مجلس شورای اسلامی باید اشد مجازات برای پدران قاتل تصویب کند

مجید ابهری گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر قتل فرزند به دست پدر به شکل شگفت آوری در حال افزایش است به طوری که وقتی از هر جنبه‌ای به آن نگاه می‌کنیم به این می‌رسیم که فاصله بین دختر با خانواده و نبود امکان گفتگو در آنها باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

مجلس شورای اسلامی باید اشد مجازات برای پدران قاتل تصویب کند

به گزارش زنهار؛ ساعت ۱۸:۱۴ روز شنبه همین هفته بود که مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ شهرستان خمین گزارشی را مبنی بر وقوع درگیری منجر به قتل اعلام کرد. مادر مقتول در مواجهه با پلیس گفته است از مدتی پیش متوجه ارتباط دخترش با مردی غریبه در فضای مجازی شده و فهمیده بود دختر 16 ساله‌اش می‌خواهد از خانه فرار کند به همین دلیل موضوع را با شوهر و برادر خود در میان گذاشت و آن دو نفر نیز بلافاصله بعد از شنیدن این خبر بلافاصله به خانه آمده و پس از مشاجره با دختر نوجوان اقدام به ضرب و شتم او کردند تا جایی که دخترشان بیهوش و پس از تماس با نیروهای امدادی به بیمارستان منتقل شد؛ اما در بیمارستان به دلیل ایست قلبی جان سپرد.

 

داستان دومینو وار  قتل‌های ناموسی در نقاط متفاوت ایران نشان از یک خشونت جدی در جامعه دارد که پیکان او زنان را نشانه گرفته است. قتل فرزند توسط پدر قصاص ندارد و قانون پدر را تنها به 10 سال حبس محکوم می‌کند اما به راستی چه چیزی امنیت زنان را تامین می‌کند؟ چرا قتل‌های ناموسی در ایران تمام نمی‌شود؟

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار منیبان با اشاره به دومینوی قتل‌های ناموسی در ایران گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم، عدم گفتمان در خانواده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در از هم گسستگی خانواده‌ها است به طوری که روز به روز نسل جدید با پدر و مادر خود فاصله می‌گیرد و این شکاف باعث اختلافاتی می‌شود که وقتی دختری دیر به خانه می‌آید پدر، سر او را با چاقو می‌برد.

او افزود: در کنار شکاف فکری فرزندان با پدر و مادرشان، خشونت موجود در سطح جامعه دیگر عامل تاثیرگذار در ایجاد قتل‌های ناموسی است.

این آسیب‌شناس با اشاره به قتل‌های ناموسی در سال‌های اخیر گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر قتل فرزند به دست پدر به شکل شگفت آوری در حال افزایش است به طوری که وقتی از هر جنبه‌ای به آن نگاه می‌کنیم به این می‌رسیم که فاصله بین دختر با خانواده و نبود امکان گفتگو در آنها باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

او افزود: چندین سال در حوزه دختران فراری فعالیت کردم و خوب می‌دانم تمام این مشکلات ریشه در خانواده‌ها دارد. زمانی که یک دختر نتواند درد خود را به خانواده‌اش بگوید یا پدر و مادر گوش شنوا برای شنیدن مشکلات و مسائل دخترشان نداشته باشند، باید منتظر چنین فجایعی باشیم.

ابهری با تاکید با در نظر گرفتن اشد مجازات برای اینگونه پدران، تصریح کرد: درست است منابع شرعی و فقهی حق خون فرزند را برای پدر می‌دانند و خون فرزند بر پدرش حلال است اما حداقل می‌توانیم برای جلوگیری از گسترش خشونت در جامعه از جمله قتل‌های ناموسی اشد مجازات را برای اینگونه پدرها درنظر بگیریم تا بقیه بدانند بهای کشتن فرزند سنگین است.

این رفتارشناس اجتماعی ادامه داد: به دو دلیل آسیب‌های اجتماعی در کشور ما درحال افزایش است و تمام نمی‌شود که یکی از آنها انکار و نفی توسط متولیان و دیگری عدم آموزش و اطلاع رسانی صحیح است.

ابهری عنوان کرد: عموم ضربه‌ای که دختران متحمل می‌شوند مربوط به روابط عاطفی است بنابراین اگر آموزش صحیحی در مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه‌ ملی و... صورت گیرد و به دختران جوان یاد بدهیم چگونه احساسات خود را کنترل کنند و از طرفی به خانواده‌ها آموزش دهیم گوش شنوای فرزندان خود باشند، جلوی بروز اکثر این اتفاقات گرفته می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به تاثیر منفی فضای مجازی در افشای اینگونه قتل‌ها گفت: متاسفانه فضای مجازی گاهی برخی از جنایت‌ها را به صورت ویژه پوشش می‌دهد به‌طوری‌که بسیاری از افراد از این طریق تشویق می‌شوند. برای مثال پس از قتل رومینا توسط پدرش، تقریبا تمام ایران فهمیدند پدر می‌تواند فرزند خود را به قتل برساند و اعدام نشود از این رو فضای مجازی همیشه مفید نیست و گاهی باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو می‌شود.

ابهری اظهار کرد: از آنجایی که ریشه تمام این اتفاقات در خانواده‌ است من معتقدم جامعه و متولیان فرهنگی با آموزش درست و اطلاع‌رسانی به موقع به خانواده‌ها و جوانان می‌توانند جلوی بسیاری از این اتفاقات تلخ را بگیرند اما ما امروزه از عدم آگاهی و نبود اطلاع رسانی درست رنج می‌بریم در نتیجه پدرانی با این تفکرات غلط و سنتی می‌بینیم.

    دیدگاه شما
    پربازدیدترین اخبار