آیا مرد می‌تواند بدون دلیل موجه همسر خود را طلاق دهد؟

طلاق یکی از معضلات اجتماعی بوده که امروزه بسیار زیاد شده است. افراد باید در رابطه با قوانین طلاق اطلاعات داشته باشند تا دچار مشکل در این راه نشوند.

آیا مرد می‌تواند بدون دلیل موجه همسر خود را طلاق دهد؟

به گزارش زنهار؛ امکان طلاق بدون دلیل موجه یکی از سوالاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. طلاق انواع مختلفی دارد که طلاق از سمت زوج یا همان طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق است که به دلیل وجود حق طلاق برای مرد، دارای شرایط خاصی است.

در این حالت از طلاق، مرد دلیل موجهی برای درخواست طلاق خود ندارد و فقط از حق طلاقی که دارد استفاده می‌کند. در این مورد مرد باید شرایط زیر را رعایت کند.

مرد در  این مورد باید مهریه، نفقه، اجرت‌المثل ایام ازدواج یا نحله به همراه نصف اموالی که در دوران ازدواج به دست آورده‌اند را به همسر خود تقدیم کند.

لازم به ذکر است، اجرت‌المثل به‌شرط قصد عدم تبرع (رایگان نبودن فعالیت در منزل) به زن تعلق می‌گیرد.

اگر زن قصد تبرع داشته (با رضایت و میل خود اقدام به انجام امور منزل کرده)، دادگاه باتوجه‌به میزان فعالیت زن در خانه و متناسب با وضع مالی مرد، هدیه‌ای با عنوان نحله برای زن در نظر می‌گیرد. یکی از مسائل مهم زوجین هنگام طلاق، حضانت فرزندان است برای اطلاع از این مورد به حق حضانت کودک در صورت جدایی زن و مرد + ویدیو مراجعه کنید.

باوجوداینکه حق طلاق در حالت کلی با مرد است؛ اما درصورتی‌که مرد دلیل موجهی برای طلاق‌دادن همسر خود داشته باشد، روند طلاق سرعت می‌یابد همچنین ممکن است زن از برخی حقوق مالی خود محروم شود:

در این حالت مرد به دلایل موجه نظیر بیماری خاص، سوءرفتار (نشوز)، عدم تمکین زن، حبس طولانی، اعتیاد و … تقاضای طلاق همسر خود را دارد.

در این طلاق و داشتن دلیل موجه، مرد تنها موظف است که مهریه و جهیزیه زن را به وی تقدیم کند.

دلایل فوق باید به‌صورت قانونی به اثبات رسیده باشد. به طور مثال در مورد تمکین، مرد باید ابتدا دادخواست الزام به تمکین دهد و در صورت محکومیت زن می‌تواند به‌عنوان ادله طلاق از آن استفاده نماید.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار