ماجرای عجیب مردی که بیش از ۱۰ سال نخوابیده است!

کارگردان مستند «دویدن در اتاق بسته» با موضوع سرنوشت مردی که بیش از یک دهه دچار بی‌خوابی است، به ارائه توضیحاتی درباره این مستند پرداخت.

ماجرای عجیب مردی که بیش از ۱۰ سال نخوابیده است!

به گزارش زنهار؛ مصطفی آتش‌مرد کارگردان مستند «دویدن در اتاق بسته» همزمان با عرضه اینترنتی این مستند  درباره آن توضیح داد: این مستند درباره جوانی است که براثر یک اتفاق در دریا، دچار بی‌خوابی می‌شود. او تصمیم می‌گیرد از این بی‌خوابی استفاده کند و به همین دلیل شروع به دویدن می‌کند. بعد از چند ماه و چند سال او تبدیل به دونده‌ای می‌شود که برخی رکورد‌ها را جابه‌جا می‌کند. او در یک مورد طی سه شبانه روز بدون آنکه بخوابد از آستانه اشرفیه تا تهران می‌دود و این رکورد را به نام خود ثبت می‌کند.

وی ادامه داد: این فرد وقتی کمی مشهور می‌شود، موردتوجه برنامه‌های تلویزیونی قرار می‌گیرد و در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کند. او فرصت را غنیمت می‌شمرد تا از طریق همین برنامه‌ها شهرت مضاعفی برای خود دست و پا کند و برای ثبت رکورد‌های خود در گینس، اسپانسر جذب کند. این مستند در واقع از ماجرای جوانی که دچار بی‌خوابی شده است، به سمت این موضوع می‌رود که ما چقدر به توجه نیاز داریم و چقدر می‌خواهیم دیده شویم.

آتش‌مرد درباره جزئیات حادثه رخ داده برای کاراکتر اصلی این مستند هم توضیح داد: طبق گفته خود او، زمانی که ما این مستند را کلید زدیم، ۱۰ سال می‌شد که دچار این اختلال شده بود. خودش مدعی بود که طی ۱۰ سال گذشته، حتی یک دقیقه هم نخوابیده، از نظر علمی چنین پدیده‌ای رد شده است. در طول مستند ما او را به تهران آوردیم و نزد دکتر بردیم تا اختلالش بررسی شود. آن‌جا هم دکتر توضیح می‌دهد که این افراد خواب عمیق ندارند، اما خواب سبک دارند. این فرد هم دچار همین اختلال است.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: خواب مراحل مختلف دارد. در خواب عمیق است که فرد هیچ هوشیاری ندارد. این فرد هم خواب عمیق نداشت. مسئله محوری فیلم، اما این نبود، بلکه موضوع اصلی تلاش‌هایی بود که «ابراهیم» داشت تا بیشتر موردتوجه قرار بگیرد. به‌خصوص که شرایط مالی خوبی هم نداشت و می‌خواست از طریق بی‌خوابی و شهرت ناشی از آن شغلی برای خود دست و پا کند و بتواند ازدواج کند. هر چند به بن‌بست می‌خورد.

این مستندساز ادامه داد: در نهایت ابراهیم به‌واسطه مشکل بی‌خوابی به شهرداری دعوت می‌شود و نگهبانی یکی از پارک‌های آستانه اشرفیه به او سپرده می‌شود. آنجا به‌صورت شبانه‌روزی نگهبانی پارک را می‌کند در حالی که استعداد بالایی در دویدن دارد و در عین حال فردی درس‌خوانده و دانشگاه رفته است. تا سال گذشته که از او خبر داشتم، همچنان مهمان برنامه‌های تلویزیونی می‌شود، اما هیچ اتفاق ویژه‌ای در زندگی او رخ نداده است. آخرین باری که با هم صحبت می‌کردیم، همچنان نگهبان پارک بود.

وی درباره آشنایی با کاراکتر اصلی این مستند هم توضیح داد: اولین برنامه‌ای که ابراهیم به تلویزیون دعوت شد، برنامه‌ای با اجرای علی ضیا بود. آنجا بود که با این فرد آشنا شدم و برایم جالب شد که چگونه یک فرد نمی‌خوابد. بعد که پیگیری کردم دیدم مسائل دیگری هم وجود دارد و تنها بی‌خوابی مطرح نیست.

آتش‌مرد درباره جذاب‌ترین تجربه خود در فرآیند ساخت مستند «دویدن در اتاق بسته» گفت: مهمترین چالش موجود در این فیلم میل به دیده شدن است و اینکه چه بهایی بابت آن پرداخت می‌شود. چالشی هم میان من به‌عنوان مستندساز و سوژه‌ام وجود داشت و آن هم اینکه خود من چقدر به دنبال دیده شدن هستم؟ آیا هدف ما از ساخت این مستند این نبود که به جشنواره برود و خودمان دیده شویم؟ چنین چالشی را خودم با خودم در مراحل ساخت این فیلم داشتم که جالب‌ترین تجربه برایم بود.

منبع: مهر

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار