چگونه می‌توان سن شناسنامه را تغییر داد؟

مدیرکل ثبت احوال گلستان بایدها و نبایدهای تغییر نام، نام خانوادگی و سن در شناسنامه را تشریح کرد.

چگونه می‌توان سن شناسنامه را تغییر داد؟

به گزارش زنهار؛ حمیدرضا مطیع با بیان اینکه یکی از مأموریت‌های مهم امسال ثبت احوال تلاش برای به روزرسانی آدرس افراد است که هم استانی‌ها می‌توانند با ورود به سامانه سهیم نشانی جدید خود را به روزرسانی کنند، البته افراد مستأجر بعد از هر جابه جایی و نقل مکان باید نسبت به به‌روزرسانی آدرس منزل خود اقدام کنند.

وی در ادامه به بایدها و نبایدهای تغییر نام شناسنامه اشاره کرد و توضیح داد: سازمان ثبت احوال در سال‌های گذشته صرفاً نام‌هایی که متعارف نبود را تغییر می‌داد اما در سال‌های اخیر با وجود مشکلات به وجود آمده و همچنین تحلیل‌های انجام شده، تغییر نام افراد را با رعایت برخی از ملاحظات انجام می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال گلستان گفت: متقاضیان تغییر نام می‌توانند به دفاتر خدمات ثبت احوال مراجعه کرده تا پس از تکمیل فرم مخصوص، موضوع در کمیته نام استان مطرح و پس از تصویب، نام جدید تعیین شود. از زمان ارائه درخواست تغییر نام تا دریافت پاسخ ۱۵ روز زمان نیاز است.

مطیع به شرایط تغییر نام خانوادگی اشاره کرد و افزود: برای تغییر نام خانوادگی دو شرط اساسی وجود دارد که باید نام فعلی فرد نامناسب باشد و نام خانوادگی انتخابی نیز مناسب باشد.

وی ادامه داد: قانون، نام خانوادگی را به عنوان یک حق پذیرفته در واقع اگر در محدوده محل صدور شناسنامه کسی نام خانوادگی موردنظر فرد متقاضی را اختیار کرده باشد فرد متقاضی باید از آن فرد که به سرفامیل تعبیر می‌شود اجازه بگیرد اما اگر نام خانوادگی انتخاب شده بلامعارض و با پسوند باشد مشکلی برای تغییر وجود ندارد.

مدیرکل ثبت احوال گلستان با اشاره به اینکه تغییر سن در شناسنامه ممنوع است، خاطرنشان کرد: سن شناسنامه از طریق ولادتی است که در بیمارستان اتفاق افتاده و امر قطعی است به همین دلیل در ثبت احوال تغییر سن نداریم اما ممکن است جایی اشتباه شود که پس از رجوع به مستندات ولادت، اشتباه به وجود آمده اصلاح خواهد شد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار