یک ایرانی در ناسا؛ برنده جایزه انجمن نجوم آمریکا شد

جایزه «جوزف وبر» انجمن نجوم آمریکا در حوزه ابراز دقیق نجومی به دکتر شعله نیکزاد، دانشمند مرکز پیشرانش جت (JPL) ناسا اعطا شد.

یک ایرانی در ناسا؛ برنده جایزه انجمن نجوم آمریکا شد

به گزارش زنهار؛ جایزه «جوزف وبر» انجمن نجوم آمریکا در حوزه ابراز دقیق نجومی به دکتر شعله نیکزاد، دانشمند مرکز پیشرانش جت (JPL) ناسا اعطا شد.

دکتر نیکزاد به پاس مشارکت پیشگامانه در پیشرفت تجهیزات پرتونگاری فوتون شمار فرابنفش – مرئی، ارایه مستمر فناوری‌های مرتبط، رهبری و راهنمایی مستمر محققان تازه کار در حوزه ابزار دقیق به عنوان برنده جایزه جوزف وبر سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است.

انجمن نجوم آمریکا، نهادی بین‌المللی در حوزه ستاره‌شناسی حرفه‌ای است که هر ساله جوایزی را به منجمانی که دستاوردهای برجسته‌ای را در حوزه پژوهش یا آموزش دارند، اعطا می‌کند.

شعله نیکزاد، دانشمند ارشد آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا پس از پایان مقطع دبیرستان در ایران به آمریکا مهاجرت کرده و دوره کارشناسی مهندسی برق را در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دوره کارشناسی ارشد مهندسی برق و دکتری فیزیک کاربردی را در موسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) گذرانده است. وی در حال حاضر علاوه بر فعالیت در ناسا در دانشکده مهندسی پزشکی کلتک هم تدریس می‌کند.

نیکزاد که از مارس ۲۰۲۲ به عنوان نخستین دانشمند زن، ریاست بخش علمی JPL را برعهده دارد در زمینه های علمی متنوعی از قبیل فناوری های فرابنفش و آشکارسازهای ذرات کم انرژی و کاربردهای آنها در اخترفیزیک و علوم سیاره‌ای مطالعه و تحقیق دارد که به ۲۰ اختراع و بیش از ۲۰۰ مقاله و کسب جوایز و نشانهای علمی متعدد از جمله مدال رهبری برجسته ناسا در سال ۲۰۲۰ منجر شده است.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار