می به این شهر گردشگری در مدیترانه سفر کرده‌اند.

آنتالیا مقصد اول گردشگران

به گزارش زنهار به نقل از ایسنا: شمار گردشگران ورودی به آنتالیا در کشور ترکیه از ابتدای سال جدید میلادی به رکورد جدید ۲.۱ میلیون نفر رسید.

داده‌های منتشر شده از سوی اداره فرهنگ و گردشگری آنتالیا نشان می‌دهد که بیش از ۲.۱ میلیون گردشگر بین اولین روز ژانویه ۲۰۲۳ تا ۷ می به این شهر گردشگری در مدیترانه سفر کرده‌اند.

این رقم نسبت به ۱.۶۵ میلیون گردشگر که در همین بازه زمانی یک سال گذشته وارد آنتالیا شده بودند، ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد و همچنین جهش ۱۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد که یکی از بهترین سال های تاریخ صنعت گردشگری ترکیه لقب گرفته است.

رشد ورود گردشگران به این شهر با حضور دسته‌های گردشگران از اروپا، به‌ویژه آلمان و بریتانیا و همچنین روسیه بوده که تا حدودی به دلیل محدودیت‌های پروازی اعمال شده توسط کشورهای غربی به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین بوده است.

بر اساس داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در مجموع، حضور گردشگران خارجی در ترکیه در سه ماهه اول سالانه بیش از ۲۶.۷ درصد افزایش یافته و به ۶.۲ میلیون نفر رسیده است.

ارز خارجی حاصل از بخش گردشگری برای اقتصاد ترکیه و تلاش دولت بر کاهش کسری بودجه برای مقابله با تورم و نرخ بهره بالا، گردشگری را برای ترکیه حیاتی می‌کند. همچنین برنامه اقتصادی جدید ترکیه بر تبدیل کسری بودجه به مازاد، اولویت دادن به صادرات، تولید و سرمایه گذاری و در عین حال مهار تورم و افزایش قیمت تمرکز دارد.

طبق اعلام موسسه آمار ترکیه (TurkStat) درآمد گردشگری در ژانویه تا مارس ۳۲.۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت و به ۸.۶۹ میلیارد دلار (۱۶۹.۵۰ میلیارد لیره) رسید.

بازگشت کامل گردشگری در سال گذشته پس از شیوع بیماری همه‌گیر باعث شد که تعداد گردشگران خارجی به رکورد جدیدی نزدیک شود و درآمدهای بالایی ایجاد کند و دولت را بر آن داشت تا برآوردهای سالانه گردشگری خود را افزایش دهد.

دولت ترکیه انتظار دارد تعداد ورودی‌های خارجی به این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۶۰ میلیون نفر و در سال ۲۰۲۸ به ۹۰ میلیون نفر برسد. از حیث درآمد نیز در برآورد می‌شود درآمدها به ۵۶ میلیارد دلار و در پنج سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

بازدیدکنندگان خارجی ترکیه در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته آن ۸۰.۳۳ درصد افزایش یافته و به ۴۴.۶ میلیون نفر رسید که فاصله بسیار کمی با رکورد تاریخی ۴۵.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ دارد. این رقم با ۲۴.۷۱ میلیون ورودی در سال ۲۰۲۱ و ۱۲.۷۳ میلیون در سال ۲۰۲۰ مقایسه شده است.

درآمدهای بخش گردشگری نیز در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۵۳.۴ درصد افزایش یافته و به رکورد ۴۶.۳ میلیارد دلار رسید، زیرا تأثیرات همه‌گیری از بین رفته و پیامدهای جنگ اوکراین باعث افزایش ورود روس‌ها به خاک ترکیه شده است.

درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۲، از بالاترین رقم قبلی یعنی ۳۸.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ عبور کرد. این رقم در سال ۲۰۲۱ پس از شیوع کرونا بیش از نصف آن به ۱۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۲ میلیارد دلار رسیده بود.

گردشگری حدود ۱۰ درصد به تولید ناخالص داخلی ترکیه (GDP) کمک می کند. علاوه بر این، حدود ۱.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ در خدمات اقامتی و غذایی کار می کردند که حدود ۵ درصد از کل اشتغال این کشور را تشکیل می‌دهد.

 

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار