چگونه می‌توان نام همسر سابق از شناسنامه حذف کرد؟

بسیاری از افراد بعد از طلاق به دنبال حذف نام همسر سابق خود از شناسنامه هستند.

چگونه می‌توان نام همسر سابق از شناسنامه حذف کرد؟

به گزارش زنهار؛ حذف نام همسر از شناسنامه پس از طلاق، دغدغه خیلی از مردان و زنانی است که طلاق گرفته‌اند و تمایل دارند در شناسنامه ایشان نامی از همسر سابق و طلاق و ازدواج قبلی نباشد.

حذف نام همسر اول از شناسنامه زمانی محقق می‌شود که شخص همسر دوم خود را انتخاب و نیز ازدواج آن‌ها رسمی باشد و ثبت‌نام ایشان در شناسنامه فرد انجام شود، بنابراین به‌ صرف انتخاب همسر و معرفی او نمی‌توان از این مقرره قانونی استفاده کرد.

حذف نام از شناسنامه در این مورد صرفا پس از وقوع ازدواج دوم و ثبت آن صورت می‌گیرد، بنابراین همسر دوم از ازدواج پیشین همسر خود مطلع خواهد شد. از طرف دیگر، اقدام به حذف نام همسر قبلی از شناسنامه علاوه بر کاهش بار روانی موجود، موجب ارائه راحت‌تر شناسنامه در جاهای مختلف است، زیرا به‌طور عمده مواردی این‌چنین جزء خصوصی‌ترین مسائل افراد است و دلیلی ندارد که همگان از آن‌ها باخبر باشند. این در حالی است که با صدور گواهى ازدواج باید روشن شود که زن و مرد پیش از ازدواج می‌توانند با اخذ گواهی تجرد از ازدواج قبلی همسر آینده خود مطلع شوند.

از اتلاق واژه همسر دوم باید این‌طور نتیجه گرفت که استفاده از این مورد صرفا در مورد اختیار کردن همسر دوم امکان‌پذیر خواهد بود و نه ازدواج‌های بعدی اما به نظر می‌رسد که با وجود نقص این مورد در این‌خصوص، بتوان در ازدواج‌های بعدی نیز از مزایای قانونی استفاده کرد.

مدارک لازم برای حذف طلاق از شناسنامه

    دو قطعه عکس

    دادنامه طلاق

    رونوشت یا اصل طلاق‌نامه

    اصل شناسنامه

    اصل کارت ملی

    گواهی باکرگی پزشک قانونی

شرایط حذف نام همسر

حذف طلاق از شناسنامه

نکته مهمی که در این راستا وجود دارد این است که حذف نام همسر از شناسنامه کسی که دارای فرزند است به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست به علت این‌که در صورت حذف نام همسر یا حذف طلاق از شناسنامه زوج یا زوجه فرزند از ارث محروم شده است.

از طرفی از نظر قانونی و اخلاقی نیز این موضوع امکان‌پذیر نیست.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار