تفاوت رابطه نامشروع و زنا چیست؟

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در اسلام به آن تاکید فراوان شده است، حدود روابط بین زن و مرد است و علت تاکید اسلام جلوگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی و فردی است که ممکن است به افراد وارد شود.

تفاوت رابطه نامشروع و زنا چیست؟

به گزارش زنهار؛ قانون‌گذار با تکیه بر قواعد شرع و همچنین با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرائمی مانند زنا و رابطه نامشروع را پیش‌‌بینی کرده است.

رابطه نامشروع چیست؟

رابطه نامشروع در ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات تعریف شده است. طبق این ماده اگر زن و مردی که بین آن‌ها رابطه زن و شوهری نیست، مرتکب اعمالی نامشروع و منافی عفت، از قبیل بوسیدن و در آغوش کشیدن و گرفتن دست یکدیگر شوند، رابطه مذکور از نوع روابط نامشروع خواهد بود. در این شرایط زن و مرد مجرم هستند. از این رو می‌توان گفت دامنه رابطه نامشروع بسیار گسترده است. مجازات جرم رابطه نامشروع نیز در همین ماده آمده است که از قرار مجازات تعزیری شلاق تا ۹۹ ضربه خواهد بود. یکی از سوالاتی که در مورد رابطه نامشروع پرسیده می‌شود آن است که آیا فرزند حاصل از رابطه نامشروع از والدین خود ارث می‌برد؟ برای پاسخ به این سوال به مطلب فرزند نامشروع هرگز از والدین خود ارث نمی‌برد مراجعه کنید.

زنا چیست؟

اغلب افراد تصور می‌کنند رابطه نامشروع یعنی زنا. درصورتی‌که این دو نوع جرم با هم تفاوت دارند. زنا به رابطه جنسی بین زن و مرد نامحرم می‌گویند. در واقع می‌توان گفت جرم زنا در برابر جرم رابطه نامشروع خاص است. تنها درصورتی‌که شرایط تحقق آن وجود داشته باشد، رخ می‌دهد. مجازات جرم زنا با توجه به اینکه جرم رخ داده کدام نوع از انواع زنا است، متفاوت است.

تفاوت زنا و رابطه نامشروع

    زنا یک جرم حدی است. یعنی قانون‌گذار این جرم را از بستر شرع تبدیل به قانون کرده است، از این رو دارای مجازات حدی است. اما رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است که قانون‌گذار آن را با توجه به اوضاع و احوال جامعه جرم شناخته است و مجازات آن نیز مجازات تعزیری است.

    دومین تفاوت در دامنه این دو جرم است. در تعیین دامنه جرم رابطه نامشروع می‌توان گفت هر رابطه منافی عفتی که بین زن و مرد رخ می‌دهد را می‌توان در حوزه این جرم قرار داد. اما زنا تنها رابطه جنسی میان زن و مرد نامحرم را شامل می‌شود.

    نوع اثبات جرم رابطه نامشروع و اثبات زنا نیز یکی دیگر از تفاوت‌ها است. اصولا شرایطی که می‌توان بر اساس آن جرم زنا را اثبات نمود، دشوارتر از نحوه اثبات رابطه نامشروع است.

    مورد بعدی تفاوت زنا و رابطه نامشروع را می‌توان تفاوت در شرایط تحقق آن‌ها دانست. زنا برای محقق شدن به شرایط خاصی نیاز دارد. اما رابطه نامشروع صرف وجود یک رابطه نامشروع مثل گرفتن دست یکدیگر یا ارتباطات تلفنی خارج از چارچوب یا حتی کنار هم راه رفتن شکل می‌گیرد.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار