ویژه نوروز ۱۴۰۲؛

کمرنگ شدن فعالیت سمن‌های جوانان در یکسال گذشته

​دبیرملی رویش جوانان انقلاب با انتقاد از کم‌رنگ شدن فعالیت سمن‌های جوانان در سال گذشته گفت: مواردی در خصوص کمرنگ شدن فعالیت سمن‌های جوانان در یک سال و نیم اخیر دیده شده که متأسفانه معاونت جوانان نتوانسته از ظرفیت نیروهای جهادی و جوان و خود سمن‌ها به خوبی استفاده کند و در وقایع اخیر از جمله اغتشاشات، قضایا و بلاهای طبیعی هیچ کنش و واکنشی را شاهد نبودیم.

کمرنگ شدن فعالیت سمن‌های جوانان در یکسال گذشته

به گزارش زنهار؛ راشد پرستار، دبیرملی رویش جوانان انقلاب با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در رساندن مطالبات جوانان به مسئولان گفت: صاحبنظران و دولتمردان همواره تاکید فراوانی بر حضور و مشارکت مردم به عنوان نماد توسعه، بالندگی و پویایی یک جامعه دارند و سازمانهای مردم نهاد به عنوان نمود عینی این امر نقش فراوانی در پیشبرد و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد.

 او ادامه داد: نظارت و مطالبه گری سازمانهای مردم نهاد به عنوان چشمان تیزبین مردم قدری متفاوت است. سمن‌ها با رصد کردن معضلات و آسیب های اجتماعی در قالب نشست های علمی و پژوهشی به راه‌های برون رفت از معضلات و آسیب‌ها دست پیدا می کنند و مفاد آن را همراه با روش اجرا به بخش اجرایی کشور(دولت) هدیه می کنند. درباره اهمیت و لزوم آن به موارد فراوانی می توان اشاره کرد. قطعا وجود شهروندان مسئول و مطالبه گر به خصوص در قالب سمن ها روی دوم سکه مسئولینی پاسخگو و توانمند خواهد بود و سازمانهای مردم نهاد که متشکل از شهروندان و فرهیختگان دلسوز و صاحب نظر است خواهند توانست با ارائه راهکارهایی علمی و عملی و با مشارکت غیرانتفاعی، داوطلبانه و غیرسیاسی در کارکردهای آسیب شناسی اجتماعی و فرهنگی، خانواده، آموزش، زیست محیطی و…کمک یار سازمانها و ادارات باشند و همچنین می توانند با ارائه نقد سازنده و برگزاری همایش و سمینار در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نقش آفرینی مثبتی داشته باشند.

دبیرملی رویش جوانان انقلاب عنوان کرد: اهمیت مشارکت مردم در سازمانهای مردم نهاد و کارکردهای مهم آن، این است که مشارکت، موجب افزایش و ارتقای سطح آگاهی اجتماعی می شود. از سوی دیگر این مشارکت، اجتماعی شدن و فرهنگ پذیری افراد را به دنبال دارد و تمرینی برای کار گروهی و زندگی جمعی است. افزایش سطح آگاهی عمومی است که منجر به توسعه می شود. یکی از ارکان مهم توسعه یافتگی جوامع، همگانی بودن فرهنگ مطالبه گری است. در کشورهای متمدن و پیشرفته در کنار درونی بودن فرهنگ خواستن و طلب کردن حقوق در تمام سطوح، دولت‌ها نیز زیر ساختهای حضور و مطالبه گری مردم را فراهم نموده اند و بواقع توسعه و پیشرفت بدون عملی کردن فعل خواستن ممکن نیست.

پرستار با تاکید بر اینکه منابع انسانی به ویژه قشر جوان سرمایه حقیقی و مهمترین عامل توسعه‌یافتگی یک جامعه هستند، گفت: نیاز است دولت، صاحبنظران، نخبگان و سازمانهای مردم نهاد با همکاری و همدلی سعی در برنامه ریزی جهت فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و بسترسازی حمایتی برای گروه‌های مختلف خانواده، مدارس و اجتماع پیش رو جهت فعالیتهای جمعی و سازمانهای مردم نهاد و برون رفت از چالش های موجود داشته باشند و این امر نیاز به هدف گذاری و تصمیمات کوتاه مدت و بلند مدت دارد تا از این مسیر، توسعه پایدار در شاخصهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایجاد شود.

 او افزود: مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب، بر اهمیت جوانان در مسیر آینده ایران تاکید کرده و جوانان را محور تحقق نظام پیشرفت اسلامی معرفی کردند. در بخشی از این بیانیه همچنین مهمترین ظرفیت امید بخش کشور نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی برشمرده شده که حاکی از اهمیت نسل جوان برای رهبر معظم انقلاب اسلامی است اما مواردی در خصوص کمرنگ شدن فعالیت سمن‌های جوانان در یک سال و نیم اخیر نیز نگاه بسته معاونت جوانان و تیم همراه وی در بعد تشکیلاتی را میرساند که متأسفانه نتوانسته از ظرفیت نیروهای جهادی و جوان و خود سمن ها به خوبی استفاده کند و نه در وقایع اخیر اغتشاشات و نه در قضایا و بلاهای طبیعی هیچ کنش و واکنشی را شاهد نبودیم.

دبیرملی رویش جوانان انقلاب در پایان تاکید کرد: امید است دولت انقلابی یک غربالگری خوبی در حوزه جوانان را با یک اقدام جهادی به نمایش گذارد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار